ورزش

درسی که رویانیان به مدیران ورزشی داد

کم نیستند کسانی که اعتقاد دارند جذب ورزشکاران المپیکی از سوی سردار رویانیان مدیر عامل باشگاه پرسپولیس می‌تواند مرهمی بر گلایه های آنها بگذارد و...
سعید سعیدزاده - کم نیستند کسانی که اعتقاد دارند جذب ورزشکاران المپیکی از سوی سردار رویانیان مدیر عامل باشگاه پرسپولیس می‌تواند مرهمی بر گلایه های آنها بگذارد و...
«احسان حدادی» به دو و میدانی ایران در جهان اعتبار داد و مدال نقره‌ای را بدست آورد که تا به حال ورزش کشورمان رنگ آن را ندیده بود!
«بهداد سلیمی» به همه ما احساس غرور داد. با وزنه‌های سنگین این وزنه‌‌بردار جوان قائم شهری سربلند شدیم و توانستیم عنوان قوی‌ترین ورزشکار المپیک را از آن خود کنیم.
این مردان پرتلاش و افتخارآفرین پرچم ایران را در المپیک لندن به اهتزاز درآورده و باعث موفقیت کاروان ایران شدند.
مهتر از این عناوین و مدال‌ها (که در جای خود اهمیت فراوانی دارند) باید به جو بسیار سنگینی اشاره کرد که بر فضای فوتبال ایران حاکم شد! در لابه‌لای صفحات مطبوعات به تیترها و مطالبی برخوردیم که در مدح شجاعت، شهامت و اعتماد به نفس ورزشکاران المپیکی به رشته تحریر درآمده و در مقایسه آنها با فوتبالیست‌ها بر مظلومیت و بی عدالتی حاکم بر ورزش ایران داد سخن گفته شده بود!
در همین فضای سنگین شاهد رفتارهای متفاوتی بودیم؛
برخی از فوتبالیست‌ها با یکدیگر هم قسم شدند تا با سکوت و مصاحبه نکردن، انتقام سختی از جراید و رسانه‌ها بگیرند! و برخی دیگر حقوق بالاتر از حق خود دانسته و نابرابری دستمزد فوتبالی‌ها و غیرفوتبالی‌ها را امری رایج در تمام دنیا دانستند.
برخی نیز با بی اعتنایی به تمامی این اتفاقات ریشخند زدند و... اما یک نفر هدفی مهمتر و والاتر را دنبال کرد. او کسی نبود مگر؛ سردار محمد رویانیان مدر عامل باشگاه پرسپولیس که خریدهایش در فصل نقل و انتقالات سروصدای فراوانی ایجاد کرد و با انتقاداتی مواجه شده بود، رفتاری متفاوت را در قبال المپیکی‌ها در پیش گرفت! وی برای نخستین بار تیم‌های کشتی، وزنه‌برداری و دو و میدانی پرسپولیس را راه‌اندازی کرد و با فراخواندن «احسان حدادی» و «بهداد سلیمی» قراردادی در خور و شایسته این دو قهرمان نامی پیش روی آنها گذاشت تا مرهمی بر گلایه‌های المپیکی‌ها بگذارد. او بخشی از حقی را داد که همه مردان ورزش سالها دنبال احقاق آن بودند. مردانی که نشان دادند شایسته‌ترین و بهترین‌های ایران و جهان هستند.
این ورزشکاران المپیکی دین خود را به ورزش ایران ادا کرده و با مدال‌های رنگارنگ خود شایسته بهترین قدردانی‌ها هستند.
در واقع «حدادی‌ها» و «سلیمی‌ها» بودند که به ورزش ایران اعتبار و آبرو دادند و باعث شدند نام ایران در لندن بر سرزبان‌ها بیفتد و حال مدیر عامل پرسپولیس بهترین جواب را به این شایستگی و افتخارآفرینی داده است.
این در حالی است که تنها هنر اغلب مدیران فوتبال کشورمان هزینه‌تراشی و دور ریختن پول بیت‌المال است و حال باید این رفتار جدید سردار رویانیان را به فال نیک گرفت.
هنر مدیر عامل پرسپولیس این بود که به جای مصاحبه کردن و تعریف‌های رسانه‌ای از مدال‌آوران المپیکی، آستین همت بالا زد و دست به کار شد. او با المپیکی‌ها قرار داد بست و به جای شعار، در عمل دنبال باشگاه‌داری رفت.
رویانیان سنت‌شکنی کرد و حال شنیده می‌شود که شاید پرسپولیس در زمینه‌های دیگر و رشته کشتی هم تیم‌داری کند. حتی از تلاش مالکان جدید باشگاه داماش گیلان برای فعالیت در سایر رشته‌ها هم خبرهایی شنیده می‌شود.
چنانچه این اتفاقات عملی شود، مدال آوران المپیکی و فراتر از آن ورزش ما می‌تواند با خاطری آسوده به دنبال درخشش در المپیک‌های بعدی باشد. تصورش را بکنید هر یک از مدیران فوتبالی ما تنها ده درصد بودجه خود را صرف رشته‌های دیگر و تیم‌داری کنند، آنگاه چه عواقب خوبی در انتظار ورزش ما خواهد بود؟

https://shoma-weekly.ir/3fQfOA