ورزش

درست نیست که حق استقلال و پرسپولیس ضایع شود

باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نتوانسته‌اند برخی از بازیکنانشان را حفظ کنند و این بازیکنان با امضای قراردادهای سنگین جذب سایر تیم‌ها شدند. چارچوب‌ها باید مشخص باشد. به رقم قرارداد بازیکنان ورود نمی‌کنیم اما درباره سقف هزینه‌ها و عملکرد باشگاه‌ها نظارت داریم. بر اساس تفاهمی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های دولتی داشتیم، در قالب دستورالعمل سقف هزینه‌ها به آنها ابلاغ شده است. بنابراین انتظار داریم که این مصوبه رعایت شود.

تفاوت عمده فصل نقل و انتقالات امسال با سالهای گذشته کنترل و نظارت شدید وزارت ورزش و سازمان لیگ بر میزان و نحوه قراردادهاست گفته میشود دیگر خبری از ریخت و پاشهای گذشته نخواهد بود و قرار است همه چیز روشن و شفاف در معرض افکار عمومی قرار بگیرد. اما برخی باشگاهها با بازیکنان خود قرارداد میلیاردی بستند تا بازهم قانون سقف قرارداد رعایت نشود. امیررضا خادم معاون حقوقی پارلمانی و امور استان های وزارت ورزش و جوانان و نماینده تام الاختیاراین وزارتخانه در امور دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به عنوان متولی اصلی رعایت سقف بودجه برای باشگاهها معتقد است اگر باشگاهی سقف بودجه خود را رعایت کند ایرادی ندارد که بازیکن میلیاردی جذب کند.

وزارت ورزش، پیشنهاد سازمان لیگ در مورد تصویب قانون سقف هزینهها را قبول کرد. اما به رغم این موضوع برخی باشگاهها با بازیکنان قرارداد میلیاردی بستهاند.

باشگاههای لیگ برتری که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از دستگاههای دولتی ارتزاق میکنند، مانند قبل قرارداد ببندند. به نظر میآید برخی تیمها قانون سقف بودجه را رعایت نمیکنند. تأکید، انتظار و خواسته ما از سازمان لیگ این است همانطور که با یک کار کارشناسی چنین قانونی تصویب شد، سقف هزینه تیمها برای رقابتهای لیگ برتر باید امسال 15 و 18 میلیارد تومان باشد. مبلغ 18 میلیارد تومان هم مخصوص تیمهایی است که درجام باشگاههای آسیا حضوردارند. از طرفی مبالغ قرارداد بازیکنان و کادرفنی طبق آییننامه جدید باید در سایت سازمان لیگ قرار گیرد.

اما باشگاههای صنعتی ازاین قانون تبعیت نکردند و سقف بالاتری درنظرگرفتند.

درمورد آنها هم وزارت صنعت و معدن اجازه نداده است که سقف آنها بالاتر از 30 میلیارد تومان باشد. باشگاههای صنعتی هم بیش از این هزینه نخواهند کرد و اگر ثابت شود که بیش از این هزینه کرده باشند با آنها برخورد خواهد شد.

با بالا بودن هزینهها بعید هست که باشگاههای بزرگ بتوانند با چنین سقف هزینهای فصل را به پایان ببرند؟

این سقف هزینه توسط یک تیم کارشناسی که براوضاع مالی تسلط دارند تعیین شده است و مبلغی که مشخص شده کم نیست. برای همین تمامی باشگاهها موظف به رعایت آن هستند.اگر به طور مستند ثابت شود که تیمهایی این قانون را رعایت نمیکنند، از مسوولان مربوطه انتظار برخورد داریم. درست نیست که حق دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با این همه هوادار ضایع شود و تنها آنها موظف به رعایت قانون باشند؛ آن هم در شرایطی که برخی باشگاهها چارچوبها را رعایت نمیکنند.

درمورد باشگاههایی که احتمال تخلف آنها وجود دارد با سازمان لیگ چه صحبتهایی کردید؟

ما به آنها گفتیم که با توجه به آیین نامهای که دراختیاردارید میتوانید به قراردادهای تمامی تیمها ورود کنید. البته مهدی تاج یک مدیرقابل است و قطعا کارخودش را بلد است. به هرحال وقتی باشگاهی به چند بازیکن ارقام بالاترازسقف پرداخت کند قطعا نمیتواند درطول فصل جوابگوی دیگربازیکنان و کادرفنی خود باشد حتی اگر باشگاه صنعتی باشد که سقف قرارداد بودجهاش 30 میلیارد تومان باشد.به صورت موکد از تاج میخواهم به این موضوع حساسیت نشان دهد و امیدواریم این ارقامی که شنیدهایم درست نباشد.

اخبارمتفاوتی درمورد میزان بدهیهای میلیاردی پرسپولیس و استقلال شنیده میشود که ارقام آن بسیاربالاتراز زمان انتخاب هئیت مدیرههای این دو تیم است. مدیرعاملان دو تیم با آگاهی ازچنین مبالغی این مسئولیت را پذیرفتند.

شاید بهرام افشارزاده و علیرضا رحیمی مدیرعاملان دو تیم استقلال و پرسپولیس از رقم دقیق بدهیها آگاهی نداشتند اما هر دوی آنها از بخش عمده آن مطلع بودند و به آنها گفته شده بود که ممکن است مبلغ بدهیها بیشتر از این بشود. دراحکام آنها هم بندی وجود دارد که به آنها تکلیف شده است که با مدیریت صحیح خود کمک کنند تا بدهیهای باشگاه پرداخت شود.

در چنین شرایطی و با این همه بدهی سرخابیهای پایتخت بازیکن میلیاردی جذب کنند.

باشگاههای استقلال و پرسپولیس نتوانستهاند برخی از بازیکنانشان را حفظ کنند و این بازیکنان با امضای قراردادهای سنگین جذب سایر تیمها شدند. چارچوبها باید مشخص باشد. به رقم قرارداد بازیکنان ورود نمیکنیم اما درباره سقف هزینهها و عملکرد باشگاهها نظارت داریم. بر اساس تفاهمی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاههای دولتی داشتیم، در قالب دستورالعمل سقف هزینهها به آنها ابلاغ شده است. بنابراین انتظار داریم که این مصوبه رعایت شود.

روند واگذاری استقلال و پرسپولیس به کجا کشید؟

مشکل ما این بود که چیزی که از دو باشگاه میخواستند نمیتوانستند ارائه کنند. عمده مشکل ما مسئله مالی است، هم بدهیها مشخص نیست و هر روز طلبکاران اسنادی را رو میکنند و هم داراییها معلوم نیست، با وجود اینکه میدانیم این دو باشگاه داراییهایی دارند، اما ممکن است در پروسه واگذاری مغفول بمانیم، این مسائل مشکل ایجاد میکند که در تخصص وزارت ورزش هم نیست.

با چنین بدهیهایی واگذاری این دو تیم چه زمانی انجام میشود؟

درجلسهای که با رئیس سازمان خصوصیسازی و معاونش درباره روند واگذاری سرخابیها داشتیم در مورد این موضوع صحبت کردیم که برای واگذاری این دو باشگاه باید حسابرسی قانونی و رسمی انجام شود. به همین منظور باید نماینده دو باشگاه بعد از تایید رییس مجمع و سازمان حسابرسی کارش را برای حسابرسی دو باشگاه آغازکند. اما از آنجایی که در این مدت حسابرسی استقلال و پرسپولیس به نتیجه نهایی نرسیده است و میزان دقیق بدهیهای این دو تیم مشخص نگشته است سازمان حسابرسی نمیتواند برای آنها قیمت تعیین کند و اجازه حضوردرمزایده بدهد. موضوع حسابرسی هم چند ماهی زمان میبرد و خصوصی شدن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به این فصل از لیگ برتر نمیرسد و انشاءالله برای فصل بعد این کار انجام میشود.

https://shoma-weekly.ir/fIXzsa