اقتصاد

درخت نکارید! بلوط‌‌های زاگرس را نجات دهید!

آتش‌سوزی‌های سال‌های اخیر در کنار خشکسالی‌‌های پیاپی، ساخت سدها، آفت چوبخوار درخت بلوط، قطع درختان و استفاده به‌عنوان هیزم و تبدیل به زغال، شخم زیر اشکوب این جنگل‌ها و تبدیل به زراعت، موجب شده که از 6 میلیون هکتار اراضی جنگل‌های بلوط در غرب کشور تنها طی دو سال گذشته نزدیک به 180 هزار هکتار آن از بین برود.

مناطق جنوب و غرب زاگرس در ایران بزرگترین ذخایر بلوط جهان خوانده میشود ولی چه باک از کشوری که نفتش را هم خام میفروشد!  اینگونه موهبت‌‌های طبیعی را بر باد بدهد. جنگلهای بلوط مدتهاست از سوی روستاییان منطقه به زغال تبدیل شده و به فروش میرسد. در سالهای اخیر جنگلهای بلوط در استان لرستان مورد بیمهری‌‌های زیادی قرار گرفته است و در حالی که آتشسوزی‌‌های پی درپی، تغییر کاربریها، تجاوز به مراتع و عرصههای جنگلی و خشکسالی و ریزگردهای عربی قلب جنگل زاگرس را نحیف و بیمار کرده، زخمی دیگر بر این زخم‌‌های کهنه افزوده میشود و آن تبدیل درختان بلوط به زغال است. جنگلهای بلوط استان لرستان در قلب منطقه زاگرس قرار گرفتهاند و به اعتقاد کارشناسان به خطر افتادن آنها میتواند تأثیرات بسیار پیچیدهای روی کل اکوسیستم ناحیه زاگرس در پی داشته باشد.

   هر درخت بلوط 169 میلیون تومان، زغال کیلویی چند؟

در تحقیقاتی که با حضور کارشناسان کشورهای خارجی انجام شده ارزش ریالی هر درخت بلوط ۱۶۹ میلیون تومان تخمین زده شده است. این در حالی است که در لرستان ۲ درخت بلوط را قطع و یک کیسه زغال درست میکنند و با قیمت ۸۰۰۰ تومان میفروشند که این روند نگران کننده است.

بلوط در صدر گونههای تخریب شده قرار دارد و رتبههای بعدی در اختیار گونههای بنه و بادام وحشی است. این در حالی است که کارشناسان هر درخت بلوط ۵۰ ساله را تا ۲۰۰ هزار دلار یعنی حدود 500 میلیون تومان ارزشگذاری کردهاند.

بلوطی که با تأسیس کارخانه و انتقال تکنولوژی فقط از میوه آن میتوان محصولات صنعتی ارزشمندی چون تانن، جفت و آرد بلوط را تولید و صادر کرد باید زغال شود و کیلویی 8000 تومان به فروش برسد.

 البته متأسفانه باید گفت بومنشینانی که در مناطق زاگرسنشین زندگی میکنند راه دیگری برای امرار معاش ندارند، جز اینکه به رویشگاههای زاگرس هجوم بیاورند که این روند باید ساماندهی شود.

   بخش خصوصی توان حراست از جنگلها را ندارد! 

 البته این همه مشکل نیست و معضل جدید دیگر واگذاری امر جنگلبانی توسط ادارات تابعه وزارت کشاورزی به بخش خصوصی است. شرکتهای خصوصی که برای منافع خود در حراست از جنگلهای زاگرس صرفهجویی کردند و از جمع آوری خاشاک و برگهای خشک در سطح جنگلها خودداری نمودند و نتیجه آن مواجهه با آتشسوزیهای شدید در بلوطزار‌‌های بزرگ زاگرس بود.

آتشسوزیهای سالهای اخیر در کنار خشکسالی‌‌های پیاپی، ساخت سدها، آفت چوبخوار درخت بلوط، قطع درختان و استفاده بهعنوان هیزم و تبدیل به زغال، شخم زیر اشکوب این جنگلها و تبدیل به زراعت، موجب شده که از 6 میلیون هکتار اراضی جنگلهای بلوط در غرب کشور تنها طی دو سال گذشته نزدیک به 180 هزار هکتار آن از بین برود.

 سؤال اینجاست که در کجای دنیا حراست از جنگلها را به بخش خصوصی میسپارند؟

بنابر این از همه مسئولین ذی ربط کشور خواهشمندیم لطفاً در روز درخت کاری درخت نکارید!  بلوط‌‌های زاگرس را دریابید و برای روند روبه نابودی این ذخایر ملی  فکری بکنید.

https://shoma-weekly.ir/5TG2zS