ورزش

داوری و چالش‌های رو به‌ رشد

داوری در ایران به قدری توانمند است که ما هیچ نیازی به داوران خارجی نداریم و بازی‌های مهم مانند دربی را داوران کشورمان می‌توانند به راحتی قضاوت کنند.
محمد فنایی- داوری در فوتبال ما همیشه با چالش مواجه بوده اما در تمامی این موارد چالشها و مشکلات بهخاطر اشتباهات داوری نبوده است، بلکه مشکلات داوری به مدیریت فوتبال بستگی دارد. برای روشنشدن این موضوع تنها به یک نمونه از مدیریت فوتبال اشاره میکنم. وقتی ارقام قراردادهای بازیکنان و مربیان چنان افزایش مییابد که هر انسان متخصصی حیرتزده میشود طبیعتاً کسب نتیجه برای چنین مجموعهای، حکم مرگ و زندگی پیدا میکند و برای یک سوت داور چه سر و صداهایی که به راه نمیافتد. واقعاً بیائیم از روی انصاف قضاوت کنیم اگر داوری ما این همه مشکل دارد و بعضی از مربیان، مدیران و بازیکنان باشگاهها گاهی اوقات برای یک یا چند رأی داوری در یک بازی، این همه جنجال بهپا میکنند، پس چرا تعدادی از داوران ما در سطح آسیا حضور پیدا میکنند و در نهایت نمره قبولی هم میگیرند؟! 

در حالی که اگر داوری ما به قول این آقایان این همه مشکل دارد، نباید یک داور ایرانی در سطح آسیا حضور پیدا کند. بنده منکر اشتباهات و ضعفهای داوری خودمان نیستم و جامعه داوری باید تلاش کند تا ضعفها برطرف شود، اما در مجموع داوری ما رو به پیشرفت است.

 از سوی دیگر لازم است مسئولین فدراسیون فوتبال و مدیران باشگاهها به کمک رسانهها در سطح جامعه فوتبالی فرهنگسازی کنند تا شأن و منزلت داوری حفظ شده و از این طریق حداقل بخشی از حاشیههای فوتبال کاهش پیدا کند.

 همچنین داوری در ایران به قدری توانمند است که ما هیچ نیازی به داوران خارجی نداریم و بازیهای مهم مانند دربی را داوران کشورمان میتوانند به راحتی قضاوت کنند.

کارشناس داوری
https://shoma-weekly.ir/jbwnCZ