اندیشه

دانلود سریال پرطرفدار و توزیع عمومی در ارگان دولتی!

هرچند در نظر برخی این کار اگر هم گناه باشد خیلی گناه مهم و بزرگی نیست؛ ولی از یک نکته نباید غفلت کرد که همین گناه به ظاهر کوچک حق‌الناس است و همه می‌دانیم که حق‌الناس حتی با شهادت هم بخشیده نمی‌شود.
شاید آنقدر آش گناهان ما در این دوره و زمانه شور شده باشد که گناهان به ظاهر کوچکی مانند کپی رایت و عدم رعایت قانون در این موارد اصلا به چشممان نیاید! اگر هم به کسی تذکر بدهی خواهد گفت دلت خوش است پدر من!؟ تو این دوره و زمونه چه حرفها میزنی!

اما حقیقت این است که قانون میگوید تضییع حقوق افراد در موارد اینچنینی جایز نیست. یعنی اگر با تکثیر، کپی و نسخهبرداری از یک اثر علمی، هنری یا صنعتی و مانند آن حقی از فرد یا افراد ضایع شود یا تعدی از قانون داخلی یا مخالفتی با قرارداد بینالمللی صورت پذیرد آن تکثیر و نسخهبرداری ممنوع خواهد بود؛ خلاف قانون هم خلاف شرع و حرام است.

بله اگر به گونهای باشد که نه حقی ضایع گردد و نه مخالفتی با قانون و قرارداد رخ دهد؛ تکثیر و نسخهبرداری منعی نخواهد داشت.

پرسش: نظر حضرتعالى راجع به شکستن قفل سى دى یا کپى رایت که الان بعضىها دست به چنین کارى مىزنند چیست؟ و حکم خرید چنین سى دىهایى براى مردم چیست؟ پاسخ: لازم است که در نسخهبردارى و تکثیر سى دى حقوق صاحبانش از طریق کسب اجازه از آنان رعایت شود و خرید آن خالى از اشکال نیست و رعایت مقررات و قوانین مربوط به آن لازم مىباشد.

پاسخ مقام معظم رهبری: «خالی از اشکال نیست؛ یعنی احتیاط واجب در نخریدن آن است.»

پرسش: تجدید چاپ کتابها و مقالههایى که از خارج وارد شده یا در داخل جمهورى اسلامى چاپ مى‏شوند، بدون اجازه ناشران آنها چه حکمى دارد؟

پاسخ مقام معظم رهبری: «مسئله تجدید چاپ کتابهایى که در خارج از جمهورى اسلامى منتشر شدهاند یا تصویربردارى به طریق افست از آنها، تابع قراردادهایى است که راجعبه آنها بین جمهورى اسلامى ایران و آن دولتها منعقد گشته است و اما کتابهایى که در داخل چاپ مىشوند؛ احوط این است که حق ناشر با کسب اجازه از او نسبت به تکرار و تجدید چاپ کتاب رعایت شود.»

چند نکته:

- نظر آیتالله العظمی بهجت(ره) نیز درخصوص دانلودکردن فیلمها و سریالهای ایرانی از سایتهای اینترنتی این است که اگر ممنوع باشد، جایز نیست. (استفتائات، ج ۳، ص ۲۲۲)

- در چند سال اخیر که بازار تولید و فروش سریالها و فیلمهای شبکه خانگی داغ شده متاسفانه بازار کپی رایت هم داغِ داغ است! مثلا در همین ایام خودم شاهد بودم که در یک مجموعه دولتی قسمتهای سریال پرطرفدار شهرزاد را دانلود کرده و برای کارمندانشان توزیع مینمودند!

- هرچند در نظر برخی این کار اگر هم گناه باشد خیلی گناه مهم و بزرگی نیست؛ ولی از یک نکته نباید غفلت کرد که همین گناه به ظاهر کوچک حقالناس است و همه میدانیم که حقالناس حتی با شهادت هم بخشیده نمیشود.

- از طرف دیگر این یک حق ساده انسانی و عقلایی است. دانلود غیرقانونی در حقیقت تضییع حقوق کسانی است که برای آن مجموعه زحمت کشیدهاند و فهمیدن اینکه این کار غیرشرعی است، کار مشکلی نیست به شرطی که نخواهیم خودمان را گول بزنیم!

https://shoma-weekly.ir/QuLBsS