ورزش

خیلی ها به دنبال تعلیق کشتی ما هستند!

برخی از کشورهای صاحب نام کشتی در جهان به دنبال این بودند که این موضوع بهانهای برای تعلیق کشتی ایران باشدخوشبختانه این کار با تفاهم و واقعبینی به خوبی صورت گرفت تا بهانهای به دست برخی کشورها که خواهان افول جایگاه کشتی ایران هستند، ندهد.
گفتگو علیرضا حاجی میرزابابا- امسال جام تختی میدان خوبی برای کشتیگیران داخلی بود تا خودی نشان دهند. در بیشتر اوزان میتوانیم اعلام کنیم نفرات اول تا بیستم هر وزن چه کشتیگیرانی هستند. همین شناخت نیز در لیگ کشتی وجود دارد البته با مقیاس کمتر . ما باید بتوانیم لیگ کشتی را با جدیت بیشتری برگزار و پیگیری کنیم که بتوانیم به واسطه آن کشتی گیران مختلف را در اوزان مختلف بشناسیم تا بدین وسیله تیم ملی قوی تر و مقتدر تری داشته باشیم.

اینها بخشی از صحبت های رضا لایق دبیر فدراسیون کشتی در گفتگو با شما بود.

درباره اصلاح اساسنامه فدراسیون کشتی توسط وزارت ورزش برای خوانندگان ما توضیح دهید؟

اقدامی ارزشمند و بزرگ در جهت کمک به ورزش اول ایران صورت گرفت و ایراداتی که اتحادیه جهانی کشتی نسبت به اساسنامه فدراسیون کشتی وارد کرده بود، در جلسه مجمع این فدراسیون به صورت دقیق مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با رفع ایرادات به تایید اعضا رسید.

با این اقدام خطر تعلیق از سر کشتی ایران برداشته شده است؟

براساس قانون، بررسی اساسنامه جدید باید در جلسه مجمع فدراسیون کشتی و با حضور نماینده وزارت ورزش و جوانان انجام میشد و به تصویب میرسید که این کارهفته گذشته صورت گرفت و ما نیز اساسنامه جدید را برای اتحادیه جهانی کشتی ارسال کردیم تا آنها نظر نهایی خود را در این باره اعلام کنند و آن را به تایید برسانند.

یعنی خطر تعلیق کشتی ما وجود ندارد؟

برخی از کشورهای صاحب نام کشتی در جهان به دنبال این بودند که این موضوع بهانهای برای تعلیق کشتی ایران باشد

خوشبختانه این کار با تفاهم و واقعبینی بهخوبی صورت گرفت تا بهانهای به دست برخی کشورها که خواهان افول جایگاه کشتی ایران هستند، ندهد.

اتحادیه جهانی کشتی چه زمانی نظر خود را درباره اساسنامه جدید اعلام خواهد کرد؟

قرار است طی چند روز آینده این اتحادیه نظر نهایی خود را درباره اساسنامه جدید فدراسیون کشتی اعلام کند. دبیر فدراسیون کشتی در پاسخ به این سوال که آیا با این اقدام خطر تعلیق کشتی ایران از مسابقات جهانی پاریس که اواخر مرداد ماه برگزار میشود، برداشته شد یا خیر؟ گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته و ارسال اساسنامه جدید به اتحادیه جهانی کشتی که در آن تمامی ایرادهای این اتحادیه و کمیته بینالمللی المپیک بر طرف شد، انشاءالله مشکلی کشتی ایران را تهدید نمیکند.

کمی درباره شناختی که از کشتی گیران مختلف در اوزان مختلف دارید بگویید؟

امسال جام تختی میدان خوبی برای کشتیگیران داخلی بود تا خودی نشان دهند. در بیشتر اوزان میتوانیم اعلام کنیم نفرات اول تا بیستم هر وزن چه کشتیگیرانی هستند. همین شناخت نیز در لیگ کشتی وجود دارد البته با مقیاس کمتر . ما باید بتوانیم لیگ کشتی را با جدیت بیشتری برگزار و پیگیری کنیم که بتوانیم به واسطه آن کشتی گیران مختلف را در اوزان مختلف بشناسیم تا بدینوسیله تیم ملی قوی تر و مقتدر تری داشته باشیم.

چرا برخی از تیمها با نفرات اصلی و توانمند خود در جام تختی حضور ندارند؟

مدتهاست که باید برای حضور تیم های توانمند در تورنمنت های
بین المللی، انگیزه ایجاد کرد که خوشبختانه این مسئله با ارتباطات مطلوب فدراسیون کشتی ایران
با تیم های صاحب نام، صورت می گیرد. اولین مسئله ای که برای ما دربرگزاری این رقابتها اهمیت دارد، بحث کیفیت مسابقات است که خوشبختانه این اتفاق افتاد و با برگزاری رقابتهای کشتی پهلوانی در کنار مسابقات کشتی آزاد و فرنگی توانستیم شور و نشاط خوبی به جام تختی ببخشیم. در مجموع از رقابتهای جام تختی رضایت داریم و امیدواریم این تورنمنت مهم ورزشی ایران در سالهای آتی با کیفیت و کمیت بهتری برگزار شود.

به عنوان عضوی از خانواده کشتی درخواستی از مسئولان ورزش کشور دارید؟

مهمترین درخواست توجه به قهرمانان است. این که بیمه شوند و دغدغه زندگی روزمره خود را نداشته باشند. ورزشکاران و قهرمانان ما میخواهند بعد از هر مسابقه در زندگی شخصی خود نیز آرامش و آسایش داشته باشند. از این رو خوب است که مشکل اشتغال و بیمه آنها حل شود.

هدف بلند مدت فدراسیون چیست؟

در حال حاضر حرکت جدیدی در کشتی ایران با هدف موفقیت در المپیک ۲۰۲۰ آغاز شده که در این راه ما باید جامعه هدف خود را به سوی استعدادهای جدیدی معطوف کنیم. باید آنها را در کنار نفراتی که تاکنون موفق بوده اند پرورش دهیم و بتوانیم در سال های آینده در هر وزن، کشتی گیران شاخصی را داشته باشیم. فدراسیون کشتی از
برنامه های محمد طلایی سرمربی تیم ملی کشتی آزاد در میدان دادن به جوانان حمایت می کند، زیرا افق دید ما المپیک ۲۰۲۰ است.

موضع فدراسیون درباره جوانگرایی چگونه است؟

نمی توان چندین سال روی یک عده خاصی تمرکز کرد و به رغم عدم نتیجه گیری، بازهم آنها را به اردو فراخواند. قطعا رویکرد ما میدان دادن به جوانان و نیروهای مستعدی است که در این سال ها فرصت نشان دادن تواناییهای خود را نداشته اند.

بسیاری از کشتی گیران از عدم ملی پوش شدن خودشان شکایت داشتند، فرآیند ملی پوش شدن در کشتی چگونه است؟

فرآیند انتخاب تیم های ملی کاملا مشخص است و افرادی که مدعی پوشیدن دوبنده تیم ملی در جام جهانی و جهانی ۲۰۱۷ بودند، می توانستند با حضور در مسابقات قهرمانی کشور و رقابت های عمومی مجوز حضور در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی را کسب کنند. قطعا نفرات برتر مسابقات انتخابی با توجه به شرایط مدنظر فرآیند که از جمله مهمترین آن عملکرد موثر در تورنمنت های بین المللی و مصاف با رقبای خارجی است، صاحب دوبنده تیم ملی می شوند و رعایت قانون از اصول کار ماست.

https://shoma-weekly.ir/hrpwrG