اقتصاد

خودتحریمی ها صادرات فرش را به یک ششم رسانده است

ایران در سال ۱۳۷۴ یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار صادرات فرش داشته که این نسبت در حال حاضر به یک ششم رسیده است.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف گفت: در حال حاضر دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در حوزه هنر – صنعت فرش دستی کشور مشغول به کار هستند.

احمد کریمی اصفهانی در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد افزود: فرش دستباف ایران در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و معیشتی، فرهنگی، فنی و هنری، اشتغال زایی، ارز آوری و صادرات از جایگاه ویژه و ارزنده ای برخوردار است.

وی همچنین اظهارداشت: این هنر - صنعت به رغم تمامی مزیت ها و فرصت ها متاسفانه امروز با چالش ها و معضلات بسیار جدی روبرو است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف گفت: پل ارتباطی باید بین ذی نفعان فرش دستباف با دولت فراهم تا بتوان مسائل و مشکلات را به بهترین شکل حل و فصل کرد.

وی در ادامه ضمن اشاره به اثر منفی خودتحریمی ها بر صنعت فرش دستباف افزود: صادرات فرش امروز در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

کریمی اصفهانی تصریح کرد: ایران در سال ۱۳۷۴ یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار صادرات فرش داشته که این نسبت در حال حاضر به یک ششم رسیده است.

وی به رادیو اقتصاد گفت: از دست رفتن بازار یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلاری فرش و رسیدن این رقم به ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار در سال به جهت سوء تدبیر مسئولان بوده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف افزود: دولت نباید نسبت به مسائل و مشکل‌های صنعت فرش بی‌توجه باشد بلکه باید به معنای واقعی از تولیدکنندگان، هنرمندان و دست اندرکاران این حوزه حمایت کند.

وی تصریح کرد: این صنعت برای دولت هیچ گونه هزینه ای ندارد ولی در عوض زمینه ساز اشتغال، ایجاد ارزش افزوده بالا، رونق صادرات غیر نفتی، تقویت قدرت ارزآوری، کاهش نرخ بیکاری، رشد اقتصادی و غیره در جامعه است.

کریمی اصفهانی بیان داشت: هیچ هنر و صنعتی با حداقل سرمایه درآمدزایی مناسبی برای روستائیان و تولید کنندگان به غیر از صنعت فرش دستباف ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه بی ‌توجهی به اشتغال موجود در صنعت فرش به معنای مهاجرت از روستاهاست، یادآورشد: صنعت مزبور برای میلیون‌ ها نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با حداقل سرمایه و کمترین وابستگی ارزی اشتغال ایجاد می کند بنابراین با توجه به بحران بیکاری در جامعه ضرورت دارد دولتمردان به این هنر – صنعت بیش از گذشته توجه داشته باشند.

https://shoma-weekly.ir/8oGyrq