شهرستانها

خودباوری علمی از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است

انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و بیشترین دستاوردهای آن نیز در این حوزه است. خودباوری، اعتمادبه نفس، تکیه بر ارزش‌های دینی و انقلابی، امروز عمق استراتژیک جمهوری اسلامی در حوزه فرهنگی پر رنگ کرده است
دکتر نصرتالله حیدری دبیر حزب موتلفه اسلامی استان ایلام، با اشاره به نقش دانشجویان در شکلگیری انقلاب، پیروزی و تداوم راه آن گفت: انقلاب اسلامی متعلق به قشر و طیف خاصی نیست. همه اقشار در پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت داشتهاند؛ اما در این میان نقش دانشجویان در کنار روحانیت نقش ویژهای است.

وی گفت: دانشجویان چه در داخل و چه در خارج در قالب گروهها و انجمنهای اسلامی نقش ممتازی در انقلاب ایفا کردند و افشاگری ماهیت رژیم مستبد پهلوی، همراه با امام و روحانیت، حضور در راهپیماییها و تظاهرات و... گوشهای از تلاشهای جنبش دانشجویی بود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دانشجویان و جوانان در نهادهای انقلاب همچون سپاه، جهاد سازندگی، کمیتهها، بسیج و... حضور مثمر ثمر و پر رنگی داشتند.

حیدری به حضور دانشجویان و جوانان عاشق امام و رهبری در دوران ۸ سال دفاع مقدس نیز اشاره کرد و افزود: در هشت سال جنگ تحمیلی نقش دانشجویان ویژه بوده است و حضور همیشگی آنها در صحنههای مختلف بعد از دفاع مقدس از حوزههای فرهنگی گرفته تا تولید علم و مقابله با تهدیدات جنگ نرم قابل تحسین بوده است.

دبیر حزب مؤتلفه استان ایلام خاطر نشان کرد: دانشگاه در مسیر تاریخی خود سه روند آموزشمحور، پژوهشمحور و امروز کار آفرین و اشتغال محور را طی کرده است. البته دانشگاه کار آفرین میبایست به آموزش و پژوهش توجه نماید؛ اما آنچه امروز در بحث کارآفرینی مطرح بوده آن است که فارغ از تحصیلان دانشگاهی باید نیروهایی کارآمد، خلاق، ماهر و زبدهای باشند. مشکلی که امروز با آن مواجه هستیم فارغالتحصیلان فاقد مهارت هستند البته این نقص به نظام آموزش عالی ما برمیگردد.

دکتر حیدری به موضوع سازماندهی، توسعه و ترویج فرهنگ اسلامی و قرآنی در طول انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی بهدلیل ماهیت فرهنگی و ارزشی خود، تحولآفرین بوده است و در توسعه فرهنگ قرآنی دستاوردهای بزرگی داشته است. فراگیری دروس قرآنی از جمله تفسیر و روخوانی قرآن توسط بیش از ۴ میلیون دانشجو فقط در دانشگاه آزاد اسلامی میتواند گواه این مسئله باشد.

وی افزود: دستاوردهای دانشگاهها در زمینه چاپ و نشر کتب و مقالات دانشگاهی بعد از انقلاب شگفتانگیز و بینظیر بوده است. چاپ هزاران جلد کتاب و مقاله و تغییر محتوایی دروس دانشگاهها بهخصوص در حوزه علوم انسانی یک تحول عظیم است؛ هرچند جا دارد در این زمینه پیشرفتهای بیشتری داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران با چاپ سالانه ۱۷ هزار مقاله علمی، رتبه اول در منطقه و ۱۷ جهانی را دارد و در همین دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام با تلاش همکاران قریب به ۶۰ عنوان کتاب دانشگاهی و صدها مقاله چاپ شده که شایسته تقدیر است و همه این تحولات به برکت انقلاب اسلامی است. دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان ایلام بیان داشت: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و بیشترین دستاوردهای آن نیز در این حوزه است. خودباوری، اعتمادبه نفس، تکیه بر ارزشهای دینی و انقلابی، امروز عمق استراتژیک جمهوری اسلامی در حوزه فرهنگی پر رنگ کرده است. به چالشکشیدن فرهنگ مادی و لیبرالی غرب از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است که امروز آثار آن در منطقه در قالب «بیداری اسلامی» یا «بهار عربی» در حال نمایانشدن است.

https://shoma-weekly.ir/hlyVzB