اندیشه

خواست رهبری از قمی ها چه بوده؟ چرا محقق نشده است؟

شهر قم شهر علم است، شهر جهاد است، شهر بصیرت است. بصیرت مردم قم یکى از آن نکات بسیار مهمى است که در طول این سى و چند سال همواره خود را نشان داده است. جالب است که پیدایش شهر قم هم ناشى بود از یک حرکت جهادى و توأم با بصیرت... هیچ تفسیر به رأیى، هیچ تفسیر مادى‌اى از این انقلاب نمی شود کرد؛ خاستگاهش قم است؛ رهبرش یک فقیه، یک فیلسوف، یک عالم بزرگ، یک روحانى معنوى است. شناسنامه‌ انقلاب، اینجور در همه‌ دنیا شناخته شده است
مهرماه سال 1389 مقام معظم رهبری سفر چند روزه ای به استان قم داشتند. معظم له در طول این سفر با اقشار مختلف مردم از جمله علماء، دانشجویان، بسیجیان، طلاب غیر ایرانی، خانواده شهداء، مسئولان اجرایی و عموم مردم دیدار کردند. رهبر انقلاب در طول این دیدارها مطالبات خویش را از گروه های مختلف بیان داشتند. حالا بعد از گذشت سه سال از این سفر پربرکت زمان مناسبی است تا ببینیم مطالبات حضرت آقا تا چه میزان عملی شده و چه مقدار از آنها هنوز عملیاتی نشده اند.

معظم له در این سفر فرمودند: «شهر قم شهر علم است، شهر جهاد است، شهر بصیرت است. بصیرت مردم قم یکى از آن نکات بسیار مهمى است که در طول این سى و چند سال همواره خود را نشان داده است. جالب است که پیدایش شهر قم هم ناشى بود از یک حرکت جهادى و توأم با بصیرت... هیچ تفسیر به رأیى، هیچ تفسیر مادىاى از این انقلاب نمی شود کرد؛ خاستگاهش قم است؛ رهبرش یک فقیه، یک فیلسوف، یک عالم بزرگ، یک روحانى معنوى است. شناسنامه انقلاب، اینجور در همه دنیا شناخته شده است.»

مطالبات رهبر انقلاب در این سفر به دو بخش تقسیم می شوند. بخش اول مطالبات تخصصی از اقشار و گروه های خاص مانند دانشجویان و طلاب است. و بخش دیگر نیز جنبه عمومی و عام المنفعه دارد. در این نوشتار به برخی از مهمترین خواست های عمومی رهبری خواهیم پرداخت.

 

* علت برخی عقب افتادگیها

«قم چون از دوران طاغوت مغضوب دستگاه حکومت بود، متأسفانه عقبافتادگىهاى متراکمى دارد. این عقبافتادگىها را باید مسئولین محترم با جدیت و به سرعت برطرف کنند.»

* مسئله حیاتی آب

«از مهمترین نیازهاى این شهر، مسئله آب است... از مسئولین محترم این کار میخواهیم که آبى را که از راه دور و از سرچشمههاى دز براى قم مىآید، هرچه زودتر به قم برسانند. این نیاز اساسى و بزرگ مردم قم باید انجام بگیرد.»

* رسیدگی به مناطق محروم

«مناطق محروم قم که اشاره شد بسیار مهم است باید با رویکرد امور رفاهى، بهداشتى، آموزشى و خدماتى، یک فکر اساسى براى این محلات بشود؛ یک حرکت دفعى انجام بگیرد تا بعد انشاءالله به روال معمولى بیفتد.»

* بهداشت و درمان

«یکى از مسائل قم، مسئله بهداشت و درمان است؛ شنیدم از بخشهاى مورد نیاز، بخش زنان است در امر درمان، که باید انشاءالله به این مسئله توجه شود.»

* صنایع دستی و فرش

«مسئله صنایع دستى شهر قم - که من در سخنرانى روز اول هم به آن اشاره کردم - مهم است. از سابق که ما قم بودیم و قبل از آن، این شهر معروف بود به صنعت بسیار زیبا و فاخر فرشبافى؛ این بایستى کمک شود. این امکانى است در این شهر، امکان بسیار مهمى هم هست.»

* صنعت و کشاورزی

«مسئله صنعت را اشاره کردند؛ خیلى خوب است. در خصوص مسئله کشاورزىِ اینجا شنیدم که بناست از منطقه تهران و ورامین مبالغى آب به سمت منطقه کشاورزى مسیله جارى شود؛ که این از طرحهاى دولت بوده است و از قبل تصمیم گرفتهاند؛ بسیار کار خوبى است، بسیار کار مهمى است؛ إنشاءالله اینها انجام بگیرد.»

* اهمیت معماری اسلامی در قم

«آنچه را که من تأکید می کنم، معمارى و شهرسازى قم است. امروز کارهاى بزرگى در قم دارد انجام می گیرد، ساخت و سازهایى انجام میگیرد؛ حتماً در این معمارىها باید ملاحظه کنند که معمارىِ اسلامى باشد؛ نمادهاى انقلاب در این شهر، در معمارىها مشاهده شود؛ چون اینجا شهر اسلام و شهر انقلاب است.»

* دود اختلاف به چشم مردم نرود!

«نکته آخر هم این است که مسئولین محترم در این شهر اگر براى یک چیزى با همدیگر اختلاف دارند، نباید بگذارند این اختلاف با زندگى مردم تماسى پیدا کند و مردم را دچار مشکل کند.»

* کار زیاد شده ولی نیازها همچنان باقی است

«بحمدالله در این دولت کارهاى بزرگى انجام گرفته است. در دولت نهم و دهم - همان طور که اشاره شد - کارهاى باارزشى انجام گرفته است؛ چندین برابر کارهایى که قبلاً انجام گرفته بود؛ لیکن در عین حال نیازها همچنان وجود دارد. نیازها کاهش پیدا کرده است، لیکن تلاشهاى بیشترى لازم است تا اینکه این نیازها به کلى برطرف شود؛ این به عهده شماهاست.»

https://shoma-weekly.ir/WcFqgA