ورزش

خواستم که دینم را به خواهر امام رضا(ع) ادا کنم

همیشه عادت دارم وقتی روی تخته می‌روم تا وزنه بزنم اسم خدا را می‌آورم تا او کمکم کند اما در روز مسابقه هنگامی که خواستم وزنه‌ها را بالای سر ببرم، علاوه بر نام خدا به صورت خود به خود و کاملا غیرارادی نام حضرت معصومه (س) را صدا زدم تا موفق شوم. به همین خاطر بعد از اینکه به ایران بازگشتیم، در اولین فرصتی که پیدا کردم به حرم ایشان رفتم و مدالم را تقدیم‌شان کرد تا دینم را به خواهر امام رضا (ع) ادا کنم.

گفتگو: علیرضاحاجی میرزابابا- در روزهایی که بهداد سلیمی نتوانست در مسابقات جهانی طلای سنگین وزن جهان را کسب کند، کیانوش رستمی توانست با کسب دو طلا و یک نقره در قزاقستان و کسب عنوان پنجمی تیمی تمام 6 سهمیه لازم در بازی های المپیک ریو برزیل را به دست بیاورد. رستمی که این روزها به مرد اول وزنه برداری ایران معروف شده است، برای شما از سطح مسابقات جهانی و تلاش‌های ملی پوشان در این مسابقات گفت.


تمام بار پنجمی ایران در مسابقات جهانی و کسب سهمیه کامل المپیک به دوش تو افتاد ؟

با توجه به فرصت کمی که از بازی‌های آسیایی اینچئون تا شروع رقابت‌های جهانی باقیمانده بود، بچه‌ها تلاش کردند تا رکوردهای خود را بهبود بخشند و اجازه ندهند سهمیه‌های المپیک از دست برود. علاوه بر امتیازاتی که من و بهداد سلیمی برای تیم وزنه‌برداری گرفتیم؛ امتیازات دیگر بازیکنان تیم نیز از اهمیت بالایی برخوردار بود. درست است که آنها موفق به کسب مدال نشدند اما رتبه‌هایی که گرفتند در رسیدن به 6 سهمیه المپیک کاملا مؤثر بود.

اما دیگر کشورهای حاضر در مسابقات جهانی هم با همین شرایط در این مسابقات حاضر شدند.

مسابقات واقعا در سطح بالایی برگزار شد. خود ما هم انتظار این را نداشتیم که وزنه‌برداران دیگر کشورها با آمادگی بسیار بالایی در قزاقستان حاضر شوند. البته من به شخصه دوست دارم که در مقابل رقبای قوی و آماده قهرمان شوم چرا که رقابت در سطح پایین به دلم نمی‌چسبد.

بعد از اینچئون کمتر کسی فکر می کرد که بتوانی از نظر روحی و روانی به مسابقات جهانی برسی؟

بعد از 45 روز که در بازی‌های آسیایی اینچئون مدال طلا را بر اثر یک اشتباه ساده که نمی‌دانستم بعد از من وزنه‌برداری مانده که وزنه بزند، از دست دادم و به مدال نقره قناعت کردم با کمک بهمن زارع و سید مهدی پانزوان مربیانم در تیم ملی توانستم به روزهای خوبم بازگردم و در بازی‌های جهانی به مدال طلا رسیدم. در این بازی‌ها وزنه‌هایی رو زدم که 11 کیلو بیشتر از مجموعی بود که در تمرینات زده بودم.

شنیدیم مدال طلای جهان را به حرم حضرت معصومه (س) اهدا کردی؟

قبل از رفتن به مسابقات جهانی قزاقستان از کرمانشاه راهی محل تمرینات تیم ملی بودم که در راه به طور ناخواسته‌ای کاری برایم پیش آمد و در راه اصفهان به قم رفتیم و به یکباره خودم را در برابر حرم حضرت معصومه (س) دیدم. در آنجا بعد از زیارتی که کردم از خانم مدد خواستم که مرا در مسابقات کمک کند تا بتوانم برای کشورم افتخارآفرینی کنم و شرمنده محبت مردم نشوم.

همیشه عادت دارم وقتی روی تخته می‌روم تا وزنه بزنم اسم خدا را می‌آورم تا او کمکم کند اما در روز مسابقه هنگامی که خواستم وزنه‌ها را بالای سر ببرم، علاوه بر نام خدا به صورت خود به خود و کاملا غیرارادی نام حضرت معصومه (س) را صدا زدم تا موفق شوم. به همین خاطر بعد از اینکه به ایران بازگشتیم، در اولین فرصتی که پیدا کردم به حرم ایشان رفتم و مدالم را تقدیم‌شان کرد تا دینم را به خواهر امام رضا (ع) ادا کنم.

دارنده مدال نقره اینچئون در مورد اینکه وزنه‌بردار چینی با ناکامی درمسابقات جهانی به شائبه دوپینگش در بازی‌های آسیایی دامن زد؟

من بعید می‌دانم که این وزنه‌بردار که مدال طلا را در کره‌جنوبی از من گرفت دوپینگی باشد. بعضی مواقع پیش می‌آید که وزنه‌برداری موفق به مهار وزنه‌ای می‌گردد که اصلا انتظارش را کسی ندارد. او در اینچئون توانست این کار را انجام دهد و قهرمان شود. اما در مسابقات جهانی عملکرد خوبی نداشت. البته او کارش را در قزاقستان با وزنه 205 کیلوگرم در دو ضرب شروع کرد که این نشان‌دهنده آن ‌است که مربی‌اش روی او حساب ویژه‌ای کرده که کارش را با چنین وزنه‌ای شروع کرد. با این حال اگر او مرتکب تخلفی شده باشد نمایندگان کمیته مبارزه با دوپینگ وادا مدال طلای او را به من می‌دهند.

تیم ملی وزنه‌برداری بایستی چه بکند تا در المپیک برزیل موفق باشد؟

به نظرم تحت هیچ شرایطی نبایستی کادر فنی تیم ملی تغییر کند. بهمن زارع و سید مهدی پانزوان رابطه بسیار خوبی با ملی‌پوشان تیم ملی برقرار کرده‌اند و بچه‌ها از حضور آنها کاملا راضی هستند. مربیان تیم ملی نکات فنی را به خوبی می‌دانند و به صورت کاملا حرفه‌ای با بچه‌های ملی‌پوش کار می‌کنند.

نظر رضازاده درباره کادر فنی تیم ملی چیست؟

رضازاده رییس فدراسیون وزنه برداری در مصاحبه‌های خود به خوبی از تیم‌ ملی و عملکردش دفاع کرده و قطعا بهتر از هر کسی می‌داند که بقای زارع به سود وزنه‌برداری کشور هست. اگر فرد جدیدی سرمربی تیم‌ ملی شود حداقل یک سال عقب می‌افتیم. در سال‌های گذشته به اندازه کافی عقب افتادیم و دیگر نباید زمان را از دست بدهیم.

ملی‌پوشان وزنه‌برداری دیگر در مسابقات لیگ وزنه نمی‌زنند؟

قرارداد وزنه‌برداران تیم ملی به خاطر فشارهای زیادی که در طول اردوها داشتند قبل از مسابقات جهانی بود. ضمن اینکه وزنه‌هایی که در قزاقستان زدند نیز برای تیم‌شان محسوب می‌شد. فعلا در حال استراحت هستیم تا ببینیم در آینده شرایط چگونه پیش می‌رود.

https://shoma-weekly.ir/INbdXV