شهرستانها

خط مقدم مبارزه با انگلیس

رئیس علی در حالی که ۲۴ سال بیشتر نداشت از جمله پیشگامان مشروطه‌خواه در جنوب ایران شد و همکاری نزدیکی با محافل انقلابی و عناصر مشروطه‌طلب در بوشهر، تنگستان و دشتی آغاز کرد. وی پس از10 سال مبارزه با انگلیسی‌ها و چشاندن طعم تلخ شکست به آنها در سن ۳۳ سالگی به شهادت رسید.
عبدالله فاتحی- 12شهریور زادروز و 11شهریور سالگرد شهادت رئیس علی دلواری است . غیرت دینی و رشادت ایرانی از رئیس علی دلواری یک مبارز نستوه و استکبار ستیز ساخته بود که از هیمنه کشتی های انگلیسی و توپخانه آنها هیچ هراسی به خود راه نمیداد . او به شهیدان کربلا عشق میورزید با عالمان ومجتهدان بزرگی همچون: سید عبدالله بلادی بوشهری، شیخ محمدجعفرمحلاتی، شیخ محمدحسین برازجانی، که همگی از پشتیبانان نهضت جنوب برعلیه انگلیسیها بودند آشنا و در ارتباط بود . فقهای شیعه با بهره گیری ازمکتب جهاد و شهادت همواره مرزهای عقیدتی را در جنوب ایران محکم و استوار نموده و روحیه اسلامگرایی و ولایتمداری و فرهنگ اصیل تشیع را برجان و دل مبارزان خستگی ناپذیر جنوب همچون رئیس علی دلواری و خالوحسین دشتی هزاران دلاور دیگراستوار ساخته بودند

با شروع نهضت مشروطیت، رئیس علی در حالی که ۲۴ سال بیشتر نداشت از جمله پیشگامان مشروطهخواه در جنوب ایران شد و همکاری نزدیکی با محافل انقلابی و عناصر مشروطهطلب در بوشهر، تنگستان و دشتی آغاز کرد. وی پس از10 سال مبارزه با انگلیسیها و چشاندن طعم تلخ شکست به آنها در سن ۳۳ سالگی به شهادت رسید.

شهدای خلیج فارس دراستان بوشهر نه تنها در دوران رئیس علی دلواری با نثارخون خود از مرزهای جغرافیایی ایران اسلامیدر مقابل تهاجمات انگلیسیها محافظت و پاسداری نمودند بلکه در دوران جنگ تحمیلی ودفاع مقدس نیز با حمله به ناوهای آمریکایی و دادن شاخص ترین شهید دفاع مقدس درخلیج همیشه فارس یعنی شهید نادرمهدوی و جمعی از همرزمانش استکبارستیزی خود را به رخ جهانیان کشیدند ودرس عبرتی به جنایتکاران آمریکایی دادند تا معلوم شود که سنگر رئیس علی دلواری هنوز خالی نیست .

تنفر و انزجار مردم تنگستان و دشتی و دشتستان از استعمارگران انگلیسی که آنهارا کافر میدانستند، هنوز ازبین نرفته است و شعار مرگ برآمریکا و مرگ برانگلیس مردم بوشهر هنوز در نمازجمعهها طنین انداز است. انگلیسیها که در دوران رئیسعلی دلواری در منطقه حجاز با حمایت از مزدوران خود یعنی آل سعود و آل خلیفه توانستند به راحتی و بدون مقاومت بر عربستان و حاشیه جنوب خلیج فارس استقرار یابند امروزه جای خود را به جنایتکاران آمریکایی داده و همچنان سیطره شیطانی خود بر امیرنشینها و پادشاهان دست نشانده خاورمیانه گسترش میدهند اما دلیرمردان مرزبان جنوب ایران یعنی وارثان رئیس علی دلواری هنوز پرچم ضد استعماری او را برافراشته نگه داشته و تنها قدرت ضد استکباری منطقه خاورمیانه هستند که به رهبری نایب امام زمان و ولی فقیه دوران یعنی امام خامنهای تمام قامت ایستاده اند و به استکبارجهانی اجازه کوچک ترین عرض اندام نمیدهند.

شاید برخی تصور کنند که با توافق لوزان و جمع بندی وین استکبارستیزی ملت ایران پایان یافته و دیگر نباید شعار مرگ برآمریکا و مرگ براسرائیل سرداد و ازخطر استکبار سخن به میان آورد و حال آنکه هنوز دولتمردان آمریکا از گزینه نظامی و تسلیم ملت مسلمان ایران دم میزنند و همه روزه، مردم مظلوم یمن و سوریه وعراق و فسطین را بامدرن ترین سلاحهای خود و به وسیله تروریستهای اجارهای مورد تاخت و تازقرار میدهند. این ازیک سو و سخنان روشنگر رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامیامام خامنه ای درخطبه دوم نماز عید فطرامسال از سوی دیگرنشان میدهد که این رویارویی ومبارزه همچنان توفنده ادامه دارد. ایشان به صراحت فرمودند: چه این متن تصویب بشود و چه نشود اجازه هیچگونه سوء استفاده از آن داده نخواهد شد. اجازه خدشه دراصول اساسی نظام اسلامی به کسی داده نخواهد شد. قابلیتهای دفاعی و حریم امنیت کشور به فضل الهی حفظ خواهد شد. جمهوری اسلامی در زمینه حفظ قابلیت دفاعی وامنیت خود در این فضا هرگز تسلیم زیاده خواهی دشمن نخواهد شد. لذا صحنه های نبرد حق و باطل همچنان برقرار است عمال سرسپرده استعمار غرب به رهبری آمریکا و در راستای امنیت بخشی به رژیم صهیونیستی تحت عناوینی همچون داعش و تکفیریها و منافقین درمنطقه فعالند و آموزش و سلاح و بودجه را ازآمریکا و انگیس و مزدوران بی مواجب منطقهای آنها میگیرند و مسلمانان فلسطین و سوریه و عراق و افغانستان و یمن را مورد تهاجم قرار میدهند و ازسوی دست نشاندگان آمریکا درمنطقه خاورمیانه کاملا حمایت میشوند. ازسوی دیگر سرداران رشید اسلام و پیروان اسلام ناب محمدی و مکتب اهل بیت نبوی همچنان درصحنه نبرد حضور دارند و از حق و عدالت و مظلومان جهان دفاع میکنند . اینان کسانی هستند که ادامه دهندگان راه شهیدانی همچون رئیس علی دلواری و شهید شاخص نادر مهدوی هستند و از شهیدان تاریخ و سرور شهیدان حسین بن علی (ع) درس ایثار و شهادت آموختهاند .

* دبیرحزب مؤتلفه اسلامیاستان بوشهر

https://shoma-weekly.ir/o4nPki