ورزش

خرداد سرنوشت ساز فوتبال ایران!

مجموعه کاستادوسائوپه واقع در ایالت باهایا شهرسالوادور برزیل 15 آذر ماه میزبان مراسم قرعه کشتی بیستمین دوره رقابت‌های جام جهانی بود
 سیده الهام جوادی-مجموعه کاستادوسائوپه واقع در ایالت باهایا شهرسالوادور برزیل 15 آذر ماه میزبان مراسم قرعه کشتی بیستمین دوره رقابت‌های جام جهانی بود؛ به همین دلیل نمایندگان 32 تیم حاضر در این رقابت‌ها خود را به محل بر گزاری این مراسم رسانده بودند تا از نزدیک شاهد بر گزاری این مراسم مهیج و البته پر استرس باشند. از ایران نیز کارلوس کرش، سرمربی تیم ملی و محمد مهدی‌نبی دبیر کل فدراسیون فوتبال خود را به برزیل رسانده بودند. طبق این قرعه‌کشی، تیم برزیل میزبان این دوره از رقابت‌ها، در روز 22 خردادماه سال 1393 دیدار افتتاحیه این مسابقات را برابر کرواسی برگزار می‌کند؛ مسابقه‌ای که در ورزشگاه «دا سائوپائولو» شهر سائوپائولو برگزار خواهد شد. از مهمترین دیدارهای مرحله گروهی می‌توان از رویارویی تیم‌های اسپانیا و هلند در گروه B این مسابقات نام برد؛ دیداری که فینال جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی (دوره گذشته جام جهانی) بود و اسپانیا با برتری مقابل هلند به عنوان قهرمانی جهان دست یافت. نخستین رویارویی دو تیم در جام جهانی برزیل روز 23 خردادماه صورت خواهد گرفت. تیم‌های آلمان و آمریکا هم روز پنجم تیرماه سال 93 با همدیگر روبه‌رو می‌شود؛ مسابقه‌ای که در آن یورگن کلینزمن، سرمربی پیشین تیم ملی آلمان، این بار به عنوان سرمربی آمریکا برابر تیم ملی کشورش قرار می‌گیرد، آن هم در حالی که دستیار پیشینش یعنی یوآخیم لو هدایت تیم ملی آلمان را برعهده دارد.

بررسی اجمالی 3 حریف ایران

تیم ملی آرژانتین به عنوان تیم نخست منطقه آمریکای جنوبی راهی برزیل شد. یاران «لیونل مسی» که چند هفته زودتر از پایان رقابت‌های انتخابی جام جهانی جواز حضور در آن را به دست آوردند، انگیزه زیادی دارند تا عملکرد بد خود در دوره قبل جام جهانی را به دست فراموشی بسپارند. آرژانتین در جام جهانی 2010 با دیگو مارادونا شروع خوبی داشت و در مرحله دوم نیز موفق شد، مکزیک را شکست دهد تا به مرحله یک‌چهارم نهایی راه پیدا کند اما در این مرحله آلمان موفق شد با چهار گل این تیم را در هم بکوبد و آرژانتین را به خانه بفرستد. بدون تردید در جام جهانی برزیل، لیونل مسی، مهاجم توقف‌ناپذیر آرژانتین، بازیکن کلیدی این تیم خواهد بود و گونزالو هیگواین، کارلوس ته‌وز، سرخیو آگوئرو، ازکویل لاوتزی از جمله خطرناک‌ترین بازیکنان آرژانتین در این مسابقات محسوب می‌شوند. بوسنی هرزگوین تیم اروپایی همگروه ایران نیز در مرحله گروهی با گل‌های ادین ژکو بالاتر از یونان قرار گرفت تا کشوری که تنها 4 میلیون نفر جمعیت دارد، برای اولین بار طعم حضور در جام جهانی را بچشد. «میرالم پیانیچ» هافبک تهاجمی تیم فوتبال رم، خط میانی بوسنی را تقویت می‌کند. ادین ژکو نیز اگرچه در تیم فوتبال منچسترسیتی جای ثابتی ندارد، در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 10 گل برای بوسنی به ثمر رساند به همین دلیل به عنوان خطرناک‌ترین بازیکن بوسنی شناخته می‌شود .نیجریه دیگر تیم این گروه است که با هدایت استفان کشی توانست در انتخابی جام جهانی، اتیوپی را با نتیجه 4 بر یک شکست دهد و مسافر برزیل شود. نیجریه در دوره قبلی جام جهانی عملکرد چندان خوبی از خود نشان نداد و خیلی زود از رقابت‌ها کنار رفت. ویکتور موزس بهترین بازیکن این تیم است و ویکتور اوبینا که در 44 بازی برای نیجریه 11 گل به ثمر رسانده است نیز خطرناک‌ترین بازیکن آن به حساب می‌آید. با توجه به وضع چهار تیم حاضر در این گروه پیش‌بینی می‌شود آرژانتین به آسانی از این گروه صعود ‌کند. از نیجریه هم که پیشینه بهتری در جام‌های جهانی در مقایسه بوسنی و ایران دارد به عنوان تیم دوم صعودکننده از این گروه یاد می‌شود هرچند که هیچ چیز در فوتبال قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌‌توان احتمال صعود ایران یا بوسنی را نیز نادیده گرفت.

تاریخچه رویارویی با حریفان مرحله گروهی

طبق قرعه‌ای که برای تیم ملی ایران بیرون آمده است شاگردان کارلوس کرش در سه بازی مرحله گروهی به ترتیب با نیجریه، آرژانتین و بوسنی‌وهرزگووین روبه‌رو خواهند شد؛ سه بازی که می‌تواند هر یک خاطره‌ساز شود. در این میان بررسی تاریخ فوتبال ایران نشان می‌دهد که تیم ملی سابقه بازی مقابل هر سه تیم را دارد. اولین و آخرین بازی تیم ملی مقابل نیجریه به 8 بهمن سال 1376 برمی‌گردد یعنی زمانی که تیم ملی با سرمربیگری تومسیلاو ایویچ خود را برای جام جهانی 1998 فرانسه آماده می‌کرد. این بازی که در تورنمنت چهارجانبه هنگ‌کنگ بر گزار شد با گل «احمد گربا» به سود عقاب‌های قاره سیاه به پایان رسید. باشگاه رئال مادرید برای جشن 75 سالگی‌اش در فروردین سال 1356 از تیم ملی ایران برای حضور در یک تورنمنت چهارجانبه دعوت کرد که بر این اساس ایران و آرژانتین دوم فروردین در استادیوم سانتیاگو برنابئو و در حضور 50 هزار تماشاگر روبه‌روی هم قرار گرفتند. سزار منوتی، سر مربی آرژانتین در آن زمان، در بازی مقابل ایران از بازیکنان سرشناسی چون برتونی و اسوالدو اردیلس استفاده کرد. در این بازی دنیل برتونی برای آرژانتین گلزنی کرد و محمد صادقی روی پاس عادلخانی گل تساوی ایران را به ثمر رساند. در نهایت ایران این دیدار را که تنها بازی تاریخ ایران و آرژانتین تاکنون بوده است، در ضربات پنالتی واگذار کرد.

هر چند سابقه بازی ایران مقابل دو حریف ابتدایی‌اش در جام جهانی تنها به یک بازی معطوف می شود، ملی پوشان کشورمان مقابل بوسنی هرزگوین تا به امروز 6 بار به میدان رفته‌اند که حاصل آن 4 برد برای ایران و یک تساوی و یک برتری برای بوسنی بوده است؛ البته نخستین دیدار 2 تیم که اولین بازی رسمی بوسنی‌وهرزگووین بعد از استقلال این کشور محسوب می‌شد روز 16 خرداد 1372 برگزار شد که در تقویم دیدارهای رسمی فیفا ثبت نشده است. در این بازی تنها برد بوسنی مقابل ایران را رقم خورد و 3 بر یک در تهران موفق به شکست دادن تیم ملی فوتبال شد. دومین مصاف دو تیم به تساوی دو بر دو انجامید. در سومین بازی تیم ملی با چهار گل حریفش را در هم کوبید. در بازی چهارم نیز ایران با نتیجه دو بر یک به پیروزی رسید. آخرین مصاف دو تیم که‌ مرداد 1388 بر گزار شد نیز با پیروزی سه بر دو ایران همراه بود.

https://shoma-weekly.ir/igsKA4