اقتصاد

خرداد بی هدف‌مندی یا خرداد غیرهدفمند

فاز دوم هدفمندی هنوز آغاز نشده است

سید صادق شیرازی - در میان دغدغه‌های بی وقفه اقتصادیون و مردم ماه خرداد که ماه آغاز فاز دوم طرح هدفمندی قلمداد می‌شد آغاز گشت. این آغاز در حالی صورت گرفت که واریز سهمیه بنزین خرداد ماه بدون هیچ تغییری نسبت به روند گذشته انجام شد و این برای اهل فن معنای خاصی دارد:
«فاز دوم هدفمندی هنوز آغاز نشده است»
اما در این میان تکلیف یک مسأله روشن نشده و آن یارانه 28 هزار تومانی است که ابتدا قرار بود هر ماه به حساب همه یارانه‌بگیران واریز شود. سپس گفتگو از دو ماهه شدنش به میان آمد و اکنون طبق آخرین مذاکرات دولت و مجلس سخن از واریز سه ماه یک بار آن به میان آمده است.
چیزی که طبق محاسبات حجم یارانه را به حدوداً ماهانه  55 هزار تومان افزایش می‌دهد.
یعنی دولت بدون ایجاد هیچ گونه تغییری در سهمیه بنزین دریافتی مصرف کنندگان سهم یارانه نقدی را افزایش داده که نشان دهنده نوعی سردرگمی در سیاستهای اقتصادی موجود و مشخص نبودن افق اجرای فاز دوم طرح هدفمندی است.
در پایان باید ذکر کرد با توجه به اینکه شجاعت دولت حاضر در ورود به مسأله اجرای طرح هدفمندی یارانه‌های انرژی از نقاط قوت کارنامه اقتصادی دولت بوده است و همچنین با توجه به نزدیک بودن پایان عمر خدمت دولت دهم به ملت ایران جای نگرانی است که از ارزش این اقدام بزرگ با بی توجهی و بی برنامگی در مواردی مثل رعایت حق بخش تولید و سهم آن از یارانه و همچنین نحوه اجرای فاز دوم کاسته شده و کشور به جای استفاده از مزایای اقتصادی این طرح بیشتر از آسیب‌های آن رنج ببرد. و توجه به این مسأله دقت بیشتر تیم اقتصادی دولت و همکاری بهتر نمایندگان ملت در مجلس وا می‌طلبد.



https://shoma-weekly.ir/6njTBl