اقتصاد

خداحافظی با نفت ۱۰۰ دلاری

کاهش قیمت نفت واقعیتی غیر قابل انکار است و باید برای آن برنامه ریزی کنیم. زیرا با توجه به تحولات این بازار و همچنین شرایط تحریم کشور در سال آینده با کاهش درآمد مواجه می‌شویم که آثار زیان باری را برای ااقتصاد به همراه خواهد داشت.
حسین عنایتی- هر ساله با نزدیک شدن به آذرماه بحث ارائه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی از سوی هیئت دولت بحث داغ رسانهها و روزنامههای کشور میشود در طول سالهای گذشته بیانضباطیهای دولت قبل در همه بخشها و تسری آن به ارائه لایحه بودجه در چند ماه دیرتر از موعد قانونی بیش از هر موضوعی مورد توجه رسانهها قرار میگرفت و بحث داغ قیمت پیشنهادی دولت برای هر بشکه نفت و یا قیمت دلار را تا مدتی زیر سایه خود قرار میداد.

با این حال ثبات قیمت نفت در تمامی این سالها و بالای ۱۰۰ دلار بودن آن برای هر بشکه آنچنان ذهن دولتمردان و نمایندگان مجلس را به خود مشغول نمیکرد و اگر بحثی در این رابطه به میان میآمد، بحث قیمت تصویبی مجلس برای نفت در سند بودجه بود که با تحلیل شرایط بازار و ثبات قیمت نفت در بازار جهانی آن چنان دغدغهای برای مسئولان و نمایندگان ایجاد نمیکرد.

بودجه سال ۹۴ ولی داستان متفاوتی نسبت به تمامی این سالها به خود گرفته است و به نظر میرسد که تعیین قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال آینده دغدغه و موضوع بسیار مهمی برای دولتمردان و نمایندگان مجلس است. کاهش شدید قیمت نفت در چند ماه گذشته و رسیدن قیمت آن به ۸۰ دلار از چند ماه پیش این نگرانی را در میان بسیاری ایجاد کرده است که آیا با توجه به قیمت ۱۰۰ دلاری نفت در بودجه سال جاری دولت در انتهای سال با کسری بودجه مواجه خواهد شد یا نه؟ به عبارت دیگر آیا درآمدهای
پیش
بینی شده بودجه از فروش نفت در پایان سال ۹۳ با توجه به رسیدن قیمتها به ۸۰ دلار محقق میشود و یا دولت در پایان سال با کسری درآمدها و در ‌‌نهایت کسری بودجه روبرو خواهد شد؟

در این باره محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت با رد کسری بودجه در سال جاری در اواخر هفته گذشته به خبرنگاران گفت: در ۶ ماه نخست امسال هر بشکه نفت را ١٠۴ دلار فروختیم، متوسط فروش هر بشکه نفت خام در ۶ ماه دوم ٨٢ دلار میشود که اگر این مقدار را با ١٠۴ جمع کنیم به میانگین ٩٣ دلار میرسیم، امسال با توجه به افت قیمت نفت، فروش هر بشکه نفت کمتر از ٩٣ دلار نخواهد بود.

وی تاکید کرد: در مورد اینکه بعضی میگویند که شما چطور میگویید با کاهش قیمت جهانی نفت با کسری بودجه مواجه نمیشوید، باید بگویم که کسری بودجه نیست، بلکه ممکن است عدم تحقق منابع داشته باشیم، در واقع اگر به‌‌ همان میزان که درآمدها کاهش یافت هزینهها را هم کاهش دهیم، آنگاه کسری بودجه جبران میشود و عدم تحقق منابع نامیده خواهد شد.

آنچه که مسلم است اگر فرض را صحیح بودن استدلال و تحلیل سخنگوی دولت بگیریم و بپذیریم کشور در سال جاری با کسری منابع و در ‌‌نهایت کسری بودجه مواجه نمیشود نکته مهم وضعیت قیمت نفت در سال آینده و بودجه سال ۹۴ خواهد بود. بودجهای که تا کمتر از یک ماه دیگر لایحه آن به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد و از هم اکنون بسیاری در رابطه با قیمت نفت در این بودجه به گمانه زنی و تحلیل پرداختند.

بدون شک کاهش قیمت نفت در این چندماه تمامی کارشناسان را متقاعد کرده است که قیمت ۱۰۰ دلاری این کالای استراتژیک اگر نگوییم برای همیشه ولی برای سالیان متوالی دیگر آرزویی بعید به نظر میرسد از همین رو دولتمردان و نمایندگان مجلس به خوبی با آگاهی از این واقعیت هر کدام قیمت مشخصی را برای بودجه سال آینده در نظر میگیرند و کارشناسان اقتصادی نیز آن را تایید میکنند.

مهدی تقوی استاد دانشگاه در این رابطه به هفته نامه «شما» میگوید: به طور حتم اگر دولت و مجلس به کاهش قیمت نفت توجه نکنند و قیمت بالایی را بدون توجه به واقعیات بازار برای این کالا در نظر بگیرند سال آینده مشکلات متعددی برای اقتصاد کشور نمایان خواهد شد.

وی تاکید میکند: متاسفانه در طول سالهای گذشته وابستگی اقتصاد کشور علی رغم تمامی شعارها به درآمدهای نفتی شدیدتر شده است و همین موضوع صدمات غیر قابل باوری را با ادامه روند کنونی و عدم برنامه ریزی دولت به اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد.

محمود روزبهان استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی نیز با بیان اینکه کاهش قیمت نفت تمامی برنامههای دولت را بهم خواهد ریخت، به هفته نامه «شما» میگوید: اگر دولت و نمایندگان مجلس به بازار نفت و تحولات آن توجه نکنند تحولات بسیار منفی گریبانگیر اقتصاد کشور خواهد شد.

وی با اشاره به تحریمها نیز تاکید میکند: هم اکنون به دلیل تحریم فروش نفت برای ایران با مشکلات عدیدهای
رو
بهرو است و حال اگر قیمت نفت نیز به هردلیل کاهش یابد و مسئولان به این موضوع توجه نکنند و برنامه ریزی دقیق برای آن نیندیشند اقصاد کشور بعد از رکود و تورم چند سال گذشته با موج عظیم دیگری از تحولات بنیادین و بسیار منفی مواجه میشود.

به نظر میرسد تحولات بازار نفت تمامی کارشناسان مسئولان و نمایندگان مجلس را برای تجدید نظر در قیمت نفت در بودجه سال آینده هوشیار کرده باشد ولی این موضوع که چه قیمتی برای نفت مناسب و قابل قبول است همچنان موضوع مورد اختلاف میان تمامی آنها است.

محمد رجایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره به هفته نامه «شما» میگوید: کاهش قیمت نفت واقعیتی غیر قابل انکار است و باید برای آن برنامه ریزی کنیم. زیرا با توجه به تحولات این بازار و همچنین شرایط تحریم کشور در سال آینده با کاهش درآمد مواجه میشویم که آثار زیان باری را برای ااقتصاد به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بودجه سال آینده به طور حتم انقباضی خواهد بود، تاکید میکند: روند کنونی قیمت نفت و وضعیت کنونی اقتصادی کشور بودجه سال اینده را به سمت انقباضی شدن سوق میدهد و این با توجه به رکود و تورم سالهای گذشته به طور حتم اثرات منفی به بار خواهد داشت زیرا بودجه انقباضی بخشی از برنامههای دولت را برای رونق اقتصادی مختل خواهد کرد. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس قیمت ۸۰ دلار را برای نفت در سال آینده قیمت مناسبی میخواند و میگوید: باید برای خداحافظی با نفت ۱۰۰ دلاری آماده شویم و به نظر میرسد که دولتمردان نیز به همین دلیل از قیمت ۸۰ تا ۸۵ دلاری نفت برای سال آینده سخن میگویند البته تا بررسی لایحه بودجه زمان زیادی باقی مانده است و باید منتظر بمانیم و ببینیم روند تحولات بازار نفت را به کدام سو سوق خواهد داد.

https://shoma-weekly.ir/mlgpVb