ورزش

خانواده جودو باید خودخواهی را کنار بگذارد

از زمانی که محمد علی رستگار ریاست فدراسیون جودو را بر عهده گرفت حواشی این ورزش زیاد شد. او آرش میراسماعیلی را به عنوان نایب رییس خود انتخاب کرد تا از حواشی اطراف خود بکاهد اما آمدن میراسماعیلی کمکی به رفع حاشیه‌ها نکرد. جدیدترین اتفاقی که در جودو رخ داد و باعث تشدید حاشیه‌ها شد استعفای سعید خسروی‌نژاد سرپرست و مسعود خسروی‌نژاد مربی تیم ملی بود تا درآستانه شروع مسابقات بین المللی گراند اسلم باکو جودو کشور دچار شوک شود، از آنجا که این رشته برای بسیاری از رزمی کاران ایران بسیار مهم است به سراغ رییس فدراسیون جودو رفتیم تا پاسخ بسیاری از سوالات خوانندگان خود را بگیریم.
گفتگو: سیده الهام جوادی

به عنوان اولین سوال، علت استعفای برادران خسروی‌نژاد از تیم ملی جودو چیست؟

بهتر است سرمربی تیم ملی در مورد این موضوع صحبت کند، چرا که مسائل داخل اردوها به او ارتباط دارد و بنده ازجزئیات این موضوع اطلاعی ندارم. البته تنها شنیده‌ام که مسائل شخصی باعث استعفای برادران خسروی نژاد شده است.

آیا متن استعفای برادران خسروی نژاد مکتوب به شما ارائه شده است یا خیر؟

تا این لحظه هیچ گونه استعفایی به من ارائه نشده است. آنها تا مرحله آخر اردوها در کنار ملی‌پوشان حضور داشته‌اند و ما باید منتظر باشیم تا ببینیم که آیا در آغاز مرحله جدید تیم ملی آنها به جمع‌بندی نهایی خواهند رسید یا نه؟

برخی انتقادها مطرح است که اکنون آرش میراسماعیلی فدراسیون را به صورت انحصاری در دست گرفته است وکارهای فنی تیم‌های ملی را برعهده‌ دارد، نظرتان چیست؟

این موضوع قابل بررسی است مشکلی که در خانواده جودو وجود دارد این است که باید خودخواهی را کنار گذاشت. میراسماعیلی توانمندی ویژه ای دارد. وی جودو ایران را در جهان نامدار کرده است اما به دلیل برخی مشکلاتی که از سال 88 به بعد اتفاق افتاد و درداخل خانواده جودو دسته‌بندی‌هایی صورت گرفت ازدرون با یکدیگر مشکل پیدا کردند. میراسماعیلی اخلاقی دارد که هر کس با وی مقابله کند، او هم مقابله می‌کند ولی خودش در هیچ کدام از موارد شروع‌کننده نبوده است.

برای رقابت‌های قهرمانی آسیا در چین چند اردوی تدارکاتی گذاشتید؟

قبل از مسابقات قهرمانی جوانان و نوجوانان چین، برنامه‌های ویژه‌ای برای تیم‌های اعزامی در نظر گرفته بودیم، در سال 1392، ما 161 روز برای جوانان و 104 روز برای نوجوانان اردو گذاشتیم، و اردوی مشترکی را در گرجستان داشتیم. به علاوه برخی از جودوکاران آماده جوانان را به پیکارهای گراند پریکس ازبکستانی و جهانی اسلوونی فرستادیم. 3 نفر از نوجوانان هم به بازی‌های آسیایی نانجینگ و 4 نفر آنها به رقابت‌های قهرمانی جهان آمریکا اعزام شده بودند. از 8 وزنی که در نوجوانان به روی تاتامی چین رفتند 7 وزن آنها به نیمه‌نهایی راه یافتند که انتظار حداقلی ما این بود که 2 یا 3 جودوکار ما به فینال برسند تا در رنکینگ بالا برویم.

آمادگی تیم های ملی را چگونه ارزیابی می کنید؟

کادر فنی این تیم‌ها تلاش زیادی کرده‌اند اما ما احتیاج داریم که تیم به سطح بالایی برسد.

نقش کادر فنی در این آمادگی که می گویید چیست و اکنون که کادر فنی تیم ملی استعفا و یا برکنار شده است چه باید کرد؟

جالب است پیشکسوتانی که پیش از این می‌گفتند کادر فنی باید تغییر کند اکنون مصاحبه و اعلام کرده‌اند که باید از کادر فنی حمایت شود، البته لفظی که من به کار بردم بازنگری در کادر فنی بود و واژه برکناری را رسانه‌ها انتخاب کردند.

مرحله جدید اردو‌های تیم ملی چه زمانی و در چه اوزانی آغاز می شود؟

ششمین مرحله اردوی تیم ملی جودو طی این هفته آغاز خواهد شد و طبق برنامه‌‌ریزی که انجام داده‌ایم ملی‌پوشان تمرینات خود را زیر نظر کادر فنی پیگیری خواهند کرد. موضوعی که برای ما حائز اهمیت است این است در چند وزن مشکل جدی داریم و تمام تلاشمان این است که این مشکل را حل کنیم. نزدیک به 2 سال است که در اوزان 60 و 66 کیلوگرم به طور خاص افراد مختلفی را به اردوها و مسابقات دعوت می‌کنیم، اما هنوز کسی نتوانسته با دیگر جودکاران حاضر در این وزن فاصله بگیرد و فیکس تیم ملی شود.

در خبرها شنیدیم که خدامرادی و رسولی را بخشیدید؟

در خصوص اتفاقی که سال گذشته برای خدامرادی و رسولی (حضور در کشور لبنان برای گرفتن تابعیت) پیش آمد آن دو جودوکار چندان مقصر نبودند. ضمن اینکه پس از بازگشت آنها متوجه اشتباه خود شدند و ما هم بلافاصله آنها را بخشیدیم و حتی اجازه حضور در مسابقات لیگ را به آنها دادیم. البته پشت اتفاقاتی که سال گذشته رخ داد افرادی بودند که می‌خواستند برای ما حاشیه ‌سازی کنند و نامه‌هایی دروغین را به جاهای دیگر ارسال می‌کردند.

بسیاری از انتقاداتی که به شما می شود بابت همین بخشش است؟

جامعه جودو اخلاق مرا می‌دانند؛ همیشه تلاش کرده‌ام از تمام ظرفیت‌ها و توانایی‌ها استفاده کنم اما رفتار های افراد مختلف جامعه متفاوت است و نمی‌توان همه را با هم همدل کرد اما موفقیت درجودو از طریق همدلی در خانواده آن صورت می‌گیرد.

یعنی این انتقادات را قبول ندارید؟

متأسفانه برخی به جای انتقاد تخریب می‌کنند اگر انتقادها فنی باشد ما می‌پذیریم. مثلاً پیشنهاد بدهند که این اقدامات را انجام دهید اما برخی فقط قصد تخریب دارند، خرد کردن شخصیت یک قهرمان درست نیست. متأسفانه در تمام فدراسیون‌های ورزشی وضع به گونه‌ای است که تا شکستی به وجود می‌آید تمام تقصیرها را گردن فدراسیون می‌اندازند اما موقع پیروزی عملکرد آن را نادیده می‌گیرند.

اما شاید برخی از این انتقادات بیراه هم نباشد چرا که در مسابقات جوانان و نوجوانان آسیا نتیجه ای نگرفتیم؟

ما قبول داریم که در مسابقات قهرمانی جوانان و نوجوانان آسیا نتیجه مطلوب نگرفته‌ایم اما طلای مسابقات گراند اسلم، سومی در مسابقات قهرمانی جهان کوراش، سومی آسیا همه از موفقیت‌هایی هستند که کسب شده است.

https://shoma-weekly.ir/3u0fd1