زنان

خانم‌ها آقا با شماست

طبیعتاً در شرایط فعلی که جهان با دغدغه نان زن را به یک کالا برای پرکردن جیب جبهه غرب تبدیل کرده و برای بازاریابی در این حوزه از کوچکترین کاری فروگذاری نمی کند بهترین راه برای دست یافتن به هویت اصلی زن احترام و تکریم وی در محیط خانواده است.
مطهره دانایی فرد

احترام به شما واجب است

شاید این روزها برایمان دیگر شنیدن جملاتی مثل «تساوی و تشابه حقوق زن و مرد» و «تبدیل شدن زنان به کالای جنسی» عادی شده  و به همین خاطر است که برای حل این مسائل که حالا به شکل یک مشکل لاینحل خود را نشان می دهد هیچ اقدامی نمی کنیم.  اکنون و پس از سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب که فرمودند: «اگر فرهنگ نگاه احترامآمیز به زنان نهادینه شود، بسیاری از مشکلات جامعه حل میشود»، راه حل عمده برای حل این مسئله مقابل روی ما قرار گرفت .

طبیعتاً در شرایط فعلی که جهان با دغدغه نان زن را به یک کالا برای پرکردن جیب جبهه غرب تبدیل کرده و برای بازاریابی در این حوزه از کوچکترین کاری فروگذاری نمی کند بهترین راه برای دست یافتن به هویت اصلی زن احترام و تکریم وی در محیط خانواده است.

اصولاً زنان به عنوان همسر، مادر و دختر در خانواده شناخته میشوند. احترام به زن باید از خانواده شروع شود و در خانواده شکل بگیرد تا به کل جامعه تسری پیدا کند و به یک فرهنگ تبدیل شود . تغییر ادبیات و فرهنگ جامعه نسبت به زن یکی از مهمترین مسائلی است که در جامعه باید نهادینه شود. به طور مثال قدیمترها ادبیاتی مرسوم بود برای کمک به یک زن که از الفاظ مادر و خواهر استفاده می شد؛ این الفاظ نشانگر این بود که ما یک خانواده فردی و کوچک و یک خانواده بزرگ اجتماعی داریم. در حقیقت قدیمترها وقتی یک زن غریبه در اماکن عمومی از سوی یک مرد غریبه، «مادر، خواهر یا دخترم» خطاب میشد، نشانه اعتقاد به داشتن «خانواده بزرگ اجتماعی» بود اما زمانی که عنوان «خانم» برای مورد خطاب قرار دادن زنان وارد ادبیات ما شده است، نشانه کمرنگ شدن اعتقاد به خانواده بزرگ اجتماعی است.

البته بخش وسیعی از این خانواده بزرگ در واحد خانواده کوچک معنا پیدا میکند، هروقت ما بتوانیم موقعیت زن را در خانواده احیا کنیم، قطعاً خواهیم توانست شأن حقیقی اجتماعی زن را احیاء کنیم. احترام و تکریم به زن در مقام همسر از سوی شوهر و یا در مقام مادر از سوی فرزندان می تواند بخشی از جایگاه زن را احیا کند.  در این مسیر نگاه به سیره پیامبر اکرم(ص) و چگونگی رفتار آن حضرت با همسر و دختر بزرگوارشان قابلتوجه است. ایشان در رابطه با آیین همسرداری به مردان جامعه گوشزد می کنند: «بهترین شما کسى است که براى زنان خود بهتر باشد».

در این میان رسانه های جمعی مانند تلویزیون، سینما، مطبوعات ، رسانه مجازی و کتاب در احیای فرهنگ تکریم زن می توانند گام اول را بردارند. نمایش و یا نگارش تصویری اسلامی از هویت حقیقی زن موفق و خانهدار ایرانی که از موهبت احترام متقابل برخوردار است برابر با همان فرهنگسازی مورد نظر مقام معظم رهبری است و با توجه به اینکه رسانه های غرب در تلاش هستند تا زنان را از چهره حقیقی خود دورکنند و با نمایش مبتذلترین تصاویر در قاب دوربین، التذاذ جنسی از زن را در حد اعلای خود نشان می دهند، ارائه تصویر مطلوب از زنان با اتکا به الگوهای درون فرهنگی مان می تواند یک پاتک در قبال این حرکت حساب شده و تمام قد سیاسی دشمن باشد.

* کارشناس رسانه

https://shoma-weekly.ir/yI3R9D