شهرستانها

حل مشکل اشتغال استان با توجه به صنایع کوچک

تقویت و تسهیل روند صادرات محصولات استان مسئله ای است که می‌تواند در زمینه اقتصاد مقاومتی موثر باشد. جایگاه واقعی استان مرکزی در حوزه صادرات هنوز تبیین نشده است مسئله‌ای که عامل اصلی آن به نبود زیرساخت‌های صادراتی در استان برمی گردد. در حالی که مجموعه مسئولان کشور تلاش در جهت تحقق حماسه اقتصادی را اولویت نخست کشور در این برهه زمانی می‌دانند توجه به بخش صادرات جزء لاینفک تحقق حماسه اقتصادی است و مسئولان کشوری و استانی باید با افزایش توان استانی در تسریع و حمایت از صادرکنندگان در مبادی گمرکی و دستگاه‌های متولی و رفع نواقص موجود در زنجیره صادراتی استان موجبات پویایی صادرات در استان مرکزی را فراهم آورند.
گفتگو از عباس پناهی- بنابر گفته کارشناسان اقتصادی و مسؤلان دولتی وضعیت تولید کشور حال و روز خوبی ندارد؛ مسئله ای که مهم ترین دلایل آن مسائلی همچون عدم وجود سرمایه، عدم همکاری بانک ها، پایین بودن بهره وری، نبود مدیریت علمی و پایین بودن ارتباط دانشگاه و صنعت بیان می شود. این وضعیت در استان های صنعتی کشور هم به همین منوال است. از این رو گفتگویی داشتیم با نادر مقدسی دبیر حزب موتلفه اسلامی استان مرکزی به عنوان یکی از قطب های صنعتی کشور تا برایمان از وضعیت صنایع تولیدی در این استان بگوید.

آیا بانکهای استان مرکزی از صنایع و تولیدات داخلی حمایت میکنند؟

در یک جمله کلی میتوان گفت که بانکها یکی از موانع جدی توسعه صنعتی و رفع موانع تولید و ایجاد اشتغال در استان هستند. سیستم بانکی نتوانسته با تمام توان قانونی خود در زمینه پرداخت تسهیلات مصوب بانکی تا کنون بستر حل مشکلات استان را در حوزه تولید و اشتغال فراهم کند. با توجه به توانمندی بالای استان مرکزی در بخش درآمدها و با وجود فعالیت صنایع بزرگ و کوچک و قرارگرفتن استان مرکزی در رتبه ششم کشوری در بخش پرداخت تسهیلات اشتغال زایی از سوی بانکها مورد قبول نیست چرا که این استان برخوردار از لحاظ فعالیت صنایع بزرگی چون پتروشیمی، پالایشگاه و دیگر صنایع مادر است.

مهمترین انتظار تولید کنندگان استان از نهادهای حمایتی چیست؟

ثبات برنامهها و قوانین، ثبات نرخ ارز، افزایش سرمایه و توان پاسخگویی بانکها به نیاز تولیدکنندگان، لغو مقررات مغایر با صادرات و به کارگیری تجارت الکترونیک از جمله انتظارات تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان است.

میزان اشتغال زایی در استان مرکزی چه میزان است و تا رسیدن به نقطه مطلوب چه مقدار فاصله دارد؟

این استان مانند بسیاری از استانهای کشور از مسئله بیکاری رنج میبرد. با وجود 2 هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی فعال در استان مرکزی نباید کسی دغدغه شغل را در این استان داشته باشد. بر اساس سند توسعه اشتغال و سرمایه گذاری استان مرکزی نرخ بیکاری استان مرکزی از 63/۱۰ درصد در سال گذشته به 7/9 درصد در پایان سال ۹۳ خواهد رسید. براساس این سند همچنین جمعیت شاغل استان مرکزی از ۴۲۰ هزار و ۲۶۱ نفردر سال ۹۲ به ۴۳۱ هزار و ۶۸۶ نفر افزایش و جمعیت استان از ۵۵ هزار و ۲۶۱ نفر به ۴۶ هزار و ۳۷۲ نفر کاهش خواهد یافت. نرخ بیکاری استان در سال ۹۴ نیز به نرخ بیکاری استان به 9/8 درصد کاهش خواهد یافت. طبق این اسناد بازار کار استان در سال ۹۳ پذیرای ۷ هزار و ۷۸۴ نفر و در سال ۹۴ پذیرای ۶ هزار و ۹۲۸ نفر خواهد بود.

اما واقعیت این است که به دلیل ناکارآمدی و تعطیلی بخش قابل توجهی از صنایع استان که ۱۶ درصد آنها تعطیل هستند مشکل بیکاری همچنان ادامه دارد. طی دو سه سال اخیر به دلیل مشکلات مالی بیش از ۴ هزار فرصت شغلی از دست رفته است حتی برخی
سرمایه
گذاریها در صنایع هم موفقیت آمیز نبوده است.

در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در استان شما چه اقداماتی انجام شده است؟

هرچند مشکلات در این راستا زیاد است اما استاندار نیز فعالیت هائی را برای رفع این مشکلات آغاز کردهاند. یک حوزه موثر در اقتصاد مقاومتی شرکتهایی کوچک صنعتی است. استان مرکزی یکی از استانهای دارای صنایع کوچک است که متاسفانه آنچنان که باید فعال و موثر نیستند و سهم ناچیزی از تولید ناخالص ملی را دارند. فقدان مقیاس های لازم از جنبههای مختلف سرمایه، تولید و بازار، فقدان محیطهای مناسب رشد کسب و کار از جنبههای مختلف حقوقی، قانونی و...، فقدان زیر ساخت های نرم افزاری و تشکیلاتی، تولید با فناوریهای کهنه و عدم دسترسی به تکنولوژیهای نوین، فقدان ارتباط منسجم با شبکههای بانکی و مالی کشور، عدم وجود شبکههای همکاری میان بنگاهی و عدم شناخت از بازارهای هدف به عنوان مهمترین مشکلات پیش روی صنایع کوچک استان مرکزی برای افزایش سهم ناخالص ملی است. تهیه مواد اولیه خوب با نرخ مناسب، مشکلات دسترسی به منابع مالی، روش های قدیمی و تکنیکهای کهنه تولید، فقدان بازاریابی مناسب، رقابت صنایع با صنایع کوچک به جای مشارکت و پیوند بین آنها، ظرفیتهای استفاده نشده، عدم وجود بخشهای تحقیق و توسعه R&D از دیگر دلایل سهم ناچیز صنایع در تولید ناخالص ملی است. به نظر میرسد ضعف مدیریت (اکثرا مالک مدیریتی هستند)، مسائل کارگری (عموما کارگران آنها فاقد مهارت و یا تحصیلات پایینتر از دیپلم هستند)، عدم حمایت دولتها از صنایع کوچک، نداشتن قانون خاص حمایت و توسعه صنایع کوچک، ضعف نهادهای جمعی و تشکلهای حرفهای، عدم دسترسی به اطلاعات صحیح و کافی در زمینههای مختلف از جمله نوع و میزان سرمایه گذاری، انتخاب امکان و ماشین آلات، اطلاع از قراردادهای فرعی و پیمانکاری با واحدهای بزرگ از مشکلات فراروی صنایع کوچک است.

در زمینه انجام امور صادراتی و تقویت آنها چه اقداماتی در استان مرکزی مغفول مانده که باید مورد توجه قرار بگیرند؟

تقویت و تسهیل روند صادرات محصولات استان مسئله ای است که میتواند در زمینه اقتصاد مقاومتی موثر باشد. جایگاه واقعی استان مرکزی در حوزه صادرات هنوز تبیین نشده است مسئلهای که عامل اصلی آن به نبود زیرساختهای صادراتی در استان برمی گردد. در حالی که مجموعه مسئولان کشور تلاش در جهت تحقق حماسه اقتصادی را اولویت نخست کشور در این برهه زمانی میدانند توجه به بخش صادرات جزء لاینفک تحقق حماسه اقتصادی است و مسئولان کشوری و استانی باید با افزایش توان استانی در تسریع و حمایت از صادرکنندگان در مبادی گمرکی و دستگاههای متولی و رفع نواقص موجود در زنجیره صادراتی استان موجبات پویایی صادرات در استان مرکزی را فراهم آورند.

قدیمی بودن تکنولوژی تولید برخی واحدها، بالا بودن هزینه تولید، مشکلات بانکی، آشنا نبودن مدیران واحدهای صنعتی با بازارهای هدف، کوچک بودن ساختار گمرک استان در اراک و ساوه، پایین بودن فرهنگ بازاریابی، نبود تشکلی قوی برای بازاریابی و نبود کمبود تشکل صادراتی به عنوان مشکلات حوزه صادرات استان مرکزی است.

ظرفیت تولیدات بخش صنعت و معدن استان طی پنج سال آینده باید به 2.5 برابرافزایش یابد. صادرات صنعتی استان نیز که هم اکنون ۴. ۷ دهم درصد از کل صادرات کشور را شامل میشود باید به هفت درصد برسد. اکنون صادرات صنعتی استان مختص حدود ۵ درصد واحدهای صنعتی است در حالی که استان مرکزی با داشتن بیش از دوهزار و۷۰۰ واحد صنعتی باید عملکرد بالاتری در حوزه صادرات داشته باشد.

https://shoma-weekly.ir/kqwxlB