اندیشه

حلم عجیب شیخ جعفر

سپس سیدی با شتاب از راه رسید. پس از فهمیدن ماجرا، به محضر مرحوم شیخ شرفیاب شد و عرض حاجت نمود. آقا با کمال ادب فرمودند: آقا سید متاسفانه شما دیر تشریف آوردید، دیگر چیزی از آن پول‏ها باقی نمانده است. سید از شنیدن این سخن شدیدا آزرده شد و با کمال جسارت و بی‏ادبی، آب دهان خویش را به محاسن شیخ بزرگوار انداخت. با توجه به اینکه این اهانت بسیار ناراحت‌کننده بود و اغماض از آن بسیار مشکل، حتی حاضران از مشاهده ماجرا بسیار متاثر و برآشفته شدند و می‏خواستد سیّد عاری از نزاکت را ادب کنند، ولی شیخ با کمال متانت از جا برخاست و نخست مردم را امر به خودداری و آرامش نمود، سپس دو گوشه دامنش را به دست گرفت و در بین صفوف جماعت به راه افتاد و فرمود هر کسی ریش شیخ را دوست می‏دارد، به این سید کمک کند.
شیخ جعفر شوشتری از فقهای بزرگ و وعّاظ شهیر شیعه است که به واسطه عنایت ویژه حضرت سیدشهداء(ع) صاحب نفسی گرم شد و روضههایش در قالب مقتلی بنام مقتل شوشتری منتشر شد. او عالمی عامل بود.

نقل میکنند شیخ جعفر شوشتری(ره) روزی برای اقامه نماز جماعت به مسجد رفته بود. یکی از مؤمنین مبلغی از وجوهات شرعیه به محضرشان تقدیم داشت. معظم له بلافاصله اعلام فرمود هرکس نیازمند است، از این وجوه بردارد.نیازمندان از آن وجوه شرعیه بهره‏مند شدند.

سپس سیدی با شتاب از راه رسید. پس از فهمیدن ماجرا، به محضر مرحوم شیخ شرفیاب شد و عرض حاجت نمود. آقا با کمال ادب فرمودند: آقا سید متاسفانه شما دیر تشریف آوردید، دیگر چیزی از آن پول‏ها باقی نمانده است. سید از شنیدن این سخن شدیدا آزرده شد و با کمال جسارت و بی‏ادبی، آب دهان خویش را به محاسن شیخ بزرگوار انداخت. با توجه به اینکه این اهانت بسیار ناراحتکننده بود و اغماض از آن بسیار مشکل، حتی حاضران از مشاهده ماجرا بسیار متاثر و برآشفته شدند و می‏خواستد سیّد عاری از نزاکت را ادب کنند، ولی شیخ با کمال متانت از جا برخاست و نخست مردم را امر به خودداری و آرامش نمود، سپس دو گوشه دامنش را به دست گرفت و در بین صفوف جماعت به راه افتاد و فرمود هر کسی ریش شیخ را دوست می‏دارد، به این سید کمک کند.

مردم به احترام شیخ کمکهای فراوانی کردند و از حلم و تحمّل و بزرگوای شیخ تعجب نمودند. شیخ تمام پول‏ها را به سید بخشید و عذرخواهی نمود.

https://shoma-weekly.ir/A8z5xZ