ورزش

حقوق بازیکنان طی بیست سال چندان تغییر نکرده است!

در این ورزش باید حداقل روزی 8 ساعت در آب تمرین کنی و پولی که واترپلوئیست‌ها بابت چنین زحمتی می‌کشند بسیار کم است. در حالی که قرارداد بازیکنان برتر واترپلو در سال 74 در حدود 5 میلیون تومان بود اما پس از گذشت این همه سال مبلغ آنچنانی به آن اضافه نشده است که امیدوارم با پخش بیشتر تلویزیونی این ورزش اسپانسرهای بیشتری به سمت واترپلو کشیده شوند تا مشکلات مالی برطرف گردد

گفتگو: علیرضاحاجی میرزابابا- نایب قهرمانی تیم واترپلو زرین معدن آسیا در مسابقات قهرمانی باشگا‌ه‌های واترپلو آسیا نشانه دیگری از پیشرفت این ورزش آبی در کشور بود. به رغم پایین بودن میانگین سنی تیم زرین معدن عملکرد درخشان واترپلوئیست‌های آن بیانگر رشد بیش از پیش واترپلو در سنین پایه است. در این میان نمی‌توان از نقش اکبر عربدوست سرمربی این تیم نیز به سادگی گذشت. او علاوه برکسب مقام نایب قهرمانی آسیا توانسته با تیمش در لیگ واترپلو کشور نیز کارنامه قابل قبولی از خود ارائه کند، صحبت‌های خواندنی او در گفت‌وگو با شما را بخوانید.


در مورد مسابقات قهرمانی آسیا که در تهران برگزار شد ، چه دارید؟

مسابقات به اعتقاد بنده و کارشناسانی که از نزدیک شاهد بازی‌ها بودند از سطح بالایی برخوردار بود و رقابت بسیار خوبی میان تیم‌های حاضر وجود داشت. نمایندگان کویت و عربستان با تدارکات بسیار خوبی به تهران آمده بودند. آنها پیش از شروع مسابقات اردوهایی را در کشورهای صاحب سبک واترپلو نظیر مجارستان و صربستان برگزار کرده و بازیکنان بسیار خوبی را از این کشورها و کشور یونان به خدمت گرفته بودند.

حریفان شما در این ترنمنت چه تیم هایی بودند و سطح کیفی مسابقات چگونه بود؟

قزاقستان نیز با دو نماینده مقتدر خود وارد این رقابت‌ها شده بود. تیم آلماتی که در حقیقت تیم ملی جوانان قزاقستان بود و تیم آستانه که یک باشگاه حرفه‌ای است. بیشتر بازیکنان آستانه ملی پوش هستند و عضو ترکیب ثابت تیم ملی بزرگسالان قزاقستان می‌باشند. ضمن اینکه باشگاه آستانه در چند رشته فعالیت مستمر دارد که مهم‌ترین آن دوچرخه‌سواری است. آنها سال گذشته توانستند در اروپا رتبه نخست تیمی را کسب نمایند.

در دیدار فینال اتفاقاتی افتاد که اگر این گونه نمی شد می توانستید قهرمانی آسیا را هم بگیرید.

با وجود اینکه تیم آستانه قزاقستان یک سر و گردن بالاتر از تمامی‌ تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها بود اما در دیدار فینال اگر بدشانسی نمی‌آوردیم و توماس مولدارک کاپیتان تیم‌مان اخراج نمی‌شد احتمال آن وجود داشت که بتوانیم برتری 4 بر 3 خود را حفظ و با شکست 13 بر 6 روبه‌رو نشویم. اما آن اخراج و متعاقبش کارت زردی که خودم به دلیل اعتراض به داوری گرفتم متاسفانه تیم را به هم ریخت و نتوانستیم پیروز دیدار باقی بمانیم.

جدا از مقام نایب قهرمانی، از نتایج تیم‌تان راضی هستید؟

‌منهای تیم افغانستان مابقی تیم‌های‌ حاضر در این رقابت‌ها کیفیت مطلوبی داشتند. البته نماینده افغانستان اولین دوره حضورش در مسابقات قهرمانی آسیا را تجربه می‌کرد. پس از پیروزی قاطعی که برابر تیم افغانستان کسب کردیم در دیدار دوم آلماتی را 15 بر 8 بردیم. سپس الکویت کویت را 22 بر 9 از پیش رو برداشتیم و به عنوان تیم صدرنشین در نیمه‌نهایی به مصاف نفت امیدیه رفتیم که در این دیدار هم با نتیجه 19 بر 13 پیروز شدیم.

در ترکیب شما بازیکنان جوان زیادی هم به چشم می خورد،‌این جوانگرایی برای شما مشکل زا نبود؟

میانگین سنی تیم تحت هدایت من زیر 18 سال است که این نشان‌ دهنده عزم بالای جوانان ایران برای پیشرفت در این ورزش است. حامد کریمی دروازه‌بان ما تنها 16 سال سن دارد و به خوبی جواب اعتماد مربیان خود را داده است. او در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا در اندونزی به عنوان بهترین گلر انتخاب شد.علیرضا مقدم کاپیتان تیم ملی واترپلو جوانان به همراه حمیدرضا مقدم دیگر بازیکن ملی پوش که به تازگی 16 سالش شده نیز از بازیکنان خوب ما در رقابت‌های قهرمانی باشگاه‌های آسیا بودند.

مشکلی برای برگزاری این دیدارها نبود؟

تنها ضعفی که ما در این دوره از مسابقات داشتیم عدم دیدار تدارکاتی پیش از شروع بازی‌ها بود. حتی سرمربی تیم آستانه قزاقستان نیز به این نکته اذغان ‌کرد و معتقد بود بازیکنان ما میدان ندیده بودند. یک واترپلوئیست بایستی به همراه تیمش حداقل هر 45 روز یک بار در تورنمنتی حاضر شود تا در شرایط مسابقه باقی بماند. امیدوارم وزارت ورزش شرایطی را فراهم آورد تا بتوانیم در تورنمنت‌های مورد نظرمان حاضر شویم چرا که واترپلو ایران توانایی آن را دارد که به قدرت اول آسیا تبدیل شود و در رقابت‌های جهانی حریفی سرسخت برابر بهترین تیم‌ها باشد.

همکاری فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو با شما برای این نایب قهرمانی در چه اندازه بود؟

باید از وزارت ورزش تقدیر کرد که با گماردن محسن رضوانی در پست ریاست فدراسیون کمک شایانی به ورزش‌های آبی نمود. او فردی از جنس این ورزش است که سابقه حضور در 5 دوره بازی‌های آسیایی را داشته و به خوبی با شرایط رشته‌های آبی آشناست. رضوانی از هزینه شخصی خود استخر 9 دی را تجهیز کرد تا مسابقات قهرمانی واترپلو باشگاه‌های آسیا در سطحی خوب برگزار و آبروی کشورمان حفظ شود. این میزبانی خوب تقدیر کنفدراسیون واترپلو آسیا را نیز به همراه داشت.

کیفیت مسابقات لیگ برتر واترپلو چگونه است؟

‌سطح مسابقات لیگ رفته رفته بهتر شده و نتایج نزدیک میان تیم‌ها گویای این موضوع است. به غیر از تیم‌های دانشگاه آزاد و سپاهان که با هزینه‌های بالایی که انجام دادند، موفق گشتند بازیکنان ملی‌پوش را جذب کنند برابر تیم‌های دیگر پیروز میدان بودیم. ضمن اینکه به این دو تیم نیز با اختلاف اندک باختیم و حضورمان در رتبه سوم جدول قابل قبول است. به نظرم در سال‌ آینده مسابقات لیگ واترپلو تماشاگران بیشتری را به استخرها خواهد کشاند.

در بعضی از مصاحبه ها آمده که واترپلوییست‌های ما از دستمزد کم خود شکایت دارند.

قطع به یقین بایستی مبلغ دریافتی بازیکنان واترپلو افزایش یابد. در این ورزش باید حداقل روزی 8 ساعت در آب تمرین کنی و پولی که واترپلوئیست‌ها بابت چنین زحمتی می‌کشند بسیار کم است. در حالی که قرارداد بازیکنان برتر واترپلو در سال 74 در حدود 5 میلیون تومان بود اما پس از گذشت این همه سال مبلغ آنچنانی به آن اضافه نشده است که امیدوارم با پخش بیشتر تلویزیونی این ورزش اسپانسرهای بیشتری به سمت واترپلو کشیده شوند تا مشکلات مالی برطرف گردد.

https://shoma-weekly.ir/YN2JxG