شهرستانها

حفاظت از محیط‌زیست اشتغال‌زا است

اگر توانستیم محیط‌زیست را که نعمت‌های خداوند در آن نهفته است خوب نگه داریم این کار در واقع نوعی اشتغال‌زایی مهم خواهد بود.از طرفی امروز اقتصاد تنها در صنایع متمرکز نیست. اگر برکه‌ای زیبا و قشنگ مرکزیت داشته باشد جهانگرد جذب می‌کند، موجب آرامش و تسکین اعصاب مردم می‌شود و همین سلامتی مردم باعث شکوفایی فکری آنها می‌شود و زمینه کارآفرینی مهیا خواهد شد.
دکتر روحانی به تازگی دولت یازدهم را دولت محیطزیست نامید. این درحالی است که انتقادات فراوانی به عملکرد سازمان محیط زیست وارد است و برخی رفتار این سازمان را در تعارض با اشتغال می دانند. آیا تعارض میان

اولویت های محیط زیست و صنعت یکی از چالشهای دولتها است؟ در این خصوص با روح الله صمدی دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در استان صنعتی زنجان گفتگو کردهایم.

چندی پیش مدیرکل محیطزیست استان زنجان مصاحبهای راجعبه تخریب محیطزیست به بهانه اشتغال داشت. نظر حضرتعالی در این رابطه چیست؟

گاهی اوقات محیطزیست تخریب میشود که به این دلیل است که متولیان خوبی برای نگهداشتن ندارد. اگر به فردی مسئولیتی سپرده شود و آن کار انجام نشود یا خراب شود این عدم انجام کار از او پذیرفته نیست، قطعا بابت کاری که انجام نداده، باید مواخذه هم بشود. متاسفانه فعالیت آنها در نگهداشتن منابع طبیعی درست نیست. غفلت میکنند و هیچ توجیهی ندارند، یعنی الان نگهداشتن جنگلها، مراتع و ثروتهای ملی ما باید با دنیا مقایسه شود و اگر این کار را انجام دهیم نمره خیلی پایینی میگیریم. منابع طبیعی را بهنوعی تصرف میکنند، غارت میکنند، آسیب میزنند، متاسفانه متولیان اصلی و مردم هرگز از خود عکسالعملی نشان نمیدهند یا خیلی کم با این مسائل برخورد میکنند.

با توجه به شعار دولت در خصوص دوستدار محیطزیستبودن، چگونه میشود اشتغالزایی کرد و به محیطزیست ضربهای نزد؟

اگر کلان بنگریم، این دو مغایرتی ندارد. اگر ما بتوانیم ثروتهایی که مربوط به کل جامعه است از جمله ثروتهایی که خداوند در محیط زیست ودیعه نهاده است، را حفظ کنیم؛ یعنی سرمایه را حفظ کردهایم. نباید اقتصاد را مجزا از هزینههای بعدی دید. به عنوان نمونه حفظ محیط زیست بر سلامتی انسانها بسیار تاثیرگذار است. محیطزیست یعنی محیطی که ما در آن زندگی میکنیم و اگر محیطزیستی پاک داشته باشیم زندگی مطلوبتر با هزینه های کمتری خواهیم داشت. جنگلها، منابع طبیعی، مراتع و برکهها اگر خوب محافظت شوند از عوامل اشتغالزایی به حساب میآیند، تولید ثروت میکنند وقتی هم ثروت تولید شد، در نتیجه اشتغال ایجاد میشود. لذا در بلند مدت اگر توانستیم محیطزیست را که نعمتهای خداوند در آن نهفته است خوب نگه داریم این کار در واقع نوعی اشتغالزایی مهم خواهد بود.از طرفی امروز اقتصاد تنها در صنایع متمرکز نیست. اگر برکهای زیبا و قشنگ مرکزیت داشته باشد جهانگرد جذب میکند، موجب آرامش و تسکین اعصاب مردم میشود و همین سلامتی مردم باعث شکوفایی فکری آنها میشود و زمینه کارآفرینی مهیا خواهد شد. اگر حقیقتا میخواهند محیطزیست را سالم نگه دارند همین کار موجب اشتغال میشود که اگر ما از اشتغال غفلت کنیم؛ یعنی به محیطزیست هم توجه نکردهایم. جامعهای که جوانان آن مشغول به کار شوند و فعالیتی نداشته باشند، توجهای به محیطزیست و ثروتهای ملی که خداوند در اطرافشان قرار داده، نخواهند داشت به نوعی میشود گفت عدم اشتغال و نداشتن کار خودش تخریب محیط زندگی را فراهم میکند.

مدیرکل محیط زیست زنجان آماری داد که 300 معدن فعال وجود دارد، اما تنها 140معدن با محیطزیست همکاری میکنند. این ناهماهنگی بین معادن و محیطزیست از چه بابت است؟

باید از مدیرکل معدن و محیطزیست پرسید که مگر بر اساس قانون یک شخصیت حقیقی و حقوقی معدنکار این اجازه را دارد که همکاری نکند؟ در واقع عدم فعالیت خودشان را نقد میکنند.

به عناوین مختلف هر کسی در این زمینه آسیبی به محیط بزند تحت پیگرد قانونی قرار میگیرد. حتی اگر خلأ قانونی داریم، دولت باید اقدام کند، لایحه بدهد. البته بعد از این مدتی که از انقلاب گذشته بعید است چنین کمبودی باقی باشد و اگر کسی بگوید که من هکاری نمیکنم، باید با جدیت با او برخورد قانونی شود.

https://shoma-weekly.ir/b3wLYu