زنان

حضور کمرنگ زنان در ترکیب مجلس آینده وجهه مناسبی نخواهد داشت

لاله افتخاری: در حال حاضر تنها 11 زن با احتساب رأی آوردن‌شان در مجلس آینده حضور خواهند داشت که این امر فارغ از مبحث جنسیتی در بعد بین‌الملل وجهه مناسبی نخواهد داشت.

همزمان با آغاز دور دوم رقابتهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی واحد بانوان حزب موتلفه اسلامی شهر تهران اقدام به برگزاری کانون انتخاباتی نمود.
در طی این کانون دکتر لاله افتخاری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس هشتم کاندیدای راه یافته به دور دوم نهمین مجلس شورای اسلامی ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت زهرا(س) در فضایل حضرت فاطمه(س) اینگونه اظهار داشت: با بررسی روایات گوناگونی که در خصوص شأن و منزلت حضرت فاطمه صدیقه(س) از رسول گرامی اسلام و ائمه هدی نقل شده است بنده به این نکته رسیده ام که هم بار مسئولیتی ما به عنوان زن در قبال جامعه بیشتر می‌شود و همچنین ما به شخصیت حضرت زهرا(س) به عنوان یک زن که از جنس خود ما است مباهات کرده و ایشان مایه افتخار ما است و امید است که تلاش کنیم تا سیره حضرت ز.هرا(س) را در زندگی خود پیاده کنیم.
دکتر افتخاری با تقدیر از حرکت بانوان در زمینه شرکت در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی به فرمان مقام معظم رهبری افزود: من از تمام خانم‌ها که با وجود مشغله پایان سال وقت خود را صرف عرصه‌ای مهمتر از تمامی عرصه‌ها نمودند و همین امر باعث جلب رضایت مقام معظم رهبری گردید تشکر می‌کنم و اگر زحمات این ملت و رهنمودهای مقام معظم رهبری، اقدامات دشمن نظیر تحریم‌ها که موجب خشم ملت شد نبود بی شک دشمنان بر ما غلبه می‌کردند و با توجه به شرایط بحران اقتصادی در جهان که گریبانگیر کشورهای غربی شده است با این وجود کشور ما با اجرای طرحهایی نظیر هدفمندی یارانه‌ها تا حدودی از این مشکل در امان مانده و نسبت به سایر کشورها از این وضع آسیب کمتری دیده است زیرا از وابستگی کمتری نسبت به سایر کشورها برخوردار است.
نماینده مردم تهران با اشاره به طرح هدفمندی یارانه‌ها و اجرای آن طی سالهای اخیر گفت: بسیاری از مشکلات ما با طرح هدفمندی یارانه‌ها کنترل شد اما مشکلاتی وجود دارد که شاید ناشی از عدم همکاری صحیح مسئولان و خدمت‌گذارانی است که با یکدیگر در زمینه اجرای هدفمندی یارانه ها فعال هستند و همچنین با توجه لازم به بسته‌های حمایتی یارانه‌ها برای بخش کارخانجات و تولید و کشاورزی باعث ایجاد اختلال در اجرای هر چه بهتر این طرح شده است که این مسائل با همکاری مسئولین حل شدنی خواهد بود.
افتخاری با بیان طرحهای دشمن برای سرد کردن شور انتخاباتی در مردم خاطر نشان کرد: مرحله اول انتخابات مرحله بسیار خوبی بود طبق آنچه که ما شاهد بودیم خبرنگاران خارجی با افکار مسموم در انتخابات حضور داشتند و با به طرح تصویر کشیدن تصاویر گوناگون سعی داشتند انتخابات را سرد جلوه دهند اما با همت مردم این امر محقق نشد به گونه‌ای که   در عصر روز جمعه انتخابات، نزدیکان مقام معظم رهبری اظهار داشتند هر چه از ساعات روز و شور انتخاباتی می‌گذشت شادی حضرت آقا بیشتر می‌شود زیرا در عصر جمعه انتخابات بسیار پرشور شد به گونه‌ای که در برخی از حوزه‌های انتخابیه تعرفه‌های رأی تمام شد و ما بدین نحو شاهد عقب نشینی دشمن در مواضع گوناگون اعم از مانورهای نظامی، نشست‌ها و گفتگوهای گوناگون آنها پیرامون نظام جمهوری اسلامی هستیم و این یک برگ برنده بزرگی برای نظام بود اما رهبر انقلاب از مرحله اول به عنوان گام نخست یاد کرده و حضور پرشور مردم در مرحله دوم انتخابات را خواستار شدند.
افتخاری در پایان ضمن اشاره به کمیت زنان در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر تنها 11 زن با احتساب رأی آوردن‌شان در مجلس آینده حضور خواهند داشت که این امر فارغ از مبحث جنسیتی در بعد بین‌الملل وجهه مناسبی نخواهد داشت.
زیرا این حضور نشانه حضور زنان در عرصه سیاست جمهوری اسلامی ایران است و به همین جهت بنده خواستار حضور زنان در لیست‌های اصولگرایان هستم.
دیگر سخنران این مراسم فاطمه رهبر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان علل نامگذاری سال با عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی اظهار داشت: هنگامی که مقام معظم رهبری سال 90 را سال جهاد اقتصادی عنوان کردند ما در شرایط تحریم اقتصادی قرار داشتیم و همچنین بحث هدفمندی یارانه‌ها در دست اجرا قرار گرفته بود. دشمن بعد از این نامگذاری بر شدت تحریم‌های خود علیه نظام جمهوری اسلامی افزود که البته خداوند مکر خودشان را به خودشان باز گرداند و دشمنان را درگیر مشکلات اقتصادی نمود با این وجود ما می‌بایست به خود اتکا داشته باشیم و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند در سال 90 مردم و مسئولین همگام با یکدیگر اقدامات بسیار خوبی را انجام دادند و کشور پیشرفتهای زیادی کرد و در سال 91 نیز این جهاد اقتصادی می‌بایست ادامه داشته باشد و رهبر فرزانه انقلاب این جهاد را تحت عنوان تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی مطرح نمودند که بخش اعظمی از مسأله جهاد را شامل می‌شود و در حقیقت با این نامگذاری مسئولیت بین دو قشر مسئولین و مردم تقسیم گردید.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در زمینه چگونگی تحقق شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی گفت برای این کار بیش از هر چیز نیازمند فرهنگ‌سازی در میان آحاد مردم است در این بین مردم و مسئولین هر یک در جایگاه خود وظایفی دارند. بخش عمده‌ای از این مهم به مصرف کنندگان تولیدات باز می‌گردد. مصرف کنندگان با عدم استفاده از تولیدات ساخت خارج به تحقق شعار استقلال در طی سالهای آینده کمک خواهند کرد زیرا مطابق فرموده امام خمینی(ره) ما می‌توانیم البته قوای سه گانه در حوزه فعالیتهای خود نیز باید از این امر حمایت کنند.
بنابر این می‌بایست نکته‌ای که مقام معظم رهبری فرمودند در سرلوحه امور خود قرار دهیم و به تمام افراد آن را گوشزد کنیم.
فاطمه رهبر در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه زنان و خانواده در مجلس هفتم خاطر نشان کرد: اقدامات مفیدی در مجلس هشتم صورت گرفته است که از جمله آنها می‌توان تصویب لایحه حمایت از خانواده را ذکر کرد این قانون بسیار قانون خوبی در حوزه خانواده است این قانون شامل 6 فصل است که مشتمل بر فصل دادگاه‌های خانواده و حضور قاضی  مشاور زن در کنار قضات مرد  که اعمال نظر وی در حکم دادگاه است؛ تأسیس مراکز مشاوره با هدف کاهش طلاق در کنار دادگاههای خانواده و حضور مشاورین متخصص زن در این مراکز، موارد ازدواج، طلاق، حضانت فرزند و... از جمله موارد درج شده در این قانون است البته ما در سال گذشته یک ماده را که سابقاً موقت بود بر این لایحه به صورت دائم اضافه کردیم که عبارت است از زنان خود سرپرست که در اثر وفات شوهر مستمری دریافت می‌کردند حقوقشان بعد از ازدواج مطابق این قطع نمی‌گردد.
همچنین مطابق ماده 21 این قانون در جهت استحکام و محوریت روابط خانواده و نکاح دائم که مبنای تشکیل خانواده است مورد حمایت قرار می‌گیرد و اگر نکاح موقتی صورت گرفت در صورت وجود فرزندی می‌بایست ثبت شود و در مبحث مهریه و مسائل دیگر نیز اقدامات مهمی صورت پذیرفته است.
رهبر در پایان با بیان حضور تنها 3 نماینده زن در دور اول در مجلس نهم  اظهار داشت: حضور زنان در مجلس باعث فعالیت آنها در حوزه زنان در مجلس می‌شود و این حضور از جهت جنبه بین‌الملل بسیار حائز اهمیت است زیرا هنگامی که ما در نیویورک در اجلاس کمیسیون مقام زن شرکت کردیم و در آن اجلاس تماماً نمایندگان زن پارلمان‌های کشورها بودند آنها با پیش کشیدن مساله کمیت زنان و حضور اندک زنان در مجلس ایران که به عنوان شاخص محسوب می‌شود سعی در تخریب ایران داشتند.

تنظیم: نفیسه زارعی
https://shoma-weekly.ir/uwzjhh