زنان

حزب مؤتلفه اسلامی، تشکیلاتی است که رویۀ مناسب و خوبی در حوزۀ زنان دارد

فعالیت بیشتر در حوزه ی خواهران از طریق ایجاد هسته هایی برای آموزش و سپس حضور در اماکنی نظیر مساجد و جز آن می تواند در بین آحاد مردم مثمرثمر باشدضمن اینکه آگاهی بخشی اصل اول در مقابله با آسیب ها است و بهترین صورت این آگاهی بخشی فعالیت در قالب تشکیلات است
گفتگو: نفیسه زارعی

با توجه به فعالیت گستردۀ خود در حوزۀ تعلیم و تربیت، لطفاً از جایگاه آموزشی و تربیتی یک زن بهعنوان مادر در خانوادۀ اسلامی برای ما بگویید؟

خانواده، اولین نهاد اجتماعی و بستر رشد و تعالی انسانها و سنگ بنای اولیۀ حیات جامعه است؛ به همین دلیل هرگونه پیشرفت و رشد اجتماعی زنان در سایۀ خانواده حاصل میشود. خانواده بهعنوان یک نهاد تأثیرگذار بر سلامت و تأمین خواستهها و ایجاد انسجام افراد تأثیر بیبدیلی می­گذارد. آنچه که در این کانون اهمیت ویژهای دارد، نقش مادر در تربیت فرزند بهعنوان نخستین گذرگاه ورود فرزندان به زندگی اجتماعی است که البته این نقش بر کسی پوشیده نیست. وقتی به آموزههای دین مبین اسلام نگاه میکنیم، میبینیم که رهنمودهای لازم به دختران برای پذیرش مسئولیت مادری در آینده بیان شده است که اهمیت وجود مادر در خانواده را تأیید می کند. بنابراین، براساس همین تعالیم غنی که ما در تعلیم و تربیت اسلامی داریم که همه برگرفته از آیات نورانی قرآن و سنت پیامبر و اهل بیت بوده، لازم است به این مهم توجه کنیم که مادران بیشتر باید از طریق آموزشهای لازم جایگاه واقعی و والای خود را برای رشد و تعالی فرزندان خود بهعنوان با ارزشترین گنجینه در زندگیشان دریابند و به اصطلاح آن نقش بیبدیل خود را در تربیت نسلی سعادتمند در دنیا و آخرت پیگیری کنند و درحقیقت، به این نقش مهم پی ببرند.

اگر بخواهیم از ورود سلسله آموزههای غربی به حوزۀ زنان و خانواده بگوییم، به عقیده شما این سیر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به چه شکل درصدد تخریب اندیشههای زنان ما وارد میدان شد؟

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان ما اصلاً ساکت ننشستند و تلاش بسیاری کردند تا آن نهال نوپای انقلاب را ازبین ببرند؛ ولی با هوشیاری حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری و دیگر دولتمردان و در کنار ارادۀ پولادینی که مردممان داشتند، نقشههای آنها یکی پس از دیگری با شکست مواجه شد؛ به همین علت آنها تغییر استراتژی دادند و رویۀ دیگری درپیش گرفتند و آن را در قالب هدف قراردادن نهاد خانواده به اجرا گذاشتند. آنها با پیشرفتهترین ابزار از زمین و آسمان بر عقاید و فرهنگ و ایمان و اخلاق ما هجوم آوردند و در این زمینه از هیچگونه توطئه، القا، تحریف، شبههافکنی و اموری مانند آن مضایقه نکردند. در حقیقت، با ورود آموزههای فرهنگ مبتذل غرب به زندگی خانوادگی ازسوی فضای پرخطری مانند محیطهای مجازی که با پیشرفت تکنولوژی زیادتر میشود و در کنار غفلتی که والدین در این زمینه یا به دلیل مشغلههای معیشتی یا ناتوانی در برقراری ارتباط مناسب با فرزندان دارند، شاهد هستیم که محیط امن خانواده با چالشهای فراوانی روبهرو شده است که متأسفانه آثار زیانباری را به خانوادهها تحمیل کرده است. در این زمان با وجود چنین شرایطی، نیازمند رکنی محکم و مطمئن برای مقابله با وضع موجود هستیم و این نیاز از هرزمان بیشتر شده است. بنابراین باید با نیرویی بسیار قویتر از آنچه که غرب بهوسیله آن درپی نابودی پناهگاه امن خانواده است، به مقابله با آسیبها بپردازیم و در حقیقت با بسیج همگانی و با استمداد از خداوند تمام همت و تلاش خود را بهکار بگیریم تا دراین زمینه بتوانیم در مقابله با این فتنهها بایستیم و با تأکید بر نقش مادری و همسریمان بصیرتی را به خانوادهها بدهیم و با تربیت نسلی پاک و مقاوم در برابر آفتها، خود و جامعه را به سعادت واقعی برسانیم.

به نظر شما، جایگاه مؤتلفه اسلامی بهعنوان تشکیلاتی که در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از حضور زنان با عنایت رهبر انقلاب، بهره برد، در روند مقابله با این آسیبها چیست و در نگاهی کلی واحد خواهران حزب در حوزۀ آموزش چگونه میتواند از این جایگاه بهره ببرد؟

حزب مؤتلفه اسلامی، یکی از تشکیلاتی است که رویۀ مناسب و خوبی را در حوزۀ زنان دارد؛ اما به عقیده من این بخش برای تأثیرگذاری هرچه بیشتر باید حضور خود را در جامعه بیشتر کند؛ زیرا افرادی که جذب مؤتلفه اسلامی شدهاند به نظر من خود و خانوادههایشان تا اندازهای از آموزههای غربی که وارد زندگیها شده است، ایمن هستند؛ ولی این مسئله دلیل نمیشود که آنها در جامعه حضور کمرنگی داشته باشند؛ بلکه باید هرعضو مؤتلفه تلاش خود را در ایجاد بصیرت و بیداری در خواهران و سایر بخشها بکند. به نظر میآید فعالیت بیشتر در حوزۀ خواهران، از طریق ایجاد هستههایی برای آموزش و سپس حضور در اماکنی نظیر مساجد و جز آن میتواند در بین آحاد مردم مثمرثمر باشد؛ ضمن آنکه آگاهیبخشی اصل اول در مقابله با آسیبهاست و بهترین صورت این آگاهیبخشی فعالیت در قالب تشکیلات است.

تأثیر آموزش را در حوزۀ زنان و جوانان بهویژه در دو بخش تمایل به ازدواج و فرزندآوری چگونه ارزیابی میکنید؟

متأسفانه، با نگاهی به آمار ثبت سالانۀ ازدواج در کشور میبینیم که آمار ازدواج در مقایسه با طلاق کاهش یافته و در کنار آن سن ازدواج افزایش پیدا کرده وهمچنین میزان زاد و ولد هم در حال افول است و قطعاً اگر با این طریق پیش برویم جمعیت کشور روبه پیری میرود؛ به همین دلیل مسئولین ما باید چارهاندیشی کنند. البته مقام معظم رهبری نگاه و التفات ویژهای به این مسئله دارند و آن را پیگیری می کنند. برخی از مسئولان نیز تلاشهای خوبی در این زمینه کردهاند؛ اما باید اعتراف کرد که واقعاً کافی نیست؛ یعنی باید تک تک مسئولین اعم از آنهایی که در عرصۀ تعلیم و تربیت هستند یا رسانهها در این زمینه تلاش کنند و با طرحهایی مثل برگزاری کلاس و کارگاههای آموزشی بهویژه برای دختران و زنان آنها را تشویق به ازدواج و فرزندآوری کنند؛ زیرا این آموزش نقش بسیار مهمی دارد. باید دانشگاهها هم در این خصوص اهتمام ویژهای کنند؛ چنانچه درگذشته درسی به نام تنظیم خانواده وجود داشت که بازنگری مبدل به درس دانش زندگی شد که تلاش میشود الگوی مناسبی به جوانان ارائه شود. شما تصور کنید از طریق این آموزش رژیم نامشروع اسرائیل در شرایطی که رشد جمعیتش در قیاس با کشور ما شکل نزولی داشت، اکنون درست رویۀ مخالفی را درپیش گرفته و جمعیتش درحال رشد است؛ به عبارت بهتر دشمن ما اعم از صهیونیستها و فرقههای نامشروعی مثل بهائیت از طریق آموزش نسبت ­به رشد جمعیت اقدام میکنند و متأسفانه با القا و تزریق باورهای غلط به زنان ما این رشد در ایران بهصورت رشد منفی درآمده است.

شما در پایان بهعنوان یکی از اساتید حوزۀ تعلیم و تربیت چه راهکاری را پیشنهاد میکنید؟

در این رابطه، راهکارهایی را داریم. اکنون الگوی ایران اسلامی به طرق مختلف و به خصوص توسط امام خامنهای مطرح میشود. باید توجه کنیم که از پیشینۀ غنی تاریخی و فرهنگی والایی برخوردار هستیم، با نگاهی به این پیشینه میتوانیم این الگو را پیاده کنیم و اساس تربیت هم در خانواده گذاشته میشود که نقش عمدۀ آن را مادر بر دوش دارد و بنابراین باید برنامۀ جامعی برای شناخت این مقوله وجود داشته باشد و به نظر من اصلاً باید بسیج همگانی دراین حوزه وجود داشته باشد و با هماهنگی مردم و مسئولین و استفاده از رهنمودهای امام خامنهای در حوزۀ تعلیم و تربیت ایرانی اسلامی و با استفاده از تجربۀ بسیج عمومی در سالهای دفاع مقدس، به احیای این امر به ویژه با اتکا بر نیروی زنان و دخترانمان به مقابله با آسیبها با روشهای بومی بپردازیم.

https://shoma-weekly.ir/gUsxYR