اقتصاد

حرکات پارتیزانی کوتاه مدت علاج رکود نیست

دولت یک حرکت ایذایی و پارتیزانی انجام می‌دهد و دو باره سر جایش می‌نشیند. هیچ اقدام جدی در جهت خروج از رکود نمی‌بینم، انتظار رشد پیشکش! هر قدر جلوتر می‌آییم بیشتر در رکود می‌مانیم.
برای تحلیل اقتصاد کشور نیازمند آمار بدون ملاحظات سیاسی هستیم؛ چیزی که با مصاحبه اخیر رئیس مرکز آمار، مخدوش شده به نظر می رسد. این امر زمانی مهمتر می شود که بدانیم براساس بند الف ماده 54 لایحه مرجع رسمی تهیه، اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور مثل نرخ تورم، رشد اقتصادی، بیکاری و... مرکز آمار ایران است و بر اساس بند ج آمار دستگاههای تخصصی مانند بانک مرکزی با مهر تایید مرکز آمار قابل انتشار خواهد بود. با روح الله عباسپور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره اعتمادپذیری این آمارها گفتگو کرده ایم.

رئیس مرکز آمار طی مصاحبهای گفته است رشد اقتصادی سال 1393 را اعلام نکردهایم تا در بین مردم باعث تشتت نشود. در ادامه اشاره کردند رشد صنعت در سال گذشته 2/1- بوده است. ارزیابیتان در این باره چیست؟

آنچه که واقعیت دارد آماری نیست که اعلام میشود. هر قدر جلوتر آمدیم رکود بیشتر شده است در حال حاضر در یک رکود مطلق به سر میبریم. وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرده است روزانه 2 هزار تن دپوی فولاد داشتیم و الان 2 میلیون تن شده است. این یعنی بازار و زمینه فروش فراهم نیست. اگر دولت میگوید رشد داشتهایم چه راهکاری به کار گرفته شده که چنین اتفاقی افتاده است؟ وقتی در صنایع کوچک اعلام میکنید 77 درصد مشکلات اقتصادی و گردش مالی است و مجلس در این زمینه مصوب کرده و دولت به اینها پول نداده است و نظام بانکی هم جواب نمیدهد، چگونه ما رشد داریم؟

ارزیابی شما از صنایع متفاوت است؟

صنایع فولاد گزارش میدهد دپوی محصولات سنگین است و این محصولات فروش نمیروند. وزارت صنایع طی بررسیهایش متوجه شده بود یکی از دلایلش این است که 50 درصد مسکن در رکود است. وقتی ساخت و ساز فعال نباشد، منجر به دپوی 50 درصدی محصولات فولاد میشود. دولت گزارش بدهد که چه تحرکی در حوزه مسکن اتفاق افتاده است که 400 نوع صنعتی که ساخت و ساز را فعال میکند دچار رکود است؟ هیچ پویایی و تحرکی در این زمینه نیست. طی بازدید از واحدهای صنعتی سراسر کشور نظیر نساجی، فولاد و سایر اصناف در حوزه صنعت که گزارشهای آنها را هم در اختیار داریم، مشکل اصلی نقدینگی است. دولت چه نقدینگی را ایجاد کرده است؟ در واحدهای تولیدی و صنعتی تبلیغ کرده است که ما از رکود خارج شدهایم. بحث این است که صنعت باید پویایی و تحرک پیدا کند و بخش مسکن از رکود خارج شود و تاثیرش را بر صنعت بگذارد. دولت در بخش مسکن چه کار کرده است؟ با همه اینها دولت میگوید بستههای پیشنهادی برای خروج از رکود دارم!

یعنی شما بسته های خروج از رکود را مفید نمیدانید؟

اینها پویایی نیست. دولت یک حرکت ایذایی و پارتیزانی انجام میدهد و دو باره سر جایش مینشیند. هیچ اقدام جدی در جهت خروج از رکود نمیبینم، انتظار رشد پیشکش! هر قدر جلوتر میآییم بیشتر در رکود میمانیم. دولتمردان اعلام کردهاند شاخص پویایی اقتصاد را در بورس میبینیم. الان بورس چه وضعیتی دارد؟ دولت گزارش بدهد چقدر اشتغال ایجاد کرده است؟ اگر قرار است رشد داشته باشیم پس باید در حوزه اشتغال هم تحرک و پویایی داشته باشیم. در حال حاضر در حوزه اشتغال وضعیت بدتری داریم. آنچه به عنوان آمار مطرح میکنند، آمار نیست، بلکه آمارسازی است و واقعیت قضیه چیزی نیست که اعلام میشود.

آیا ممانعت از انجام وظیفه برای پرهیز از تشتت در جامعه روش صحیحی است؟

ممکن است تشتت را از این منظر ببیند که دولت در حوزه برجام و توافق برای همراه کردن مردم با خودش انتظاراتی را برای مردم ایجاد کرده است و حالا آن انتظارات تحقق پیدا نکردهاند و با اعلام آمار واقعی شرایط بدتر میشود، در نتیجه ممکن است ناامیدی در جامعه پیش بیاید. از این منظر درست است.

https://shoma-weekly.ir/VZkXmw