ورزش

حرف‌های «مردانه» مرد پرتغالی

در شرایطی که برخی چهره‌های مطرح ورزشی و غیرورزشی کشورمان در قبال ظلم استبداد و دنیای غرب علیه ایران سکوت می‌کنند، «کارلوس کی روش» هیچ ابایی در دفاع از حقانیت مردم کشورمان ندارد. گویی که از دل استرالیا می‌گوید: «برای اروپا که همواره از بازی جوانمردانه صحبت می‌کند، باید بگویم که هیچ بازی جوانمردانه‌ای وجود ندارد».
در شعار و حرف از آزادی و بهرهمندی از امکانات سایر کشورها که حق مردم ایران است سخن میگویید؛ اما در عمل آنهایی که باید به حق و حقوق ملت ما احترام بگذارند، با تحریمهای پی در پی و گوناگون به این ملت ظلم میکنند!

کمتر کسی فکرش را میکرد «کارلوس کی روش» در بحبوحه جام ملتهای آسیا به جای بهانه تراشی مصاحبه در مورد مسائل فنی تیمش و شرایط حریفان بیاید و علیه ظلمی که به مردم کشور ایران میشود حرف بزند؛ اما این اتفاق افتاد.

یکی از حاشیههای جالب جام ملتهای 2015 آسیا در استرالیا همین صحبتهای رسمی و جدی سرمربی حرفهای تیم ملی ایران در کنفرانس مطبوعاتی بود که توجه همه رسانههای خارجی و خبرنگاران را به خود جلب کرد.

شاید کاری که کارلوس کی روش سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران در جام ملتهای آسیا و در حضور آن همه رسانه و خبرنگار انجام داد؛ به مراتب فراگیرتر از نمایندگان کشورمان در مذاکرات پنج به علاوه یک بود! او با این مصاحبه ارزشمند نشان داد مبلغی که برایش هزینه شده چندان هم گران نبوده و به اصطلاح پول قراردادش نوش جانش باشد!

«کارلوس کی روش» یک مربی حرفهای و سرشناس در دنیای فوتبال است که سوابق روشن و قابل دفاعی دارد. او بهعنوان دستیار کنار «آلکس فرگوسن» در تیم منچستر یونایتد فعالیت کرده و در مقطعی سرمربی تیم مشهور
رئال
مادرید اسپانیا بوده است. همچنین «کی روش» سرمربی تیم ملی پرتغال بوده و چهرهای شناختهشده در دنیای فوتبال بهشمار میرود. برای مردی شناختهشده که عمری در انگلستان و اسپانیا زندگی کرده، تحریمهای غرب علیه ایران را ناجوانمردانه و دور از شأن مردم بزرگ ایران بداند، جای بسی تأمل و تعمق دارد.

بر همین اساس، حرفهای این مربی حرفهای جهان میتواند بازتاب فراوانی در دنیا داشته باشد. کی روش برندی بینالمللی است و قطعاً هر حرف و اظهار نظرش میتواند بر دنیا تأثیرگذار باشد.

در شرایطی که برخی چهرههای مطرح ورزشی و غیرورزشی کشورمان در قبال ظلم استبداد و دنیای غرب علیه ایران سکوت میکنند، «کارلوس کی روش» هیچ ابایی در دفاع از حقانیت مردم کشورمان ندارد. گویی که از دل استرالیا میگوید: «برای اروپا که همواره از بازی جوانمردانه صحبت میکند، باید بگویم که هیچ بازی جوانمردانهای وجود ندارد».

ارزش اقدام اخیر مرد پرتغالی زمانی بیشتر به اثبات میرسد که بدانیم او تنها چند سال است به ایران آمده و با مردم ما زندگی کرده است؛ اما آن قدر مهربانی و میهماننوازی دیده که با صدای بلند فریاد بکشد: «ایران مردمانی مهربان و با فرهنگ دارد که حق آنان تحریم نیست و تحریم غرب علیه ایران ناجوانمردانه است».

از «کی روش» به خاطر حقگویی و ایستادن در مقابل تمام قدرت دولتهای غربی تشکر میکنیم.

https://shoma-weekly.ir/mf0K5a