اقتصاد

حذف دلار از مبادلات کشورمان به‌راحتی امکان‌پذیر است

ایران در خاورمیانه جایگاه مهمی دارد و خواهد توانست مبادلات ۲۰۰ میلیارد دلاری را عهده‌دار باشد و به‌راحتی می‌توانیم از دلار فاصله گرفته و یوان چین و ریال ایران را با قرارداد دوجانبه یا ترجیحی جایگزین کنیم.
اسدالله عسکراولادی درباره حذف دلار از مبادلات تجاری کشورهای عضو بریکس، گفت: آمریکا برابری طلا و دلار را تثبیت کرد و از دیگر سو بانکهای آمریکا بهعنوان معتمد دنیا معرفی شدند و هرکس پول ذخیرهای داشت، آن را در بانکهای آمریکا ذخیره میکرد.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی رهایی کشورها از زیر سلطه دلار آمریکا را از طریق جایگزینی پول محلی آن کشور به جای دلار عنوان کرد و افزود: ایران در خاورمیانه جایگاه مهمی دارد و خواهد توانست مبادلات ۲۰۰ میلیارد دلاری را عهدهدار باشد و بهراحتی میتوانیم از دلار فاصله گرفته و یوان چین و ریال ایران را با قرارداد دوجانبه یا ترجیحی جایگزین کنیم.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به مذاکرات دو جانبه بانک مرکزی ایران و روسیه بهمنظور جایگزینی روبل و ریال به جای دلار و یورو، گفت: چین با وجود دوستی که با ایران دارد، با بانکهای آمریکایی سرمایهگذاری مشترک داشته و تمایلی به بریدن این روابط ندارند.

عسکراولادی ادامه داد: ما باید با کشورهای بزرگی چون هند مراوده داشته باشیم و حتما باید به پول کشور خودمان رجعت کنیم.

وی یادآور شد: اقدامی دیگر آمریکاییها طی چهل سال اخیر، این بود که نفت را با دلار تثبیت کردند؛ بنابراین مادر حسابهای جهانی به نیویورک رفته و مبدأ درآمد ذخایر عظیم نفتی میشود.

https://shoma-weekly.ir/b6EMke