ورزش

حجاب مانع موفقیت هیچ ورزشکاری نخواهد شد

ورزشکاران زن مسلمان در مسابقات مختلف نشان داده اند که با حجاب نه تنها چیزی کم از دیگر ورزشکاران ندارند بلکه خیلی هم بالاتر هستند و به هیچ وجه حجاب مانع از موفقیت هیچ ورزشکاری نخواهد شد.
بعد از آنکه ورزش ایران توسط زهرا نعمتی در جانبازان و معلولان به طلای پارالمپیک لندن رسید، نوبت به دیگر بانوان ایرانی رسید که برای تحقق شعار حجاب محدودیت نمی‌آورد تلاش خود را برای رسیدن به جایگاه‌های با ارزش جهانی انجام دهند. یکی از این بانوان ساره جوانمردی بود که در ماده‌های مختلف تیراندازی به رقابت با حریفان خود پرداخت و توانست در بازی‌های پاراآسیایی اینچئون صاحب مدال طلا شود. تیرانداز شیرازی ایران که در المپیک لندن به مدال برنز رسیده بود با تلاش‌های مستمر خود توانست در بازی‌های المپیک ریو عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشد و 2 مدال طلا را به گردن بیاویزد.

در المپیک ریو توانستید دو مدال طلا در پارالمپیک به دست بیاورید خودتان هم تصور چنین موفقیتی را داشتید؟

هر موفقیتی که در پارالمپیک و در میان بهترین‌های جهان بدست می‌آید ، حاصل تلاشی شبانه‌روزی است. تلاشی که با برنامه‌های مشخص و حساب شده به نتیجه می‌رسد. من بعد از آنکه در‌المپیک لندن به برنز رسیدم، حسرت خوردم که چرا بیشتر سعی نکرده بودم و چرا در جریان مسابقه بی‌دقت عمل کردم. البته خودم را هم تا حدودی دست‌کم گرفته بودم و برای همین هم با جدیت و کوشش فراوان تلاش کردم تا به‌اهداف بزرگتری دست یابم.

طلایی که توانستی در بازی های آسیایی بگیری چقدر در مدال طلای المپیک موثر بود؟

در بازی‌های پاراآسیایی اینچئون وقتی طلا گرفتم، اعتماد‌به‌نفسم برای بازی‌های پارالمپیک بیشتر شد و با روحیه بیشتری تمرین می‌کردم. خوب در جریان مسابقات ریو سعی کردم کاملا با تمرکز به اهدافی که مشخص کرده بودند، شلیک کنم. کار سخت بود و اینکه باید از دور مقدماتی تا نهایی از سد حریفان متعددی بگذری خیلی برایم دشوار بود. با این حال توانستم به‌هدفی که داشتم برسم و در تپانچه بادی 10 متر صاحب مدال طلا شدم. خوب من مدال طلای رقابت‌های جهانی را به‌دست آورده بودم ولی کسب مدال طلای المپیک لذت دیگری داشت.

در تپانچه خفیف 50 متر میکس نیز فوق العاده ظاهر شدید و توانستید دومین طلا را هم به راحتی برای خود کنید؟

در این ماده ملی‌پوشان مرد هم حضور داشتند و مسابقات به‌صورت مشترک برگزار می‌شد. دومین طلای المپیک برای من شیرین‌تر بود چرا که در فینال حریفانم هر دو مرد بودند و من به نوعی نماینده زنان حاضر در این ماده نیز بودم. ضمن اینکه کسب دو مدال طلا در پارالمپیک اتفاقی بود که ورزش ایران را متحول می‌کرد و خوشحالم که من توانستم این افتخار را رقم بزنم.

حجاب مانع موفقیت شما در المپیک نبود؟

نه به هیچ وجه ورزشکاران زن مسلمان در مسابقات مختلف نشان داده اند که با حجاب نه تنها چیزی کم از دیگر ورزشکاران ندارند بلکه خیلی هم بالاتر هستند و به هیچ وجه حجاب مانع از موفقیت هیچ ورزشکاری نخواهد شد.

فکر می کردی بتوانی به مدال طلای المپیک برسی؟

مسلما کسانی که تلاش می‌کنند تا به هدفی برسند، در ذهن خود تصور رسیدن به آن هدف را دارند. اگر قرار نبود که به موفقیتی برسیم پس چرا تلاش کنیم. من هم تصور این را داشتم که بتوانم در ریو دو بار روی سکوی نخست بروم و خوشحالم که تلاش‌هایم جواب داد و به 2 مدال طلا رسیدم.

چه کسانی در موفقیت‌های شما تاثیرگذار بودند؟

من قول داده بودم که در پارالمپیک طلا بگیرم و به قولم عمل کردم. فدراسیون جانبازان و معلولان و کمیته ملی پارالمپیک به خوبی مرا حمایت کردند و اجازه ندادند که کمبودی داشته باشم.

درخصوص برنامه‌های بعدی خود برای خوانندگان ما توضیح دهید؟

مسابقه تمام شدنی نیست و من هم باید در همه حال آماده رقابت با حریفانم باشم. هیچ‌ رقیبی بیکار نمی‌نشیند و همه با تلاش‌های روزافزون خود تلاش می‌کنند تا عناوین ثبت شده را از چنگم خارج کنند. تمریناتم را دوباره شروع کردم و سعی می‌کنم تا با حفظ آمادگی شرایط لازم را برای مسابقه با حریفان داشته باشم. باید برای قهرمانی جنگید و من هم می‌خواهم در بازی‌های جهانی، پاراآسیایی و پارالمپیکی که تا 4 سال آینده به ترتیب در آنها شرکت می‌کنم، بهترین باشم.

درباره جایزه 20 هزاردلاری که پس از کسب اولین طلای خود در پارالمپیک دریافت کردید توضیح دهید؟

یکی از اتفاقات بسیار مثبتی که در‌این دوره از رقابت‌ها شاهد آن بودیم، حمایت مالی بسیار خوب مسئولان از ملی‌پوشان رشته‌های مختلف ورزشی بود. من پس از آنکه در تپانچه بادی 10 متر به مدال طلا رسیدم، همزمان موفق به رکوردشکنی هم شده بودم. بنابراین 10‌هزاردلار برای طلا و 10 هزار دلار برای رکوردشکنی گرفتم. جالب اینکه آقای هاشمی بلافاصله پس از پایان مسابقات این کار را انجام دادند و شاید یکی از دلایل موفقیتم در کسب دومین طلا همین حمایت به‌موقع بود.

https://shoma-weekly.ir/HV5pNy