اقتصاد

حتی بانک مرکزی هم تایید نکرد

محمود بهمنی رئیس کل سابق بانک مرکزی درباره اظهارات حسن روحانی رئیس جمهور و برخی مسئولان دولت یازدهم مبنی بر خالی بودن خزانه کشور و صندوق توسعه ملی، اظهار داشت: خوشبختانه ذخایر ارزی کشور بسیار خوب است و در عین حال وضعیت درآمدهای ارزی‌مان نیز بسیار مطلوب است.
وقتی رئیس جمهور درست شب مذاکرات از «خزانه خالی» خبر داد، حاشیه های زیادی ایجاد شد. از جمله آن حاشیه ها، پاسخ دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در تبیین خالی نبودن «خزانه» بود. این سخنان موثر و صریح به مذاق رسانه های حامی دولت خوش نیامد و سایت انتخاب ( که از آن به عنوان رجانیوز دولت یازدهم یاد می شود) پاسخ تندی با تیتر «موتلفه از کدام «خزانه پر از طلا و دلار» خبر دارد؟» داد.

روابط عمومی حزب موتلفه اسلامی پاسخ نقد مذکور را داد که در کنار این مطلب پیش روی شما است و بار دیگر انتخاب با پاسخی نه چندان مربوط به استدلالات  موتلفه داد و با اشاره به حمایت سال 88 این حزب از احمدی نژاد، نقد جمله رییس جمهور را حاصل نگاه جناحی دانست!

همچنین محمود بهمنی رئیس کل سابق بانک مرکزی درباره اظهارات حسن روحانی رئیس جمهور و برخی مسئولان دولت یازدهم مبنی بر خالی بودن خزانه کشور و صندوق توسعه ملی، اظهار داشت: خوشبختانه ذخایر ارزی کشور بسیار خوب است و در عین حال وضعیت درآمدهای ارزیمان نیز بسیار مطلوب است.

وی با اشاره به اینکه موجودی صندوق توسعه ملی
32 الی34 میلیارد دلار است، افزود: «اصلاً خزانه خالی نیست، اتفاقاً خزانه کشور پُر است و همیشه هم پُر خواهد بود».

رئیس کل سابق بانک مرکزی ضمن تأکید بر اینکه ذخیره ارزی کشور بالای 100 میلیارد دلار است، تصریح کرد: اینکه آقایان میگویند چیزی در ذخیره ارزی وجود ندارد غلط است.

اما بانک مرکزی به اظهارت محمود بهمنی واکنش نشان داد و اعلام کرد: محور اصلی انتقادات دولت یازدهم از وضعیت اقتصادی کشور به وجود بیانضباطیهای مالی گسترده و فشارهای دولت سابق برای اجرای طرحهای عظیم توسعه ای (نظیر طرح مسکن مهر) بدون توجه به لزوم وجود منابع لازم و تامین مالی از محل منابع پرقدرت بانک مرکزی باز میگردد که موجب افزایش پرشتاب پایه پولی و نقدینگی شد که آثار سوء آن را در قالب تورم فزاینده و بیثباتیهای بازارهای دارایی شاهد بوده ایم. به این ترتیب بانک مرکزی از پاسخ به نقد اینکه «خزانه خالی نیست» شانه خالی کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه  اما در خصوص اظهارات اخیر رئیس جمهور مبنی بر خالی بودن خزانه کشور، اظهارات متفاوتی داشت و گفت: از دو وجه می توان این اظهارات را بررسی کرد، آیا خزانه کشور نقدینگی است که به صورت ریالی در اختیار دولت قرار می گیرد؟ یا علاوه بر نقدینگی ذخایر ارزی است که دولت در اختیار دارد؟

حجتالاسلام غلامرضا مصباحیمقدم افزود: اگر خزانه دولت را علاوه بر نقدینگی، ذخایر ارزی در نظر بگیریم که در اختیار دولت است، باید گفت خیر، خزانه دولت نه تنها خالی نیست بلکه بسیار هم سرشار است.

وی تاکید کرد: کشور بیش از 100 میلیارد دلار ذخایر خارجی و طلای نگهداری شده دارد و این علاوه بر منابع صندوق توسعه ملی است که بالای 30 میلیارد دلار است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه کاهش درآمدهای دولت در سال جاری بودجه ای، آن را دلیل اظهارات رئیس جمهور دانست و اضافه کرد: علاوه بر این برای درآمدهایی که از راه مالیات وصول می شود امسال تحقق صددرصدی پیش بینی نشده است و بخشی از منابعی که می توانست از واگذاری های دولتی به بخش غیردولتی تحقق پیدا کند عملا در شش ماهه اول سال بسیار پایین بود.

https://shoma-weekly.ir/vW0iH1