اقتصاد

حال بد بورس و روزهای خوبی که دلار تجربه می‌کند

بررسی داده‌های قیمتی در دو ماه گذشته بازار ارز نشان می‌دهد که رشد قیمت دلار در آذرماه به صورت میانگین از رشد قیمت این ارز در آبان ماه بیشتر بوده است بهای دلار از تمدید مذاکرات هسته‌ای تا نخستین هفته دی ماه روند صعودی به خود گرفته ولی عده‌ای از کار‌شناسان این بازار این افزایش قیمت را نتیجه مذاکرات هسته‌ای نمی‌دانند و معتقدند دلایل این افزایش قیمت را باید در بازار سرمایه و بازار بورس و همچنین در افت شدید قیمت نفت جستجو کرد.

این روزها نوسانات شدید بازار ارز و افزایش آرام ولی مستمر نرخ دلار و ارزهای معتبر شرایط هیجانی را بر بازار ارز ایجاد کرده و بسیاری را به یاد روزهای پایانی سال ۹۱ میاندازد روزهایی که نرخ دلار روند افزایشی خود را آغاز کرد و ارزش ریال در مقابل این ارز و ارزهای معتبر دیگر سقوط چشمگیری یافت.

بازار ارز در یک ماه گذشته نیز مانند آن روزها نوسانات شدیدی را تجربه میکند و علی رغم تمام سخنان و اظهار نظر مسئولان دولتی مبنی بر کنترل بازار ارز و جلوگیری از نوسانات شدید آن این بازار بیتوجه به حرف و حدیثها کار خود را میکند و میرود آن راهی را که میخواهد!

با شروع روزهای نخستین فصل زمستان این بازار با رشد قیمتها کار خود را آغاز کرد و بهای ارز در نخستین روز از دی ماه به ۳۵۵۰ تومان نیز رسید. افزایش قیمتی که برخی آن را ناشی از فعالیت بازیگران غیر رسمی بازار قلمداد کردند. تداوم این قیمتها در روزهای بعدی و دقیقا در ایام تعطیلات کشور رکورد قیمتی در ۱۸ ماهه گذشته شکسته شد و بعد از ۱۸ ماه دلار در بالاترین نرخ خود قرار گرفت.

در این میان کارشناسان و فعالان اقتصادی هر کدام بر متغیر خاص برای این نوسانات شدید تاکید دارند گروهی از فعالان در کنار تحرکات بازیگران غیر رسمی بازار ارز از کاهش عرضه دلار به عنوان دلیل اصلی افزایش قیمتها تاکید دارند و معتقدند افزایش قیمت دلار به این دلیل است که بعد از چندین روز نوسانات شدید خریداران به قیمتهای کنونی راضی شدند و این قیمتها را بنای قیمتی در نظر گرفتند و حال برای خریدهای خود مراجعه کردند که این موجب افزایش تقاضا در کنار محدودیت عرضه موجب افزایش قیمت دلار شده است.

اما برخی دیگر از فعالان این بازار معتقدند افزایش قیمت دلار در هفتههای گذشته طبیعی و نتیجه افزایش تقاضای بازار برای خرید این ارز قلمداد میکنند. از نظر این افراد نوسانات شدید قیمت دلار در یک ماه گذشته و افزایش آن بسیاری از دارندگان سرمایههای کوچک و بزرگ را به این بازار سوق داده است و شرایط زمستان ۹۱ را ایجاد کرده و بسیاری با خرید دلار به دنبال تجارت و بردن سودهای مناسب از این بازار هستند.

بررسی دادههای قیمتی در دو ماه گذشته بازار ارز نشان میدهد که رشد قیمت دلار در آذرماه به صورت میانگین از رشد قیمت این ارز در آبان ماه بیشتر بوده است بهای دلار از تمدید مذاکرات هستهای تا نخستین هفته دی ماه روند صعودی به خود گرفته ولی عدهای از کارشناسان این بازار این افزایش قیمت را نتیجه مذاکرات هستهای نمیدانند و معتقدند دلایل این افزایش قیمت را باید در بازار سرمایه و بازار بورس و همچنین در افت شدید قیمت نفت جستجو کرد.

این کارشناسان معتقدند با کاهش مستمر شاخص بورس بسیاری از سرمایه گذاران در نتیجه بیاعتمادی به بازار بورس سرمایههای خود را به بازار ارز منتقل کردند بازاری که با توجه به افت چشمگیر قیمت نفت در بازار جهانی و کسری درآمدهای دولت در ماههای آینده به طور حتم سود تضمین شده ا ی را در سال آینده به همراه خواهد داشت.
https://shoma-weekly.ir/UOBFxT