شهرستانها

حاشیه‌های شورا موجب کاهش رضایتمندی شهروندان یاسوجی شده است

یکی از دستاوردهای مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی تحقق شعار با اهمیت مردم‌سالاری دینی است و یکی از راهبردهای اساسی برای تحقق مشارکت مردمی، برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌باشد.
علیمحمد دانشی گفت: یکی از دستاوردهای مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی تحقق شعار با اهمیت مردمسالاری دینی است و یکی از راهبردهای اساسی برای تحقق مشارکت مردمی، برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا میباشد.

وی افزود: بدیهی است سیاست کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی در برپایی شوراها، استفاده لازم و بهرهوری از ظرفیتها و پتانسیل و توانمندی مردم در اقصی نقاط کشور در کمک به رشد و توسعه همه جانبه و درپی آن پاسخگویی اعضا محترم ومنتخب شوراها در مقابل مردم امری الزامی و خردمندانه است. لذا در انتخابات سال گذشته در سطح استان و به طور خاص در شهر یاسوج مرکز استان میزان مشارکت رضایتمند بود.

دانشی یادآورشد: یکی از ضرورتهای اساسی دستگاههای نظارتی و همینطور عامه مردم نظارت بر عملکرد و میزان دستیابی به اهداف و برنامههای شوراها میباشد. لذا عملکرد یکساله شورا نیاز به کار کارشناسی بیشتر و تجزیه و تحلیل مؤلفههای ذی مدخل دارد. اما در این فرصت کم صرفاً سیمای کلی فعالیت یکساله مورد نظر است گرچه از زوایای متفاوت میتوان به تجزیه و تحلیل عملکرد پرداخت لکن قبلاً به بعضی از آسیبها و چالشهایی که موجب شده است تا بخش مهمی از وقت اعضاء محترم به آن چالشها و حاشیهها صرف شود اشارهای میشود.

دبیر حزب موتلفه استان اذعان داشت: در ترکیب شوراهای این استان هنوز گرایش قبیلهای و طایفهای نمایان و تأثیرگذار است و از طرفی در بین تخصصهای لازم برای اداره و امور شهری به جز چند نفر که رشته تحصیلی آنان مرتبط میباشد، جای تخصصهای مهم و مورد نیاز خالی است. البته وجود چند نفر از اعضاء شورا که سابقه تجربه چند دوره عضویت در شورا را دارند در کنارنیروهای تازه نفس میتواند از نکات مثبت برای فعالیت شورا محسوب شود.

این فعال سیاسی افزود: نکته دیگر، اختلاف نظر اعضاء شورا با یکدیگر است که گاهی در قالب سیاسی، گاهی در چهره قومیتی گاهی در نقش منطقهای و غیره بروز پیدا کرده و میکند و مانع از آن شده است که شورا دارای برنامه مدون و ثابت و هدفمند باشد. لذا چالشها و حاشیهسازیهای فراوانی در یکسال گذشته دامنگیر شورای شهر یاسوج شده است و اکنون میزان رضایتمندی شهروندان استان ما از عملکرد شوراها در افکار عمومی با ایده آلها فاصله زیادی دارد.

به هر حال پس از فراز و نشیبهای فراوان بالاخره اعضاء شورا در انتخاب شهردار یاسوج به صورت توافقی به نتیجه رسیدند و شهردار یاسوج که تخصص و تجربه کاری مفیدی در کارنامه خود دارد انتخاب شده است.

ولی از آنجا که شهردار منتخب شورا باید در مقابل شورای شهر پاسخگو باشد و در کمتر از یکسال تنشهای فراوانی بین شهردار و شورای شهر ایجاد شده است و به جای همافزایی و تقویت همدیگر بخشی از وقت خود را صرف حاشیهها مینمایند.

دانشی همچنین گفت: دور از انصاف است که به بعضی از اقدامات خوب شهرداری نظیر مبلمان شهری، آسفالت معابر و کوچهها، احداث پارک و بعضی دیگر از اقدامات اشاره نشود.

وی در خاتمه پیشنهاد خود را اینگونه بیان کرد که: به نظر میرسد داشتن برنامه مدون چند ساله در زمینههای فرهنگی – عمرانی – اجتماعی و... استمداد از صاحبنظران و همراهی مردم شریف یکی از اساسیترین کارهایی است که در حد انتظار در شورا و شهرداری به آن پرداخته نشده است. بدیهی است انتخاب تیمهای مشاور میتواند به کمک آنان بیاید.

https://shoma-weekly.ir/dhsD29