ورزش

جوانگرایی کار بزرگ و ارزشمند فدراسیون بسکتبال

وقتی بازیکنانی با 16 یا 17 سال سن برای نخستین بار، تیم ملی بزرگسال را در کنار نیکخواه بهرامی و حامد آفاق تجربه می‌کنند، نمی‌تواند به نتایج تیم ملی کشورمان خرده گرفت و از آن انتقاد کرد.
امید توکلی- تیم ملی بسکتبال کشورمان با تلفیقی از بازیکنان با تجربه و جوانان پراستعداد توانست عنوان قهرمانی مسابقات کاپ آسیا را از آن خود کند و با این قهرمانی جواز حضور در رقابت های جام ملت‌های آسیا در سال 2013 را به دست آورد.
تیم ملی بسکتبال ایران در فینال چهارمین دوره مسابقات قهرمانی کاپ آسیا، ژاپن را با نتیجه 63 بر 61 پشت سر گذاشت تا این رقابت‌ها را قهرمانانه به اتمام برساند.
شاید این روزها به حق «محمد بنا» و تیم کشتی فرنگی توی بورس باشند و نشان شجاعت و لیاقت به این مربی شایسته برسد و رسانه‌ها نیز به زحمات سرمربی توانمند تیم ملی فرنگی بپردازند اما الحق والانصاف نمی‌توان از کنار تلاشهای شبانه روزی محمود مشحون رئیس فدراسیون بسکتبال ایران بی تفاوت گذشت. بالاترین مقام اجرایی فدراسیون بسکتبال که خود از جنس این رشته است و سالها سابقه بازی در تیمهای مختلف و تیم ملی ایران را در کارنامه دارد، به درستی دریافت که بسکتبال ایران نیاز به پوست‌اندازی دارد.
نسل طلایی بسکتبال ایران شامل احسان حدادی، صمد نیکخواه بهرامی، مهدی کامرانی، حامد آفاق و... در اواخر دوران قهرمانی خود قرار دارند و باید هر چه زودتر جانشینی برای این ورزشکاران پرافتخار پیدا کرد. بر همین اساس محمود مشحون به درستی و با برنامه‌ریزی کامل «مهمد بچیروویچ» را به عنوان سرمربی کرواسی تیم ملی بسکتبال به ایران فرا خواند. یک مربی که تخصص ویژه‌ای در استعدادیابی و میدان دادن به جوانان دارد و همان طور که دیدیم چنین اتفاقی در مسابقات کاپ آسیا رقم خورد و تنها با دو هفته و علاوه بر کسب مقام قهرمانی، بازیکنان جوانی و بسیار خوبی را هم به کار گرفت و این جوانگرایی کار بزرگ و ارزشمندی بود که هر مربی جرات آن را ندارد. امیر صدیقی، سجاد مشایخی، صالح فروتن و محمد جمشیدی بازیکنان تیم ملی جوانان در کنار صمد نیکخواه بهرامی، حامد آفاق، اوشین ساهاکیا و اصغر کار دوست قرار گرفتند تا هم کسب تجربه کنند و هم توانایی‌های خود را به بوته آزمایش بگذارند و چه خوب از این آزمایش سربلند بیرون آمدند. حال بسکتبال ایران شاهد یک تحول بزرگ و اساسی است و به تدریج شاهد حضور جوانان مستعد و با انگیزه در ترکیب تیم ملی کشورمان هستیم.
این در حالی است که برخی از منتقدان همیشگی بسکتبال با بی انصافی محض به کم اهمیت بودن مسابقات کاپ آسیا می‌پردازند و از غیبت بازیکنان درجه اول تیم‌ها در این رقابتها سخن می‌‌رانند. کاش این دوستان در انتقادات خود کمی منصف بودند و رعایت عدل و عدالت را می‌کردند و ای کاش به جای پرداختن به چنین مسائلی دلایل حضور بچیروویچ در ایران و لزوم تغییر نسل در بسکتبال را ذکر می‌کردند اما هیهات! وقتی بازیکنانی با 16 یا 17 سال سن برای نخستین بار، تیم ملی بزرگسال را در کنار نیکخواه بهرامی و حامد آفاق تجربه می‌کنند، نمی‌تواند به نتایج تیم ملی کشورمان خرده گرفت و از آن انتقاد کرد. باید به این آینده‌سازان امیدوار بود. به هر روی نمی‌توان زحمات محمود مشحون را نادیده گرفت. رئیسی که با بسکتبال زندگی می‌کند و به نوعی می‌توان او را «بنا» و معمار بسکتبال ایران نامید. قدر او را بدانیم و زحمات‌اش را به هیچ نگیریم.

https://shoma-weekly.ir/T5goI3