اندیشه

جوانان، رمز موفقیت انقلاب در تمام عرصه‌ها

امام خمینی(ره) در توصیه به مسئولان می فرمایند: «قدر این جوانان حزب‌اللهی را بدانید و از آنان قدردانی کنید و آنان را تشویق نمایید و در آغوش محبت خود حفظ کنید. اینان بودند که ایران را نجات دادند و از این پس همین ها هستند که انقلاب را پاسداری می کنند و همین ها هستند که با صرف هزینه های کم، در ظرف مدت کوتاهی با روشن بینی خاص خویش، کارهای تعجب آوری نمودند که گمان نمی‌شد در ایران بتوان انجام داد. این مغزهای متعهد باید تشویق شوند تا شکوفا گردند.»
امام صادق (ع) به احول (یکی از اصحاب حضرت) فرمود: به بصره رفتی؟ گفت: آری فدایت شوم.حضرت فرمود: شوق مردم به این امر (ولایت و امامت ما اهل بیت) و پذیرش آنها را چگونه دیدی؟گفت: به خدا قسم اندکند؛ کارهایی کردهاند ولی کم است. حضرت فرمود: علیکَ بِالاحداث؛ فإنَّهم أسرَعُ إلی کُلِّ خیر. بر تو باد به جوانان و نوجوانان چرا که آنها نسبت به همه امور خیر شتابان ترند. (1)وقتی در سال 42 از حضرت امام (ره) پرسیدند با کدام نیروها می خواهید شاه را از کشور بیرون کنید، امام امت فرمود که سربازان من در گهواره ها هستند. این سخن نشان می دهد امام (ره) روی نیروهای  جوان حساب ویژهای باز کرده بود.

از سال 42 تا پیروزی انقلاب 15 سال فاصله زمانی است. یعنی امام (ره) در طی این 15 سال علاوه بر مبارزه با رژیم ستمشاهی مشغول یک وظیفه خطیر دیگر نیز بوده است. آن وظیفه چه بود؟ تربیت جوانان انقلابی مکتبی بر پایه اندیشه اسلام ناب محمدی (ص) و با روحیه شجاعت و شهامت حسینی (ع). وظیفه ای که اهمیتش کمتر از مبارزات آن سالها نبود. هرچند خیلی از اطرافیان امام (ره) هم پی به این مهم نبردند ولی او با دقت تمام توانست جوانانی را در حین مبارزه تربیت کند که نه تنها با کمک نیروی جوانی و اندیشه انقلابی آنها موفق به بیرون راندن شاه و بریدن دست اجانب از کشور شد بلکه در فاصله دو سال بعد از خروج شاه، همان جوانان پرورش یافته در مکتب روح الله با سلاح اندک مقابل دشمن تا بن دندان مسلح بعثی ایستادگی کردند. دشمنی که از پشتوانه عظیم ابرقدرت های شرق و غرب بهره میبرد نتوانست مقابل شاگردان جوان کلاس درس امام (ره) که همچون کوه، استوار بودند راه به جایی ببرد.

در حقیقت امام (ره) برای بیان نورانی رئیس مکتب تشیع که در ابتدا ذکر شد یک نمونه عملی ترسیم نمود. در سال 42 که به نوعی آغاز حرکت انقلاب محسوب می شد امام (ره) پرچم «نه شرقی، نه غربی» را بالا برد.

 آن زمان باورش سخت بود که بشود بدون شرق و غرب به توفیقی دست یافت ولی امام (ره) مکتب اسلام ناب را به جهانیان شناساند و پرچم جمهوری اسلامی را به اهتزاز در آورد تا ثابت کند که قدرت این ابرقدرت های پوشالی آنقدرها نیست که شکست ناپذیر باشد.اگر به آمار شهدای انقلاب و همچنین آمار شهدای دفاع مقدس نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که درصد غالب این رشادت ها توسط جوانان و حتی نوجوانان عاشق امام (ره) و شیفته راه اهل بیت علیهم السلام صورت گرفته است.

جالب اینجاست که غرب و شرق هنوز هم گیج و درمانده اند و نمی دانند چطور می شود که هرچه محاسبات آنها در رایانه ها نشان می دهد مردم از انقلاب و نظام دلسرد شده اند و انگیزه ای برای دفاع از آرمان های جمهوری اسلامی ندارند، باز هم با یک ندای رهبر فرزانه انقلاب تمام محاسباتشان بههم می ریزد! نمیدانند و نمی فهمند که این همه جوان عاشق رهبری از کجا می آیند؟ مگر آمارها نشان از موفقیت شبیخون فرهنگی آنها نمی داد؟ مگر نظرسنجی هایشان چیز دیگری نمی گفت؟ پس چطور شد که باز هم با یک ندای رهبری اینها سر از پا نمی شناسند؟ نکته اینجاست که آنها هنوز هم به معجزه جوانان پرورش یافته توسط نائب امام زمان (عج) در مکتب اسلام ناب پی نبرده اند.آنچه نظام و انقلاب ما را بیمه کرده است همین جوانان هستند.

 امام خمینی(ره) در توصیه به مسئولان می فرمایند: «قدر این جوانان حزباللهی را بدانید و از آنان قدردانی کنید و آنان را تشویق نمایید و در آغوش محبت خود حفظ کنید. اینان بودند که ایران را نجات دادند و از این پس همین ها هستند که انقلاب را پاسداری می کنند و همین ها هستند که با صرف هزینه های کم، در ظرف مدت کوتاهی با روشن بینی خاص خویش، کارهای تعجب آوری نمودند که گمان نمیشد در ایران بتوان انجام داد. این مغزهای متعهد باید تشویق شوند تا شکوفا گردند.»

پی نوشت:

منتخب میزان الحکمه، باب الشاب (جوانان)؛ ص 288

https://shoma-weekly.ir/qr1x6T