شهرستانها

جوانان امروز انقلابی‌تر هستند

پایگاه‌های اطلاع رسانی و سایت و فضای مجازی که وجود دارد پر از اظهار نظرهای جوانان با شعور است؛ ولی شکل و فضا تغییرکرده بنابراین روحیات نیز یک مقدار متفاوت است و این تفاوت روحیه بدان معنا نیست که امروز جوانان ما انقلابی نیستند، نه اگر بخواهد فضا و زمینه‌ای مانند اوایل انقلاب پیش بیاید می‌خواهم بگویم این جوانان به اصطلاح با مدیریت و تدبیر بیشتری وارد صحنه خواهند شد
عبدالله فاتحی- میدانید که جوانان اول انقلاب که از فضای طاغوتی به فضای انقلابی منتقل شدند این تغییر فضا به آنها روحیه، شهامت، نشاط و شجاعتی داده بود که با همه جهان میتوانستند رودرو و مقابله نمایند. آن شعاری که آن زمان میدادند که «وای اگر خمینی حکم جهادم دهد» حقیقت را بازگو میکردند، جوانهایی که غالبشان در زندانها و فراری از دست رژیم پنهان و مخفی شده بودند به صحنه آمده بودند و سابقه گروههای مبارز و چریکی داشتند و جان برکف بودند و طبیعی بود آمادگی زیاد داشتند ولی تعدادی از آنها مانند تعداد جوانان امروز نبود، جامعه ما کوچک بود شاید 18 میلیون جمعیت ما داشتیم؛ اما در حال حاضر ما 70 میلیون جمعیت هستیم بنابراین تعداد جوانان ما زیاد است طبیعی است وقتی جوانان زیاد میشوند پاک و صادق و فدایی در بین آنها زیاد هست. منتهی شرایط زمان حال با شرایط آن موقع فرق میکند آن زمان باید کار نظامی میکردیم، دشمن را درگیر و روبهرو میشدیم؛ اما امروز ما به کار فرهنگی نیاز داریم و جوانان ما از نظر فرهنگی آمادگی خوبی دارند.

پایگاههای اطلاع رسانی و سایت و فضای مجازی که وجود دارد پر از اظهار نظرهای جوانان با شعور است؛ ولی شکل و فضا تغییرکرده بنابراین روحیات نیز یک مقدار متفاوت است و این تفاوت روحیه بدان معنا نیست که امروز جوانان ما انقلابی نیستند، نه اگر بخواهد فضا و زمینهای مانند اوایل انقلاب پیش بیاید میخواهم بگویم این جوانان به اصطلاح با مدیریت و تدبیر بیشتری وارد صحنه خواهند شد برای اینکه اینان تجربه گذشتگان را دارند و با فضای جدید دنیا ارتباط داشته و آگاه هستند و میدانند چه خبر است و مقام معظم رهبری که اخیرا پیام به جوانان مغرب زمین دادهاند میخواهند بگویند انقلاب اسلامی آنقدر گسترده شده است که آنها نیز از روحیه انقلابی جوانان ما درس باید بگیرند.

درحال حاضر آنقدر که اسلام در جهان معروف شده است آن زمان شناخته شده نبود و به همین دلیل تقابل و موضعگیری مخالف بسیار فراوان میباشد حالا جوانان دنیا بیدار شدهاند و در صحنه هستند منتهی نیاز به سازماندهی و برنامهریزی دقیقتر است. روشهای جدیدتری برای مبارزه با دشمن است که بهحمدالله جوانان ما به فکر هستند.

رشدی که در زمینه فرهنگی و رفاه و آسایش مردم بوجود آمده فوق العاده است تا قبل از انقلاب مردم در شهری مانند بوشهر از امکانات زندگی مانند کولر تلویزیون برخوردار نبودند و اکثر مردم در فقر بودند، نظام پادشاهی فقط کسانیکه از نزدیکان یا عدهای که تاجر یا بازرگانی که به خارج از کشور سفر میکردند از وضع مالی خوبی برخوردار بودند و بقیه مردم فقیر بودند، در واقع فقر گسترده حاکم بود یعنی اگر در یک سال بارندگی نبود مردم مجبور به مهاجرت میشدند برای اینکه نانی برای خوردن نداشتند از نظر اقتصادی در دهه چهل تا اوایل پنجاه وضع مردم بسیار خراب بود تا دهه پنجاه که با بالارفتن قیمت نفت وضع کارمندان بهتر شد یکی دو سال قبل از انقلاب این اتفاق رخ داد.

در واقع رشد فرهنگی و آگاهی مردم که آن زمان آگاهی مردم بسیار اندک بود و این بخاطر نبود رسانه بود که خیلی از مردم تلویزیون نداشتند و رادیو اطلاع رسانی نمیکرد و مردم برای اینکه از اخبار جهان مطلع شوند به رادیوهای بیگانه مانند بی بی سی گوش میدادند.

و ساواک یک جو، فضا و اختناقی ایجاد کرده بود که مردم حتی برای گفتن حرف دل خود به خانواده خویش نیز اعتماد نمیکردند و با احتیاط صحبت میکردند.

بیاد دارم یک مجله به نام مکتب اسلام که بنده نمایندگی آن را داشتم یک روز خواستیم یک نسخه از آن به یکی از بستگان بدهیم ایشان گفتند میخواهید برایم دردسر بسازید حتی جرأت مطالعه یک مجله اعتقادی که بحث سیاسی نیز در آن نبود نیز نداشتند. امنیت و فضای مناسب نبود. با توجه به اینکه اوایل انقلاب جنگ تحمیلی، کودتاها و توطئههای که انجام دادند خواستند جلوی انقلاب اسلامی را بگیرند تا رشد نکند اگر این مسائل نبود یقینا پیشرفت مردم از این بیشتر میبود، هرچند فقری در جامعه دیده میشود؛ اما فقری نسبی میباشد نه فقر مطلق.

*دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان بوشهر

https://shoma-weekly.ir/hCmr9h