زنان

جهادی متفاوت با رویکرد هویت بخشی به زنان روستایی

در عرصه ی فرهنگی کشور روستاها بسیار مغفول مانده اند و بصورت ویژه زنان روستایی کم نام و گمنام مانده اند و مورد هجمه ی فرهنگی دشمن هستند در حالی که نقش بی بدیل روستاییان در عرصه های تربیتی و حفظ نظام خانواده اقتصاد مقاومتی و هشت سال دفاع مقدس و امنیت غذایی انکار ناپذیر است

گفتگو: نفیسه زارعی- یک دفتر کار بسیار ساده و بی ریا در یک گوشه شلوغ پایتخت و یک عده جوان که به صورت کاملا خودجوش اقدام به انجام فعالیتی فرهنگی و جهادی کرده اند. دفتر کار گروهی است که حالا همه آنها را با عنوان طلایه داران جهاد می شناسند و فعالیت آنها حوزه های متنوعی را شامل می شود اما واحد خواهران شبکه طلایه داران جهاد در یک کنج دنج این دفتر متناسب با توجه ویژه به مقوله فرهنگ طرحی جهادی را برای زنان روستایی که به فراخور بعد مسافت از پایتخت کمتر به آنها توجه می شد تدارک دیده بودندکه در آن سعی شده بود با نگاهی تازه به این نیروی کارآمد در جهت توانمند سازی محیط روستا گام موثری بردارند. ما نیز برای آگاهی از این مهم به سراغ طیبه اکبری معاون خواهران بنیاد طلایهداران جهاد رفتیم و از محتوای فعالیت آنها در حوزه زنان روستایی مطلع شدیم.

عمده فعالیتهای گروه جهادی طلایه داران جهاد چیست؟

شبکه طلایه داران جهاد به عنوان اولین شبکه اجتماعی ثبت شده در وزارت کشور، فعالیت خود را از سال 1387 با عضویت 70 موسسه در جهت هم افزایی و توسعه کمی و کیفی حرکت های جهادی با رویکرد برنامه های تخصصی در پاسخ به منویات رهبر معظم انقلاب، امام خامنهای و در مسیر خدمت به توده های مرم که امام خمینی(ره) از آنها به عنوان ولی نعمتان انقلاب اسلامی یاد می کردند، تلاش و فعالیت گسترده ای را با همکاری سمنها و گروه های جهادی از سراسر کشور داشته است.

اهداف مجموعه طلایه داران جهاد از این فعالیتها چیست؟

اگر بخواهیم اهداف عمده مجموعه خودمان را بررسی کنیم باید بگوییم که در مرحله اول قصد ما ایجاد شبکه ارتباطی هدفمند بین گروههای جهادی در سطح ملی و سپس بین المللی است و بعد از آن تلاش در جهت تعمیق و تخصصی سازی فعالیت های جهادی را در دستور کار خود قرار داده ایم تا از این راه به هدف سوم خود که ارائه مشاوره به نهاد های تصمیم ساز ملی و بین المللی در موضوعات مرتبط است برسیم و در مرحله بالاتر از طریق بسیج نیروهای فعال و انقلابی جهت خدمت رسانی و محرومیت زدایی از مناطق کمتر برخوردار کشور که از دغدغه هاو آرزوهای تمام دلسوزان انقلاب است نهایت استفاده را بکنیم.

آیا شما در حوزه تحقیق و پژوهش نیز کاری کردهاید؟

بله، در کنار واحد های مختلف شبکه طلایه داران، واحد تحقیق و توسعه یا همان ستاد جهاد تخصصی وظیفه سنگینی در جهت الگو سازی طرح های فرهنگی،کارآفرینی و پژوهشی متناسب با مناطق محروم دارد با این پیش فرض که این طرح باید قابلیت اجرا توسط گروه های جهادی و دانشجویی را داشته باشد .

در حوزه زنان و به ویژه زنان روستایی، واحد خواهران طلایه داران جهاد هم فعالیتی دارند؟

در واحد خواهران ستاد جهاد تخصصی به شکلی کاملا فعال در بخش فرهنگی کار می کند فعال نمودن و رشد زنان و دختران که در روستاها روزگار می گذرانند در ابعاد گوناگون فرهنگی و اجتماعی که نهایتاً موجب رشد و اعتلای روستای خودشان می شود یکی از اموری است که به طور جدی توسط واحد خواهران ما پیگیری میشود، مجموعه فعالیت های ما در بخش اشتغال زایی که هدف از آن
توانمند
سازی این قشر است نیز موضوعی است که با اتکا به فرهنگی بومی مناطقی که در حال فعالیت هستیم دنبال می شود و به دلیل جهادی بودن برنامه ها و مردمی و بومی بودن آن مورد استقبال واقع شده است.

اصولا چرا واحد خواهران طلایه داران جهاد بر روی زنان روستایی تمرکز کرده است؟

در عرصه فرهنگی کشور، روستاها بسیار مغفول مانده اند و به صورت ویژه زنان روستایی کم نام و گمنام مانده اند و مورد هجمه فرهنگی دشمن هستند، در حالی که نقش بیبدیل روستاییان در عرصه های تربیتی و حفظ نظام خانواده، اقتصاد مقاومتی و هشت سال دفاع مقدس و امنیت غذایی انکار ناپذیر است.

در همین روستاها با این کارکرد های مهم برای انقلاب و کشور مردم درد کشیده ای گذران زندگی میکنند که مورد تهاجم فرهنگی شدیدی قرار گرفته اند. از سوی دیگر با این پیش فرض که بیکاری و معضلات اقتصادی هر روز امری غیر قابل انکار در این مناطق است، ممکن است دختران جوانشان را که دچار احساس عدم مفید واقع شدن شده اند دچار بیهدفی کند زیرا آنها هویت روستایی شان را در گذر زمان و در بین امواج ضد فرهنگی غربی و شهری از دست میدهند و زمانی به خودشان می آیند که بین فرهنگ شهری و روستایی خود مانده اند و واقعا دچار دوگانگی فرهنگی میشوند.

آنها در این حالت نه یک دختر روستایی هستند و نه یک دختر شهری. اینجا همان جایی است که به هر دستاویزی چنگ می زنند تا از فضای روستا فرار کنند به هر ازدواجی تن می دهند و هر راهی را جست و جو می کنند تا هویت از دست رفته شان را احیا کنند، اما چون راهش را نمی دانند چیزی جز از خود بیگانگی و بی هویتی برایشان نمی ماند. هیچ الگویی برایشان ترسیم نشده است تا بتوانند سبک زندگیشان را تطبیق بدهند از طرف دیگر همین زنان جوان هستند که می توانند باعث رشد و بالندگی فرهنگی روستایشان باشند و یک چرخه تربیتی از کودکان و نوجوانان تشکیل بدهند بنا براین واحد خواهران شبکه طلایه داران تصمیم گرفتند توجه ویژه ای به دختران و زنان روستایی داشته باشند.

جایگاه تحقیق و پژوهش در این فعالیت فرهنگی زنانه چیست؟

طبیعی است که برای پیشبرد هرچه بهتر یک طرح میبایست از بن مایه های تحقیق و بررسی بهره برد؛ در بخش مطالعات زنان بررسی وضع موجود زنان و دختران روستایی،گفتمان سازی و تصمیم سازی در حوزه این قشر و تسری آن در بین سیاست گذاران و تصمیم گیران کشور میتواند در حکم یک اقدام موثر برای این زنان باشد.

ارزیابی نهایی شما از سرمایه گذاری فرهنگی به سبک جهادی برای زنان روستایی چیست؟

در بخش زنان روستایی هدف این بوده که دختران و زنان از لحاظ دینی و تربیتی رشد کنند و هرکدام مبلغ فعال و با دغدغه ای برای روستای خودشان باشند و وارد چرخه تربیتی شوند. در کنار پیشرفت فرهنگی زنان روستایی، با فعالیتهای واحد جهاد کارآفرینی خواهران این افراد از لحاظ اقتصادی نیز توانمند می شوند و برنامه رشد همه جانبه ای را سپری خواهند کرد.

عمده ترین مناطقی که در آن فعالیت جهادی نسبت به بهبود وضعیت زنان روستایی انجام دادهاید کدام مناطق کشور است؟

از سال 87 تا کنون با لطف خدا و عنایت امام زمان(عج) در مناطق روستایی استان های ایلام، بخش زرین آباد شهرستان دهلران و بخش ماژین همین شهرستان، استان کرمان شهرستان منوجان و دراستان زنجان شهرستان خدابنده طرح تعالی زنان و دختران روستایی اجرا شده است و الحمد الله نتایج قابل توجهی در عرصه فرهنگی و اقتصادی زنان حاصل شده است.

مثلا وقتی که هیئت های روستایی برپا شد متوجه شدیم که اعتماد به نفس وعزت نفس دختران بالا رفته و فضای تولیدشان بهبود یافته و در برخی روستاهایی که دختران جوان که زمان خالی زیادی داشتندکارگاههای خانگی چرمدوزی و هنرهای کم سرمایه و زود بازده را راه اندازی کردند، از سوی دیگر خواهران فعال جهادی مدیران و کارشناسان توانمند و با دغدغه در عرصه روستایی شده اند.

شما سهم کار منسجم تشکیلاتی را در این فعالیت جهادی برای زنان چگونه می بینید؟

در گذشته گروه های جهادی به محتوا ،برنامه منسجم و توجیه نیروها توجه کافی نشده بود. فعالیت های محرومیتزدایی جهادی مقطعی بوده است و این باعث شده بود که انگیزه و توان شرکت کنندگان تحلیل می رفت و عملا کار موثری در روستا انجام نمی شد، شبکه طلایه داران در سال 87 با عنایت به این مسئله با ایجاد تشکیلات هدفمند و منظم به الگوی حرکت جهادی مستمر و تخصصی دست یافته است.از طرف دیگر فعالیت زنان در حرکت های جهادی موجب جهت دهی دغدغه های انقلابی در مسیر درست، تحمل سختیها و افزایش صبر، کاهش توقع از دیگران ،ا فزایش حس مسئولیتپذیری، کاهش تجملگرایی و مادیگرایی در زندگی ،افزایش توکل و توسل افزایش شکرگزاری بر روی خواهران فعال جهادی شده است.

https://shoma-weekly.ir/jYmVkY