اقتصاد

جنگی به نام نفت

به نظر می‌رسد روند کاهش قیمت‌ها محدود و کنترل شده باشد زیرا اگر نفت به ۷۰ دلار برسد تولید نفت شیل آمریکا دیگر توجیه اقتصادی نخواهدداشت ولی بی‌شک این افت قیمت‌ها به منافع امریکا و عربستان کمک خواهد کرد و روسیه و ایران را در مضیقه قرار خواهد داد.

ترجمه حسین عنایتی- آیا این فقط تصور است یا در عالم واقعیت نیز در حال وقوع است؟ آیا واقعا جهان به سمت جنگ جهانی نفت حرکت میکند و آمریکا و عربستان سعودی برای به زانو درآوردن روسیه و در مرحله بعد ایران، قیمت جهانی نفت را به عنوان سلاح جدید به میدان جنگ آوردند؟ ۱0سال پیش انتشار چنین اخباری میتوانست یک شبه قیمت نفت را چندین دلار جابه جا کند و افزایش دهد و لی هم اکنون نه تنها قیمت نفت با چنین اخباری افزایش نمییابد که هر روز قیمت آن سقوط میکند.

قیمت نفت هفتهها است که روند نزولی پیدا کرده آنچنان که قیمت آن از بشکهای ۱۱۰ دلار به بشکهای ۸۵ دلار رسیده است این کاهش قیمت اگرچه نتیجه کندی رشد اقتصادی چین و اتحادیه اروپا و همچنین افزایش تولید نفت شیل در آمریکا است ولی تحرکات عربستان سعودی در بازار نفت در این وانفسا بیتاثیر نیست. تخفیفهای بیامان عربستان به مشتریان آسیایی خود در چند ماه گذشته نفس قیمت نفت را در بازارهای جهانی گرفته است. نتیجه تمام این تحولات سخت شدن روزها و ماههای آتی برای ایران و روسیه است دو کشوری که اقتصادشان برای نفت بالای ۱۰۰ دلاری برنامه ریزی شده است و حال با کابوس نفت ۸۰ دلاری روبرو شدند.

به نظر میرسد قیمت نفت اگر چه موضوعی تجاری و اقتصادی است ولی بوی سیاست و جنگ به خود گرفته است جنگی با ابزار جدید. روسها خیلی زود متوجه شدند، چطور ممکن بود متوجه نشوند؟ یکی از روزنامه های مسکو ماه پیش مقالهای را با این عنوان چاپ کرد؛ «اوباما از عربستان میخواهد که اقتصاد روسیه را متلاشی کند» در این مقاله نوشته شده بود پیش از این هم چنین اقدام مشترکی انجام شد و منجر به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۸۵ شد.

در آن زمان عربستان تولید نفت خود را به شدت افزایش داد و قیمت نفت از ۲۳ دلار به بشکهای ۱۰ دلار رسید عربستان چیزی از دست نداد زیرا با کاهش قیمت تولیدش را افزایش داد ولی اقتصاد برنامه ریزی شده شوروی نتوانست در برابر سقوط درآمدهای صادراتی تاب بیاورد و فروپاشید.

البته به نظر میرسد روند کاهش قیمتها محدود و کنترل شده باشد زیرا اگر نفت به ۷۰ دلار برسد تولید نفت شیل آمریکا دیگر توجیه اقتصادی نخواهدداشت ولی بیشک این افت قیمتها به منافع امریکا و عربستان کمک خواهد کرد و روسیه و ایران را در مضیقه قرار خواهد داد. یادمان نرود که در ابتدای بحران اوکراین جان بولتون در مقالهای در یکی از روزنامههای آمریکا نوشت اگر ایالات متحده آمریکا به دنبال کوتاه کردن زبان روسیه است قیمت جهانی نفت را کاهش دهد زیرا روسیه با قیمتهای بالای نفت همچنان به زبان درازیهای خود ادامه خواهد داد. باید منتظر ماند ودید روزها و ماههای آینده چه اتفاقهایی در بازار نفت و به طور حتم در دنیای سیاست خواهد افتاد.

https://shoma-weekly.ir/4x5uzW