زنان

جمعیت 38 میلیونی؛ چشم انتظار عمل به وعده ها

رئیس جمهور منتخب مردم در وعده‌های انتخاباتی خود در مورد زنان به تشکیل وزارت زنان اشاره کرده و گفته است: وزارت زنان برای بازگرداندن حقوق ضایع شده زنان در دولتش تشکیل می‌شود.

بعد از شمارش آراء و مشخص شدن منتخب مردم ذهن من به عنوان بخشی از جمعیت زنان این دیار کهن به این مسئله معطوف شد که با وجود اینکه کاندیداها قبل از انتخاب قطعیشان با سرمایه گذاری بر روی جامعه ای که ما تک تک اعضای آن را تشکیل می دهیم وعدههایی دادند؛ آیا حالا که یکی از این چند نفر مورد وثوق مردم قرار گرفته، به وعده خود در حوزه ما جامه عمل می پوشاند؟ در این بین البته بیان برخی از وعده های حجت الاسلام روحانی در حوزه زنان خالی از فایده نیست.

 رئیس جمهور منتخب مردم در وعدههای انتخاباتی خود در مورد زنان به تشکیل وزارت زنان اشاره کرده و گفته است: وزارت زنان برای بازگرداندن حقوق ضایع شده زنان در دولتش تشکیل میشود.

حسن روحانی با بیان اینکه زنان ما در طول تاریخ مظلوم بودهاند، سخنان خود را درباره اهمیت داشتن فرصت برابر از سوی زنان و مردان، انتقاد از مظلوم واقع شدن زنان، اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاهها و برای کتب درسی ، انتقاد از شیوه اجرای طرح امنیت اخلاقی و اجتماعی و اجرای احکام جزایی درباره دخترانی که به سن بلوغ می رسند، بر بازنگری در فقه اسلامی متناسب با شرایط روز از سوی علما تأکید نموده و در ادامه گفته در دولت آینده تلاش خواهم کرد که فرصت زنان و مردان برابر باشد.

گذشته از این بحث، دغدغه اشتغال نیز از جمله مسائلی است که منتخب مردم ما بر روی آن تأکید داشتند. روحانی در بحث اشتغال زنان به تخصیص سهمی برای بانوان در مناصب مدیریتی و عقب ماندگی مزمن در این زمینه اشاره می کند همچنین افزایش میزان اشتغال دختران تحصیلکرده نیز یکی دیگر از برنامههایی است که به آن اشاره شده است. او که از ابتدای ورودش به عرصه رقابت  مهمترین دغدغه خود را رفع مشکلات اقتصادی دانست معتقد است مشکل بیکاری باعث شده است از هر 5 ازدواج یکی به طلاق منجر شود. با رونق اقتصادی میتوان به راحتی بیکاری را از بین برد.

رئیس جمهور منتخب مردم در مورد عفاف و حجاب نیز معتقد است ایجاد امنیت اخلاقی و اجتماعی با ایجاد دلهره در دل دختران، شایسته انقلاب اسلامی و ایران نیست و با طرحهایی شبیه به گشت ارشاد، نیروی انتظامی نیز آسیب میبیند و عفاف از این طریق حاصل نمی شود.روحانی معتقد است دینداری اتفاقی است که باید در قلب افراد رخ دهد و این رفتارها موجب انزجار مردم و دلزدگی می شود و در  گذشته نیز انجام شده، اما جواب نداده و نباید تکرار شود.

حالا جمهور منتخب مردم در دولت یازدهم تا چه حد به وعدههای خود در حوزه زنان عمل می کند و مطالباتی را که البته در طی تبلیغات انتخابات ذکر کرده است، می تواند محقق کند زیرا رهبر معظم انقلاب به کاندیداهای ریاست جمهوری توصیه کرده بودند به گونه ای حرف بزنید که اگر خرداد سال آینده نوار حرفهای امروز شما را پخش کردند شرمنده نشوید و با بهانهگیری، گردن این و آن نیندازید.

حالا باید دید تا چه اندازه در خرداد 93 مطابق خواست امام خامنهای و همچنین حداقل جامعه زنان در حوزه قول هایی که حسن روحانی داده است این وعده ها جامه عمل به خود میپوشند.

https://shoma-weekly.ir/9p2hnl