اقتصاد

جلوی قاچاق میوه گرفته نشود کشاورزی از بین خواهد رفت

این وظیفه دولت است که با صنف بارفروش و اتحادیه بنشیند همفکری کند و بگوید کدام میوه باید وارد شود و کدام یک نباید وارد شود. اگر جلوی قاچاق گرفته نشود کشاورزها از بین خواهند رفت
رئیس اتحادیه صنف بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار تهران، در خصوص واردات بی رویه میوه گفت: ما در حال حاضر، به یک کیلو میوه هم نیاز نداریم. کسانی که به شکل قاچاق میوه وارد می کنند باید مورد پیگیری قرار بگیرند و این موضوع بررسی شود که علّت چیست و چرا این فرمان رهبر انقلاب اجرا نمی شود.

سیدمحسن محمودی در گفتگو با هفته نامه« شما»، با اشاره به انتقادات اخیر رهبر انقلاب از واردات بی رویه میوه گفت: نظرات حضرت آقا به شکل دقیق و مشخص به نفع تولیدکننده هاست و سیاست نظام هم دقیقاحمایت از تولید است. ولی در بعضی مواقع ما دچار کمبودهایی
می
شویم که دیگر لازم می شود واردات صورت گیرد. ما وقتی به خودکفایی برسیم احتیاجی به واردات نیست ولی زمانی که در بخش های مختلف مثل غلات و حبوبات، آجیل، لباس، وسایل خانگی یا هرچیز دیگری حتی علوفه دامی با کمبود مواجه باشیم و ببینیم که به مصرف کننده فشار می آید، خب این لازمه اش است که از کشورهای دیگر وارد کنیم.

وی ادامه داد: البته زمانی که ما در موردی به خودکفایی رسیدیم و به اندازه مصرف خودمان موجودی داشتیم امّا دست به واردات بزنیم این درست نیست و فرمایشات حضرت آقا نیز ناظر به همین مسئله است.

محمودی با بیان اینکه در شرایط کنونی و در ارتباط با میوه ما به هیچ وارداتی نیاز نداریم اظهار داشت: ما الان به یک کیلو میوه هم نیاز نداریم. کسانی که به شکل قاچاق میوه وارد می کنند باید مورد پیگیری قرار بگیرند و این موضوع بررسی شود که علّت چیست و چرا این فرمان رهبر انقلاب اجرا نمی شود.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان میدان مرکزی میوه و ترهبار تهران، با بیان اینکه رهبر انقلاب با وارد کردن میوه در مواقع ضروری و آنجایی که در داخل کمبود وجود دارد مخالفتی ندارند بیان کرد: خواسته رهبر انقلاب این است که قانون اجرا بشود و اگر زمانی نیاز به واردات وجود داشت، وارد بشود. الان هم در این شرایط ما نیازی به واردات نداریم، امّا در حال حاضر، الا ماشاءالله میوه های قاچاق وارد
می
شود. الان حتی میوه های تابستانی هم در بازار وجود دارد. من الان آلوی سیاه و زردآلو می بینم در بازار؛ خب اینها این موقع از سال از کجا آمده اند؟

محمودی با تأکید بر ضرورت جلوگیری از ورود میوه قاچاق به کشور تصریح کرد: درخواست من از مسئولین این است که جلوی میوه های قاچاق را بگیرند و چنانچه میوه قاچاقی را مشاهده کردند آنها را معدوم کنند تا قاچاقچی دیگر سراغ این کارها نرود.

وی با اشاره به ضرورت وارد کردن میوه در شرایط مورد نیاز و اضطراری گفت: سال گذشته ما در خصوص پرتقال احساس کمبود کردیم امّا کسی توجه نکرد و گفتند قدغن است نباید وارد بشود و قاچاقچی هم کاری نمی کند. امّا نهایتا قاچاقچی کار خودش را انجام داد و مردم پرتقال گران به دستشان رسید. چنانچه از مبادی قانونی وارد می شد و از نظر حفظ نباتات مورد قرنطینه و کنترل هم قرار می گرفت و تعرفه گمرکی آن هم گرفته می شد، مردم همان پرتقال خارجی را به جای اینکه کیلویی ده دوازده تومان بخرند حداکثر کیلویی 5 تومان می خریدند.

محمودی از نارنگی به عنوان تنها میوه ای یاد کرد که در شرایط کنونی با کمبود آن در بازار مواجه هستیم و اظهار داشت: مسئولین بنشینند و در این خصوص تدابیری بیندیشند که کمبود نارنگی جبران بشود. متأسفانه باید گفت که همین نارنگی در حال حاضر به شکل قاچاق وارد می شود و این خلاف آشکار است و سودش صرفا به جیب قاچاقچی می رود. این مورد را اجازه بدهند از مبادی قانونی وارد شود تا دست قاچاقچی ها از این کار کوتاه شود. جز نارنگی، ما به هیچ میوه دیگری احتیاج نداریم. الان در سردخانه های ما آنقدر سیب وجود دارد که باید فکری به حال صادرات آنها بکنیم.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان میدان مرکزی میوه و ترهبار تهران، به دغدغه های رهبر انقلاب در ارتباط با حمایت از تولیدکننده ها و نقش دولت در این زمینه اشاره کرد و گفت: این وظیفه دولت است که با صنف بارفروش و اتحادیه بنشیند همفکری کند و بگوید کدام میوه باید وارد شود و کدام یک نباید وارد شود. اگر جلوی قاچاق گرفته نشود کشاورزها از بین خواهند رفت

https://shoma-weekly.ir/SKIfjS