اقتصاد

جلوگیری از صادرات مزیت‌های اقتصادی

نظام جمهوری اسلامی با تکیه بر ظرفیت عظیم آرمانهای انقلابی و انگیزه‌های دینی و اعتقادی و نیروی انسانی آماده و پا به رکاب و وجود رهبری دینی توانست با عبور از گردنه‌های سخت و حوادث عظیم و بحران‌های بی‌نظیر و یا کم نظیر به حدودی از مقوله‌های اقتدار دست یابد.
نصر عزیزی- ده راهکار اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری تبیین شد، مهمترین وظیفه مسئولان در سال جاری است و از این رو مفاد آن را بازخوانی خواهیم کرد.

نظام جمهوری اسلامی با تکیه بر ظرفیت عظیم آرمانهای انقلابی و انگیزههای دینی و اعتقادی و نیروی انسانی آماده و پا به رکاب و وجود رهبری دینی توانست با عبور از گردنههای سخت و حوادث عظیم و بحرانهای بینظیر و یا کم نظیر به حدودی از مقولههای اقتدار دست یابد.

اقتدار آرمانی، اقتدار بینالمللی، اقتدار امنیتی، اقتدار سیاسی و ثبات داخلی، اقتدار نظامی و انتظامی، اقتدار علمی و فرهنگی و اقتدار نیروی انسانی از جمله مؤلفههایی هستند که در شرایط سخت و محدودیتهای بینالمللی بوجود آمدهاند و با رویکرد منحصر بفرد یکهتازی در مقابل دنیای استکباری امکان الگوسازی را برای سایر کشورها فراهم نموده است و همه این موفقیتها از رهگذر مقاومت و در سایه تدابیر الهی شکل گرفتهاند.

در این میان به یک نقطه ضعف کلی باید اذعان نمود و آن اینکه با وجود عبور از بحرانهای مسئلهساز در خصوص اقتدار و الگوسازی اقتصادی با اهداف مطلوب فاصله داریم و تا کنون مدیریت جمعی دولتها اجماع موثر و چارهسازی در نگاه به اقتصاد کشور نداشتهاند.

راهکار اول: تمرکز بر زنجیرههای مزیتدار اقتصادی

از آنجایی که راهکارهای دهگانه مقام معظم رهبری با تجربه 37 سال گذشته و مجموعه ای از آسیبشناسیها و نظریهپردازیها و آزمون و خطاها و فشارهای آمریکا و همپیمانانش آمیخته است، برای عملیسازی راهکار اولی معظم له که در ابتدای سال در حرم رضوی مطرح گردید، به چند الزام و اقدام عملی اشاره میشود.

1- فعالیتهای مزیتدار اقتصادی در گستره وسیعی از جغرافیای کشور پراکندهاند مزّیت اصلی و مبنایی این نوع فعالیتها در منابع آبی، خاکی، معدنی، اقلیمی، آب و هوایی، دمای متفاوت مناطق، و سازگاری جمعیت بومی با پیشینه فرهنگی کسب و کار وجود دارند که با شرایط فناوری و شیوهها ارتباط با طبیعت نیازمند تمرکز روی برنامهریزیهای علمی و منطقهای است. این نوع نگاه با کمال تأسف با قرار گرفتن در زنجیرههای غلط تأمین نیازمندیها از طریق واردات بی رویه، بی اولویت و غیرضرور، هدر رفت زمان و اتلاف منابع است که مسئولان از آن غافل هستند.

2- بر اساس اقدامهایی تحقیقاتی و عملیاتی در کشوری اروپایی فقط از پشم گوسفندان چهارصد فرآورده صنعتی قابل استحصال است که از نظر مبانی این مزیت حتی در تعالیم وارداتی و دانشگاهی ما از نگاه دانشجویان دور نیست ولی دریغ از یک فرآورده نخ قالیبافی که بدست فراموشی سپرده میشود و صنعت روستایی درخشان ما در حال اضمحلال و زنان شاغل بیکار و به جریان مصرف کنندگان بی خاصیت مصرف میلیاردها دلار واردات لوازم آرایشی میپیوندند و دولتها نیز ناظرو شاهد و مؤید این امور هستند.

3- سنگهای تزئینی معدنی ما درصدها نوع و رنگ کم نظیر و منحصر بفرد با فرآوردههای زینتی، زینت بخش بازارهای جهان هستند. امروزه گوهرتراشی و گوهرفروشی به تنهایی زنجیرهای از محصول، استخراج، تولید، فراوری، کارگذاری، عرضه، حمل و نقل و فروش و سودآوری و اشتغال را در بر دارد. همه این شرایط در کشور ما و در قالب استانها برای تولید و عرضه به بازار جهانی فراهم است ولی رگههایی از نفوذ پیدا و پنهان اقتصادی در داخل وجود دارند که هنر آنها از یکطرف خام فروشی و انتقال این همه مزیت به خارج از مرزها و ورود محصولاتی با مواد زائد و آلوده پلاستیکی یا... با تزئینات تصنعی و ترویج عادتهای مصرفی و تغییر ذائقهها و کسب منافع بادآورده میباشد. جالب است که همه این نوع خیانتها یا از مسیر قانونی و ثبت سفارش و ثبت گمرکات و یا مسیر غیرقانونی قاچاق و حاشیههای امن مالیاتی انجام میشود.

در این رابطه اگر مسئول صنعتی دستی اعم از دولتی و یا شبه دولتی دست به کار نشوند اقتصاد مقاومتی نتیجهای نخواهد داشت و رونق آن در همایشها و جلسات و روی کاغذ میباشد.

4- اگر مسئولی ادعا نماید در شناسایی مورد نظر در راهکار اول رهبری، اطلاعاتی وجود ندارد، این مسئول یا غافل است یا نابلد یا ناکارآمد است و یا اینکه سرگرمیهای دیگری دارد و لیاقت یک روز ماندن را در آن مسئولیت ندارد و باید گفت، سالهای گذشته آمارها و اطلاعات بدست آمد و به روز شد و در سالنامههای آماری استخراج و دستهبندی شدهاند، علاوه بر این تغییر و تحولات آماری و تسلط بر اطلاعات مرتبط با ظرفیتهای بخشی از ماهیت اولیه و ابتدایی هر مسئولی است که در ماههای اول باید تکلیف خود را با آن مشخص سازد.

4- دولت محترم و دستگاههای مسئول اقتصادی میتوانند با استفاده از همه ظرفیتهای پراکنده و منسجم آماری و اطلاعاتی، انسجام لازم را در شفافسازی وضع موجود ظرفیتهای فعال و غیرفعال در حوزههای تولید و خدمات، ایجاد نمایند. با این رویکرد هم در بخش کشاورزی که دهها رشته را در بردارند و هم در بخش صنعت کوچک که صدها رشته را شامل میشوند، با استفاده از سرمایههای کوچک و پراکنده مردم، بین نیاز شغلی، نیاز منابع، نیاز فناوری، نیاز انسانی و نیروی متخصص و زمان قاب استحصال تلفیق لازم را ایجاد و شبکههای ضروری ارتباطی را برای عرضه و تقاضا و مازاد صادراتی برقرار نمایند.

این نوع اقدامات نیازمند الزامات مدیریتی، اعتماد به نفس، تلاش جهادی، دلسوزی، از خودگذشتگی و حرص و ولع خدمتگزاری است تا مسیر اقتصاد مقاومتی فراهم شود.

(ادامه دارد)

https://shoma-weekly.ir/EJxaU7