زنان

جراحی‌های شایع پرخطر و بی‌مورد در بین زنان

بین «جسم وروح سالم» و «ظاهری زیبا» کدام گزینه را انتخاب می‌کنید؟ خودتان قضاوت کنید
زینب افشار- بین «جسم وروح سالم» و «ظاهری زیبا» کدام گزینه را انتخاب میکنید؟ خودتان قضاوت کنید:

آیا به اندازهای که به زیبایی ظاهری خود اهمیت میدهید به عوارض جبرانناپذیرآن فکرکردهاید؟

آیا حاضرید زیبایی ظاهری خود را جایگزین سلامت جسمی و روحی خود کنید؟ تاچه حد و به چه قیمتی! 

برای اینکه ظاهرزیبا و جذابی داشته باشیم و مورد توجه دیگران قراربگیریم به انواع جراحیهای زیبایی متوسل میشویم وبه مراکزمختلفی مراجعه میکنیم وبدون توجه وکسب آگاهی از عوارض سخت و گاهی جبران ناپذیرآن، تصمیم میگیریم و باچشمان بسته به سمت هدف خودحرکت میکنیم. بدنیست کمی روی یکی از شایعترین جراحیهای زیبایی تأمل کنیم و به عوارض جانبی آن اشارهای داشته باشیم.

پرطرفدارترین ودرعین حال پرخطرترین جراحی زیبایی:

آیااز اینکه ایران در زمینه جراحی زیبایی بینی صدرنشین است ورتبه اول رادرکل جهان بهدستآورده است بایدبه خودافتخارکنیم؟ نکته مهم وتأسف انگیزآن، این است که 80درصد این جراحیها صرفاً جهت زیبایی است وضرورتی ندارد!  وجالب است که خود این افراد دلیل اصلی جراحی را مشکلات تنفسی میخوانند و سعی بر توجیه دیگران دارند که به دنبال زیبایی نبودهاند!

چندعامل است که درصورت عدم رعایت آن درطول عمل جراحی باعث تنگی نفس میشود:

 1ـ اصلاح نکردن انسدادهای مکانیکی در حین عمل جراحی:

چنانچه قبل از عمل، بزرگی شاخکهای بینی یا انحراف تیغه بینی وجود داشته باشد، جراح باید تلاش کند این موانع به ظاهر مختصر را هم برطرف کند. با توجه به اینکه بینی با عمل جراحی معمولاً کوچکتر میشود، چنانچه مانعی از قبل وجود داشته و آن را برطرف نکنیم، وقتی بینی جمعتر شد این مانع به ظاهر بیاهمیت باعث انسداد مسیر تنفسی میشود.

2 ـ تورم مخاط داخل بینی: چنانچه به دلیل سینوزیت مزمن یا آلرژی شدید مخاط داخل بینی متورم باشد، ممکن است باعث انسداد تنفسی شود.

3ـ چسبندگیهای داخل بینی: اگر جراح داخل بینی را زیاد دستکاری کند، باعث زخمیشدن مخاط بینی میشود. اگر مخاط زخمیشده در مجاورت یکدیگر قرار گیرند هنگام ترمیم به یکدیگر میچسبند و راه داخل بینی را تنگ میکنند.

4 ـ تنگ کردن بیش از حد سوراخهای بینی.

5 ـ برداشتن بیش از اندازه از غضروفهای نوک بینی: این امر منجربه تنگی مدخل بینی میشود.

فردی که تنفس از راه بینی را از دست بدهد، نه تنها در زندگی فردی، بلکه در روابط اجتماعی نیز مشکلات زیادی را تجربه خواهد کرد. بیحالی، خوابآلودگی، کسالت، بیحوصلگی و عصبی بودن ممکن است در اثر اختلال تنفسی بینی پدید آید. محرومیت از تنفس بینی، خشکی مجاری تنفسی و ضعف سیستم دفاعی آن را در پی خواهد داشت. تنفس مزمن از دهان سبب ایجاد خشکی و زخم و درد در ناحیه حلق میگردد و ممکن است به احساس تودهای در گلو منجر شود. گاهی التهاب بینی، موجب بسته شدن موقت تخلیه سینوسهای اطراف بینی و نیز درد سینوسی، سردرد یا احساس پری، سنگینی و فشار در ناحیه سر و صورت میشود. بسته شدن شیپوراستاش ناشی از گرفتگی بینی میتواند سبب احساس گرفتگی یا پری گوش شود. سوزش چشم یا ریزش اشک ممکن است نشان دهنده بسته شدن مجرای اشکی در بخش پایینی بینی باشد. ترشحات مزمن بینی یا خشکی حلق ممکن است سبب پدیده تحریک در حنجره شود که همراه خشونت صدا، سرفه و احساس نیاز مداوم برای صاف کردن گلو است. صدای تودماغی علامتی از گرفتگی راه هوایی بینی است. اختلال بویایی، احساس سرماخوردگی طولانی، خرخر و مشکلات تنفسی حین خواب از علایم دیگر اختلال عملکرد بینی است. وجود علایم فوق موجب افت قابل ملاحظه در کیفیت زندگی افراد میشود. در دو حالت است که حس بویایی فرد کاهش میابد وحتی مختل میشود: حالت اول: اینکه فردی که تحت عمل جراحی قرار گرفته است از قبل مبتلا به پولیپ وسیع و منتشر بینی بوده است و همزمان با عمل زیبایی تحت عمل پولیپکتومی نیز قرار گرفته باشد. با توجه به اینکه ممکن است پولیپها در قسمت نزدیک به سقف حفره بینی قرار گرفته باشند، برداشتن آنها و دستکاری آن قسمت ممکن است منجربه آسیب دیدن پایانههای بویایی شود. حالت دوم: اگر فردی در اثر عمل زیبایی بینی به درجاتی دچار انسداد بینی شود به همان میزان نیز دچار کاهش حس بویایی میشود، زیرا برای اینکه بتوانیم بویی را حس کنیم باید مولکولهای فرار آن ماده بتوانند از طریق بینی خود را به پایانههای اعصاب بویایی برسانند. چنانچه بینی مسدود باشد این مولکولها قادر نیستند وارد بینی شوند تا بتوانند اعصاب بویایی را تحریک کنند. یکی دیگر از عوارض خطرناک جراحی ناشی ازبیهوشی ماده بیهوشی هالوتان است که چند سالی است در آمریکا و اروپا از رده خارج شده ولی هنوز در جراحیهای زیبایی در کشور ما مورد استفاده قرار میگیرد. بیهوشی، عوارضی دارد که عوارض آن در افراد دارای سابقه بیماریهای زمینهای بیش از سایر افراد بروز میکندوگاهی باعث بروز مرگ میشود. افسردگی مهمترین عارضه پس از انجام اعمال جراحی زیبایی غیرضروری در افراد است: امروزه بعضی افراد با وجود نقایص جزئی در صورت اقدام به انجام اعمال جراحی زیبایی میکنند که به دلایل مختلف و عوارضی که هر عمل جراحی به دنبال دارد، دچار افسردگی و مشکلات روحی میشوند. آیا با توجه به خطرات وعوارض ناگوارجراحی غیرضروری بینی برای مردم کشورمان بازمیتوان به جایگاه کشورمان افتخارکرد؟

 

 

https://shoma-weekly.ir/hTOy5h