اقتصاد

جای صادرکنندگان در مذاکرات پسابرجام خالی است

از دولت انتظار داریم در هیات‌هایی که به خارج اعزام می‌شوند یا در میزبانی از هیات‌های خارجی حتما از طرف ایران هم صادرکنندگان در این نشست‌ها حضور یابند و نباید اجازه دهیم هیات‌های خارجی به طور یکطرفه برای فروش کالا و خدمات خود به ایران بیایند.
در حالی که در چند وقت هیات‌های تجاری متعددی به ایران آمده‌اند، اما امروز یکی از اعضای باسابقه اتاق بازرگانی ایران انتقادهای متفاوتی را نسبت به آن‌ها بیان کرد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه هم اکنون در دوره پساگفت‌وگو و نه پساتحریم قرار داریم، گفت: هیات‌های زیاد تجاری به ویژه از کشورهای اروپایی به ایران آمده‌اند اما همه آنها فروشنده هستند و هیچ گونه طرح اجرایی نداده‌اند.

اسدالله عسگراولادی که با رادیواقتصاد سخن می‌گفت، با بیان اینکه حضور این هیات‌های خارجی هیچ دستاورد عینی و کاربردی برای ایجاد تحول مثبت در اقتصاد ایران نداشته است، گفت: همه این‌ها فقط هزینه دارد و در این هیات‌ها همه برای فروش کالا و خدمات و ارزیابی فرصت‌های جدید در بازار ایران هستند و متاسفانه ندیدیم خریدارانی هم در میان این هیات‌ها به ایران سفر کنند.

عسگر اولادی گفت: دیده نشده است که هیات‌های خارجی با بانک‌های ایرانی و دیگر بنگاه‌های ایرانی تجاری مذاکره و برای دوره آتی برنامه‌ریزی و طرح‌های همکاری خود را مشخص کنند.

وی افزود: از دولت انتظار داریم در هیات‌هایی که به خارج اعزام می‌شوند یا در میزبانی از هیات‌های خارجی حتما از طرف ایران هم صادرکنندگان در این نشست‌ها حضور یابند و نباید اجازه دهیم هیات‌های خارجی به طور یکطرفه برای فروش کالا و خدمات خود به ایران بیایند.

عسگراولادی گفت: تاکنون فقط هزینه میزبانی از هیات‌های خارجی را پرداخت کرده‌ایم و تا حدودی هتل‌های ما شلوغ شده است اما دستاورد عینی از این حضور و طرح سرمایه‌گذاری خاصی دیده نشده است.

https://shoma-weekly.ir/Noscyb