اقتصاد

جای خالی مردم در اقتصاد مقاومتی

امروزه که فرمان اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر فرزانه انقلاب در جریان جنگ اقتصادی با غرب صادر شده است، متاسفانه از هماهنگی و بسیج مردم برای ایفای نقش در خط مقدم این جنگ خبری نیست. بی شک منظور حضور نظامی در عرصه اقتصادی نیست؛ حضوری که همچون سالهای دفاع مقدس خودجوش و مردمی اما سازماندهی شده باشد.
احمد جان نثاری –  5 آذر سالروز تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان حضرت امام خمینی(ره) است، تشکیل ارتش بیست میلیونی به فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی هوشیاری و درایت بی نظیر امام راحل و از جمله اساسی ترین عوامل در جهت خنثی سازی توطئه ها به حساب می آید که چند ماه بعد از این فرمان با حمله صدام حسین به کشورمان علنی شد.
امام امت در پنجم آذرماه سال 58، فرمان تاریخی تشکیل بسیج را صادر فرمودند:یک مملکت بعد از چند سالی که بیست میلیون جوان دارد باید بیست میلیون تفنگدار داشته باشد و بیست میلیون ارتش داشته باشد و یک چنین مملکتی آسیب پذیر نیست.
عاشقان ولایت پا در رکاب خدمت به انقلاب و اجرای امر رهبر کردند و جهت پاسداری از دستاوردهای انقلاب گروههای مقاومت مردمی را درپایگاههای بسیج و در آن زمان در مساجد سراسر کشور تشکیل دادند.
اولین تجربه آنها به صورت عملی یاری رساندن به سپاه و کمیته در قالب رویارویی با ضدانقلاب و خنثی سازی توطئه های آنها بود و از این راه نقش موثری در خدمت به انقلاب و اهداف الهی آن نشان دادند.
با هجوم و تجاوز ارتش عراق به ایران در شهریور 59 این اعتقاد که یک سازماندهی جهت تشکیل بهتر نیروهای مردمی بوجود آید، قوت گرفت و از آن پس صاحبان اصلی انقلاب اسلامی جهت حضور گسترده در جبهه ها گروه گروه به بسیج ملحق و عملیاتهایی چون طریق القدس، حصر آبادان، فتح المبین، ثامن الائمه و الفجر 8 ، کربلای 5 و .... از دستاوردهای عظیم این تشکل الهی بود.
اگر امروز توفیق این را داشته ایم که کشور اسلامیمان و ملت سلحشور آن را از گزند نابکاران و نااهلان تاریخ حفظ کنیم به یمن حضور گسترده بسیج بوده و لاغیر. چنان که رهبر فقید انقلاب اسلامی حضرت امام (قدس سره) فرمودند:رحمت و برکات خداوند بر بسیج مستضعفان که بحق پشتوانه انقلاب است.
هدف از تشکیل واحد بسیج مستضعفین ایجاد توانایی های لازم در کلیه افراد معتقد به قانون اساسی و اهداف انقلاب اسلامی به منظور دفاع از کشور در تمام عرصه ها و همچنین کمک به مردم به هنگام بروز بلایا و حوادث غیرمترقبه است.
بسیج جایگاهی ملکوتی است. مکانی برای درس چگونه زیستن انسانها، جایگاه عشق و صفا و صمیمت و بسیجی یعنی عاشق، عاشق ولایت، عاشق صداقت، عاشق یکرنگی، عاشق حقیقت و در یک کلمه بسیجی عاشق انسانیت است.
در طول هشت سال دفاع، بسیج آن چنان درخشید که دشمنان اعتراف کردند که "قدرتی در بسیج نهفته است که می تواند با یکایک ارتش های کلاسیک جهانی مقابله کند". بسیج علاوه بر حضور در خط مقدم نبرد وظیفه جذب، آموزش و سازماندهی نیروهای مردمی و اعزام آنها را به جبهه های نبرد برعهده داشت و در این مدت توانست جمیعت مؤمن و صاحب ارزشی را از امت حزب الله، در درون خود بپروراند و پایه ریزی ارتش مردمی را دنبال کند و سرانجام پس از هشت سال دفاع مقدس، بسیجیان مظلوم و سلحشور جبهه های توحید به همراه امت شهیدپرور، از این آزمایش الهی سربلند و پیروز بیرون آمدند.
از نوجوان 13 ساله تا پیرمرد 80 ساله در میان خیل عظیم شهدای بسیجی مشاهده می شود. امام راحل این چهره های مظلوم را به شایستگی تمام به تصویر کشیده و فرمودند:شما آئینه مجسم مظلومیت ها و رشادت های این ملت بزرگ، در صحنه نبرد و تاریخ مصور انقلابید. شما فرزندان دفاع مقدس و پرچمداران عزت مسلمین و سپر حوادث این کشورید.
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهانِ نواحى، پایگاهها و گردانهاى بسیج سراسر کشور سال 74 می‌فرمایند: بسیج، یک سازمانِ مشخّصِ رزمی - مثل دیگر سازمانها - نیست. بسیج، یعنی متن ملت و همه آحاد مؤمن و یک حقیقت گسترده در تمام زوایای جامعه....کسی خیال نکند که بسیج، یک حاشیه است و ملت و دولت و حکومت، به راهی می روند و بسیج هم در کناری نشسته و به خود مشغول است؛ خیر. «بسیج» متنِ حرکت نظام است. همه باید بسیجی باشند. دولت و مسؤولان هم باید بسیجی باشند و بحمدالله هستند. بسیاری از بلند پایگان و مسئوولان برجسته کشور، حقیقتاً بسیجی و دارای فرهنگ و عقاید و حرکت بسیجی هستند.
در کجای دنیا، این همه جوان مؤمن و پارسا دیده می شود و وجود دارد؟ هیچ جا این گونه نیست. این، از برکات بسیج است. بنابراین، در حقیقت بسیج یک فرهنگ و یک حرکت فرهنگی است. فرهنگ بسیجی، یعنی چیزی که ما برای هر یک از آحاد جامعه اسلامی، آن را آرزو می کنیم. این که می گوییم همه باید بسیجی باشند، معنایش همین است.
در دوران دفاع مقدّس، بسیجیان ما از سرتاسر کشور، از کار و زندگی و استراحت و آغوش خانواده و زن و بچه و همسر و فرزند و عزیزانشان، چشم می پوشیدند و به سمت بیابانهای گرم خوزستان و یا قلّه های یخزده و پر برف غرب و شمال غرب کشور می رفتند و تابستان و زمستان را در آن جا می گذراندند. آنهااین کار را برای دفاع از اسلام و کشور و شرف و استقلال و آزادی و حاکمیت دین خدا می کردند و می دانستند که اگر نظام اسلامی در مرزها شکست بخورد، در مرکز هم شکست خواهد خورد و اگر از لحاظ نظامی شکست بخورد، از لحاظ سیاسی هم شکست خواهد خورد. آنها با اقدام خود، امامشان را تنها نگذاشتند. این، مفهومِ بسیجی و فرهنگ بسیج است. این مفهوم همیشه خواهد بود.
امروز هم بسیجی برای کشور دل می سوزاند؛ برای آبادانی کشور تلاش می کند؛ برای حفظ استقلال ملی، هر چه بتواند کار می کند و از جان خود هم می گذرد. امروز هم اگر احساس کند دشمن می خواهد از روزنه ای - چه اقتصادی و سیاسی و چه فرهنگی - به داخل کشور نفوذ کند، در مقابل او می ایستد و با مشت به صورتش می کوبد.
امام فرمودند: «بسیج باید سازماندهی شود؛ باید یکدیگر را بشناسند؛ باید آمادگی به وجود بیاورند و آن را حفظ کنند». امروز هم تکلیف بزرگ شما، همین کاراست. خیال نکنند که بسیج، یک امر احساسی است. بسیج یک امر منطقی و فکری و ریشه دار و عمیق است و کسانی که در کارِ این حقیقتِ بزرگ، شرکت دارند، همه آحاد ملتند. هر کس که بسیجی است، باید به بسیجی بودن خود افتخار کند. بسیجی بودن، مایه سرافرازی و سربلندی پیش پروردگار است.
فرهنگ بسیجی، فرهنگ معنویّت و شجاعت و غیرت و استقلال و آزادگی و اسیر خواستهای حقیر نشدن است. خواستهای زندگی، برای همه مهّم است؛ اما آنچه که مهمتر است، آرمانها و ارزشها و هدفهاست. آنها را باید مقدّم داشت. این، راه شماست.
همانطور که حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند، بسیجی در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با مشت بر صورت دشمن می کوبد و از این توانایی برخوردار است، اما متاسفانه برخی از مسولان که وظیفه سازماندهی این نهاد مقدس مردمی را برعهده دارند با نگاه تک بعدی به مقوله بسیج نتوانسته اند توانایی های این تشکل مردمی را به فعل در آورند.
امروزه که فرمان اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر فرزانه انقلاب در جریان جنگ اقتصادی با غرب صادر شده است، متاسفانه از هماهنگی و بسیج مردم برای ایفای نقش در خط مقدم این جنگ خبری نیست. بی شک منظور حضور نظامی در عرصه اقتصادی نیست؛ حضوری که همچون سالهای دفاع مقدس خودجوش و مردمی  اما سازماندهی شده باشد.

https://shoma-weekly.ir/U3AdCs