زنان

جایی که هستیم و جایی که باید برسیم

در دنیای امروز که بعضاً زن در مقام یک کالا مورد استفاده قرار می گیرد، داشتن یک برنامه مدون در خصوص زنان با نگاه کرامت محور به زن از اهمیت والایی برخوردار است. در جمهوری اسلامی ایران، بنابر اهمیت داشتن برنامه ای جامع و کامل در آذرماه سال 1382 سیاست‌هاى کلى برنامه‏ بیست‏ساله‏ آینده کشور تحت عنوان «چشم‏انداز جمهورى اسلامى ایران در افق 1404 هجرى شمسى» از سوى مقام معظم رهبرى به رئیس جمهور وقت ابلاغ شد.
در دنیای امروز که بعضاً زن در مقام یک کالا مورد استفاده قرار می گیرد، داشتن یک برنامه مدون در خصوص زنان با نگاه کرامت محور به زن از اهمیت والایی برخوردار است. در جمهوری اسلامی ایران، بنابر اهمیت داشتن برنامه ای جامع و کامل در آذرماه سال 1382 سیاستهاى کلى برنامه‏ بیست‏ساله‏ آینده کشور تحت عنوان «چشم‏انداز جمهورى اسلامى ایران در افق 1404 هجرى شمسى» از سوى مقام معظم رهبرى به رئیس جمهور وقت ابلاغ شد.

مطابق این سند ایران باید در عرصه اقتصادى و فناورى در سطح منطقه، با هویّت اسلامى و انقلابى، الهام‏بخش در جهان اسلام باشد، البته بخش های گسترده ای از این سند به جایگاه زنان در این چشمانداز اشاره می کند و تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در عرصه اجتماعی و احقاق حقوق شرعی و قانونی وی را مورد مطالبه قرار می دهد بررسی وضعیت زنان در دولت وقت و آینده قطعاً می تواند در این 12 سال باقی مانده تا رسیدن به 1404 مؤثر باشد.

حضور زنان در عرصه اشتغال یکی از مولفه هایی است که در این چشم انداز آمده است. البته آمار مربوط به حضور زنان در مشاغل همواره با نوساناتی همراه بوده است به طور نمونه بخشی از این آمار مربوط به حضور زنان در مجلس شورای اسلامی است، در مجلس اول تا سوم از کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی 4 نفر زن بودند، در مجلس چهارم 9 کرسی به زنان اختصاص یافت، در مجلس پنجم 14 نفر، در مجلس ششم و هفتم 13 نماینده زن در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند و در مجلس هشتم  8 نفر و مجلس نهم نیز 9 کرسی به زنان اختصاص پیدا کرد.

البته افزایش حضور سیاسی زنان در جامعه نباید با مردواره کردن زن که از تهدیدات جامعه به شمار میآید و حاصل تفکر غربی و تهاجم فرهنگی در کشور است، باعث افتخار زنان ایرانی به حساب آید و مانع از تحقق نقشهای اصلی و بنیادین توسط زنان در خانواده و جامعه باشد.عامل دیگری که در این بین مورد تأکید است آمار سوادآموزی زنان کشور است که روند روبه رشد و مطلوبی داشته است،  ضمن اینکه با نگاه به نرخ امید به زندگی در بین زنان روند قابل قبولی به خود گرفته است.  در مجموع می توان گفت هرچند اقدامات خوبی در جهت اجرای سند صورت گرفته اما قطعاً آنها کافی نبوده است و هرچند ما شاهد پیشرفت زنان تا به امروز بوده ایم اما باید دید دولت جدید چه اقداماتی در این زمینه انجام خواهد داد. باید یادآور شد که دولت دهم در واپسین روزهای کاری خود با برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده موافقت کرد که اجرایی شدن تمام بندهای آن در دولت یازدهم میتواند نقش بسزایی در ارتقای موقعیت اجتماعی زنان در کشور داشتهباشد.

این برنامه شامل اصلاح قوانین و مقررات در حوزه زنان و خانواده و مرتفع کردن خلأهای موجود ناشی از نقص یا ابهام در مفاد قوانین و مقررات و یا فقدان ضمانت اجرایی به منظور ایجاد زمینه های مساعد برای رشد شخصیت و احیای حقوق مادی و معنوی زنان در خانواده و جامعه است که بخش های آن عبارت است از توسعه فرهنگ عفاف و حجاب، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، توسعه سلامت، اوقات فراغت، ساماندهی و ارتقای پژوهش در امور زن و خانواده، توسعه و ساماندهی امور معیشتی و اقتصادی با اولویت ساماندهی مشاغل خانگی، تأمین اجتماعی و امید میرود که دولت تدبیر و امید در این راه گام های مؤثری بردارد.

https://shoma-weekly.ir/z6nSeU