ورزش

جایگاه نوجوانان را در مسابقات «لیگ» تثبیت کنید

تیم ملی نوجوانان فوتبال ایران، یکی از آن معدود تیم‌های ملی فوتبال کشورمان در رده‌های سنی و ادوار مختلف بود که ثابت کرد می‌توان حذف شد و سربلند و پیروز به وطن بازگشت و چهره یک قهرمان واقعی و بلامنازع را به خود گرفت!
شاهین تهرانی- تیم ملی نوجوانان فوتبال ایران، یکی از آن معدود تیمهای ملی فوتبال کشورمان در ردههای سنی و ادوار مختلف بود که ثابت کرد میتوان حذف شد و سربلند و پیروز به وطن بازگشت و چهره یک قهرمان واقعی و بلامنازع را به خود گرفت!در فوتبال ما تا کنون هیچ تیمی در هیچ رده سنی نتوانسته بود حضور در مرحله دوم جام جهانی را تجربه کند و حالا که تیم ملی نوجوانان توانسته رکود ملیمان را بشکند و عنوان اولیه تیم ملی ایرانی حاضر در دور دوم جام جهانی را از آن خود سازد، هیچ فوتبال دوست ایرانی نمیتواند جز تکریمی در خور شأن این شیربچگان، کلام دیگری را از دهان خارج کند!کار بزرگی که توسط نوجوانان فوتبال ایران انجام شد، شکستن تابوی حضور در مرحله دوم جام جهانی بود و چه زیبا که این کار درست چند ماه قبل از حضور شاگردان کارلوس کی روش انجام شد تا بزرگسالان ما سرمشقی را از نوجوانان بگیرند و به خودباوری برسند! اگر استارتی که توسط تیم ملی نوجوانان زده شد، ماشین کند بزرگسالان را به حرکت انداخته و چشم آنها را به جمال مرحله دوم جام جهانی برزیل روشن کند، اتفاقی بزرگ در فوتبال ما رخ داده است. اتفاقی که باید سالهای سال در موردش حرف بزنیم، همانگونه که در مورد حماسه ملبورن سالها خواندیم و تعریف کردیم! شیربچههای شایسته کشورمان با لیاقت به مرحله دوم مسابقات جهانی صعود کردند و به این ترتیب ترس بزرگسالان را هم ریختند!بزرگی کار نوجوانان فوتبال ایران وقتی بیشتر جلوهگر میشود که به یاد بیاوریم، آنها هم از نظر اردویی و بازیهای تدارکاتی حال و روز بهتری از تیم بزرگسالان نداشتند و اگر مهدی مهدوی کیا بنابر وظیفهای که وجداناً احساس میکرد به خرج خودش این تیم را به اردوی آلمان نمیبرد، آنها هم مجبور بودند، بدون دیدارهای تدارکاتی به دیدار حریفان بروند.از سوی دیگر در آخرین روزهای پیش از سفر بود که پس از تست ایکس دی شش تن از اصلیترین شاگردان علی دوستی مهر از این تیم کنار گذاشته شدند و سرمربی این تیم مجبور شد ترکیب تیمش را به کلی تغییر دهد. اما این تغییر اساسی و بنیادین که قطعاً حتی به تغییر یافتن برخی تاکتیکهای تمرین شده هم منجر شده بود نیز، نتوانست جلوی رکوردشکنی نوجوانان را بگیرد و آنها بالاخره توانستند «اولین» باشند. از آن اولینهایی که برای همیشه در ذهن تاریخ فوتبال کشورمان خواهد ماند.ای کاش که ماشین بی رحم فوتبال ایران، نوجوانان ستاره شده فوتبال را به لای چرخ دندههای آلوده به پولش خرد نکند و آنها را به حاشیه نکشاند تا در آیندهای نه چندان دور بتوانیم از حضور این شیربچگان در تیمهای بزرگ باشگاهی و تیم ملی بزرگسالان سود ببریم. نوجوانان کشورمان نشان دادند از چه استعدادهای

بینظیری برخوردارند که با اندکی توجه، مدیریت و درایت میتوان به هدف رسید و از قافله فوتبال دنیا عقب نماند.ای کاش تیمهای حاضر در لیگ برتر به صورت اصولی و درست از ستارههای دست پرورده دوستی مهر و مهدویکیا بهره ببرند تا نه آنها زودتر از حد معمول اشباع شوند و به حاشیهها فرار کنند و نه دربی امکاناتی و بی توجهی بسوزند و دیده نشده، پیر شوند!

ای کاش همانگونه که حشمت مهاجرانی در جام جهانی 1978 پنجعلی 17 ساله را با خود به آرژانتین برد و دکتر بیلاردو در همان جام یکی از سهمیههای تیمش را تقدیم مارادونای 16 ساله کرد، کی روش هم یکی از سهمیههای 25 گانهاش را به یکی از بهترینهای این تیم اختصاص بدهد. واضح است که نه برای بازی کردن و در ارنج قرار گرفتن بلکه برای کسب تجربه؛ همان تجربههایی که از پنجعلی کاپیتان تیم منتخب آسیا را ساخت و از دیهگوی 16 ساله، مارادونای کبیر را!

https://shoma-weekly.ir/wKYJoW