زنان

جایگاه زنان در برنامه کاندیدای ریاست جمهوری

حضور زنان در بالاترین رتبه ها و انتخاب به عنوان اعضای کابینه، از نظر رهبر انقلاب و مراجع منعی ندارد و تجربه نیز ثابت کرده زنان در مسئولیت پذیری کارنامه درخشانی دارند.

فرصت تبلیغات انتخاباتی زمانی است که ملت میتوانند با اندیشه های افرادی که قرار است سرنوشت 4سال آینده وبه قولی شاید تا 40 سال بعد را نیز تحتتأثیر خود قرار دهند، بیشتر آشنا شوند واز کنار هم قرار دادن دیدگاههای آنان در ابعاد مختلف به انتخاب اصلح دست یابند.مباحث مربوط به زنان نیز گوشه ای از مطالبات این قشر تعیین کننده در جامعه است که در این مقاله نظرات برخی از این کاندیداها  را می خوانیم :

 

 ولایتی : تجربه ثابت کرده زنان در مسئولیتپذیری کارنامه درخشانی دارند.

دکتر علی اکبر ولایتی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در جمعی از بانوان فرهیخته و زنان نخبه سراسر کشور با اشاره به نظر برخی حاضران درباره اهمیت حضور زنان در عرصه های مهم مدیریتی کشور گفت: حضور زنان در بالاترین رتبه ها و انتخاب به عنوان اعضای کابینه، از نظر رهبر انقلاب و مراجع منعی ندارد و تجربه نیز ثابت کرده زنان در مسئولیت پذیری کارنامه درخشانی دارند.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به دغدغههای حاضران درباره اهمیت نقش خانواده در ارتقاء جامعه و رفع مشکلات زنان تأکید کرد: نقش ویژه زنان در خانواده و جامعه باید ارزش واقعی خود را پیدا کند و تربیت فرزند توسط بانوان باید ارج نهاده شود. اگر به فکر رشد مردم و جامعه هستیم ابتدا باید به سراغ مادران و همسران برویم.

 

حداد عادل :قطعاً اگر زنی را وارد کابینه کنم بیجهت او را عوض نخواهم کرد.

حداد عادل در همایش دانشگاهیان ولایتی طلایه داران حماسه سیاسی و اقتصادی در ارتباط با جایگاه زنان در جامعه گفت: قطعاً اگر زنی را وارد کابینه کنم بیجهت او را عوض نخواهم کرد و همیشه به نقش زنان  در جامعه و پیروزی و اداره انقلاب اعتقاد داشتم. وی افزود: باید با واقع بینی  و بدون سر دادن  شعار  از سرمایه بانوان کشور برای اداره جامعه استفاده کنیم.

 

سعید جلیلی: حضور زن در جامعه باید مجاهدانه و انقلابی درعرصه های مختلف باشد

سعید جلیلی نامزد انتخابات یازدهم ریاست جمهوری با بیان تفاوت اسلام ناب و اندیشه های تفکر غربی نسبت به حضور زن در جامعه  می گوید: اندیشه غربی می گوید بر مبنای نگاه هزینه و فایده باید از همه ظرفیت افراد جامعه استفاده کرد و چون زنان نیز نیمی از اعضای جامعه محسوب می شوند نمی توان به نیروی کار آنها بی توجه بود و باید از او نیز در چرخه اقتصادی استفاده کرد؛ آنها بر این مبنا حتی قوانینی نیز تصویب کرده اند. در حالی که در اسلام اصالت با خانواده است و در جلسات هم اندیشی که نزد مقام معظم رهبری برگزار شد تأکید بر این بود که در تفکر اسلامی تک سلولی که از آن جامعه را شکل می دهیم فرد نیست بلکه خانواده است.

وی با تأکید بر اینکه هویت اصلی زن در مادر بودن و نقش او در این عرصه تعریف می شود نه یک نقش اقتصادی که بتواند به بازار سرمایه داری کمک کند افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری حضور زن در جامعه باید مجاهدانه و انقلابی در عرصه های مختلف باشد و مهمترین مقاومت فرهنگی را زن در خانواده شکل می دهد.

 

قالیباف:مردان نباید جایگاه زنان را تعریف کنند

 محمد باقر قالیباف در جشن همراز یاس گفت: بر این باور هستیم که جامعه ای موفق است که به ظرفیت انسانی خود توجه کند و از زنان در همه ابعاد جامعه استفاده کند. وی با بیان این که زن یا مرد بودن انسان ها هیچ گونه محدودیتی ایجاد نمی کند اظهارکرد: باید دید نقش کدام انسان بهتر و مؤثراست. زنان در همه عرصه های اجتماعی و اقتصادی و غیره حق شرکت دارند زیرا در باور اسلامی ما نیز همین گونه است.شهردار تهران نقش مادری را مهمترین نقش در سازندگی جامعه دانست و گفت: امروز توجه به مطالبات زنان، مطالبات به حقی است و همه باید پاسخگو باشند. متاسفانه به بحث زنان که نگاه می کنیم این عادت یا فرهنگ است که مردان می خواهند جایگاه زنان را تعریف کنند. در صورتی که این خود زنان هستند که باید این کار را انجام دهند.

 

روحانی:تبعیض برای زنان ما قابل قبول نیست

حسن روحانی در همایش بانوان در تالار آدینه تهران از مطالبات زنان در جامعه امروز گفت و افزود : تبعیض برای زنان ما قابل قبول نیست . جنسیت نمی تواند معیار درستی برای تصدی مسئولیت ها در جامعه باشد . در تصمیم سازیها و تصمیم گیری ها باید زنان همانند مردان نقش ایفا کنند .

وی با بیان آنکه در دولت تدبیر و امیدش تبعیض ناروا بین زنان و مردان برداشته خواهد شد ، گفت : در دولت تدبیر و امید در عرصه مدیریت ، جنسیت معیار نخواهد بود. مسائل فرهنگی زنان از طریق پلیسی دنبال نخواهد شد. معیشت مردم ، به ویژه معیشت زنان بهبود خواهد یافت.

 

رضایی: رئیس بانک مرکزی دولتم یک خانم اقتصاددان است

محسن رضایی در نشست خبری در کرمانشاه درباره جایگاه بانوان در دولت خود گفت: بانوان ایران اسلامی دارای ظرفیت های بسیار بزرگی در تمامی بخش ها و ابعاد هستند که یقیناً در دولت من بانوان حضور پررنگی خواهند داشت و حتماً وزیر زن هم در کابینه ام خواهم داشت.
رضایی در خصوص انتخاب رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در کابینه خود، گفت: برای بانک مرکزی یکی از خانم
های اقتصاددان را رئیس انتخاب خواهم کرد و وزیر اقتصاد هم از بین افراد باتجربه و البته اقتصاددان انتخاب خواهد شد که بعداً اعلام می کنم.

 

عارف : نرخ مشارکت خانم ها را در بخش های مختلف اضافه کنیم

محمدرضا عارف  در باره افزایش حضور زنان در جامعه گفت:در حال حاضر بیش از پنجاه و پنج درصد دانشجویان دانشگاه ما را دختران تشکیل می دهند یک سرمایه عظیمی که در اختیار ما است ولی متأسفانه کمتر از این سرمایه در برنامه های سازندگی و پیشرفت کشور استفاده کردند برنامه ریزی که ما کردیم این است که تلاش بکنیم که نرخ مشارکت خانم ها را در بخش های مختلف اضافه کنیم و همچنین خانه داری را اولاً یک شغل بدانیم بیمه زنان خانه دار را به جد دنبال خواهیم کرد تا اطمینان داشته باشند تبعیض هایی که هستش مشکلاتی که در این زمینه دارند را بطور جدی دنبال می کنیم.

 

غرضی : حضور زنان در عرصه سیاسی منجر به انسجام جامعه می شود

غرضی دربرنامه شبکه جام جم  در پاسخ به سؤالی درباره اینکه برنامه های شما در مورد حضور زنان در عرصه های اجتماعی چیست، گفت: حضور زنان، جوانان و احزاب در عرصه سیاسی تنها نتیجه این است که جامعه اقتصادی و اداری کشور دارای انسجام لازم باشد. اینکه 4 نفر از زنان در مجلس بشینند و یا هر شرکتی موظف شود که زنان را به عضویت هیأت مدیره خود در بیاورد به هیچ عنوان پایدار نیست.

 

https://shoma-weekly.ir/2Iy2Me