شهرستانها

جایگاه اقدام و عمل در طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان بوشهر

آنچه تحت عنوان اقتصاد مقاومتی در استان بوشهر انجام‌گرفته است فعالیت‌های عادی وروزمره نهادهای دولتی و بسیج سازندگی بوده است که بیشتر آن‌ها در دهه اخیر انجام‌گرفته و امسال تکمیل‌شده است یا ادامه یافته ودرسالهای آینده تکمیل خواهد شد.
عبدالله فاتحی- سال 1395 که توسط مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامیده شد و بارها روی اقدامات عملی توسط معظم له مورد تأکید قرار گرفت در حال سپری شدن است و ضرورت دارد اقدامات انجامشده مورد ارزیابی قرارگیری تا هم ازنیروهای خدمتگزار و زحمتکش در این عرصه قدردانی به عمل آید و هم مردم محروم این استان از خدمات انجامگرفته آگاهی پیدا کنند.

1. رئیس سازمان برنامهوبودجه و یکی از نزدیکترین چهرههای کابینه به رئیسجمهور در سفری به استان بوشهر فقط قول تأمین اعتبارات مربوط به مصوبات سفر هیئت دولت را داد که قرار است تا پایان عمر همین دولت به بهرهبرداری برسند.

2. محمدباقر نوبخت درباره راهآهن، باز همان حرف قدیمی را تحویل داد و گفت: با بودجههای جاری امکان اجرای این پروژه نیست و باید برای آن فاینانس (مشارکت سرمایهگذار خارجی) یافت که در آن صورت قول میدهیم تعهد مشارکت نقدی ۱۵ درصدی دولت را عملی کنیم و ازآنجاکه تاکنون سرمایهگذار خارجی پیدا نشده، لذا هیچ اقدامی در این زمینه توسط دولت انجام نگرفته است.

3. وی درباره طرح تحول کشاورزی دشتستان موسوم به نجات نخلستان که به گفته مسئولان زمینه اشتغال ۵ هزار نفر را فراهم میکند هم قولی نداد و خواستار ارائه طرح فنی استان برای بررسی آن شد.

4. قولهای دیگر این مسئول دولتی ازجمله لایروبی اسکله محمد عامری، ساخت اسکله دلوار، اجرای طرح اضطراری آبرسانی بااعتبار ۳۰ میلیارد تومان، پیگیری ردیف دار شدن محور اهرم- برازجان در بودجه سال آینده، بهسازی محور ریگ- گناوه و قول تزریق اعتبار اولیه ساخت بیمارستان جایگزین ۱۷ شهریور برازجان نیز پادرهوا مانده است.

5. نوبخت همچنین قول داد مشکلات بهرهبرداری سیمان مند دشتی، کارخانه متانول کاوه دیر، پرورش ماهی در قفس از سد رئیسعلی دلواری بهعنوان طرحهای اقتصاد مقاومتی استان، پیگیری شود. آقای نوبخت در پایان سفرش فقط مصوبات هیئت دولت را تعهد کرد.

بههرروی از نوبخت بهعنوان کلیددار خزانه کشور و از آن مهمتر نماینده معین ستاد اقتصاد مقاومتی در بوشهر انتظار دستاوردهای پربارتری برای حضورش میرفت، ولی همه قول قطعی و نقدی وی به پروژههای مصوب سفر هیئت دولت اختصاص داشت که البته تعهدات نفت راهم استثنا کرد.

6. از طرف دیگر قرار بود به گفته استاندار بوشهر طرحهای بزرگراهی که شامل 8 پروژه در محورهای مختلف میشود، تکمیل گردد و تا آخر عمر این دولت به بهرهبرداری برسد ولی همچنان اقدام مفیدی صورت نگرفته، همچنین ورودی و خروجی دوم بوشهر نیز به بهرهبرداری نرسیده است و از طرف دیگر اجرای بزرگراه ساحلی بوشهر به دیر و نیز برای تسریع در اجرای این پروژه که به گفته مسئولین استان 59 میلیارد تومان اعتبار مصوب شده و تخصیصیافته و این در حالی است که برای کمربندی بزرگراه کنگان 50 میلیارد تومان تخصیصیافته است، ناتمام است.
7. مدیرکل آموزش فنی و حرفه
ای استان بوشهر بر آموزش نیروی انسانی ماهر متخصص متناسب با نیاز بازار کار و صنایع بهویژه صنعت نفت و گاز تأکید کرده و گفته؛ شرایط برای ایجاد تحول در استان در حوزه اشتغال و نهادینه کردن فرهنگ مهارتآموزی فراهم است و فنی و حرفهای توانایی لازم را دارد تا با همکاری سایر دستگاهها و صنایع این مهم را محقق سازد. حال باید بررسی کرد که مسئولین استانی تا چه حد توانسته نیروهای انسانی که آموزشهای مهارتی را دیدهاند را به کار بگمارند؟

بنابراین به نظرمیرسد آنچه تحت عنوان اقتصاد مقاومتی در استان بوشهر انجامگرفته است فعالیتهای عادی وروزمره نهادهای دولتی و بسیج سازندگی بوده است که بیشتر آنها در دهه اخیر انجامگرفته و امسال تکمیلشده است یا ادامه یافته ودرسالهای آینده تکمیل خواهد شد. البته انصافاً تلاش بسیجیان در روستاها قابلتقدیر است و با توجه به فقر و محرومیتی که درروستاهای استان بوشهر وجود داشته است این اقدامات زیربنایی گامهای های مؤثری در فقرزدایی و کمک به مردم محروم استان بوشهر بوده است. در خاتمه امیدواریم برای رفع مشکلات اشتغال در سال 96 قدمهای مؤثری برداشته شود و در کنار اجرای پروژههای عمرانی اولویتدار، به اشتغال نیروهای بومی در صنعت توجه ویژهای شود زیرا توسعه زیرساختهای اشتغالزایی با تزریق اعتبارات لازم باید در اولویت قرار گیرد.

* دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان بوشهر

https://shoma-weekly.ir/bfSSOH