شهرستانها

جاهلیت مدرن در عصر پیشرفته

راستی بشر را چه می‌شود، با این همه سازمانهای بین الملل و حقوقی چرا و چگونه در این عصر اینگونه بشر خون همنوع خود را می‌ریزد. چرا صدایی از اینهمه سازمان که خود را منادی حقوق بشر می‌دانند بلند نمی‌شود.
محمدحسن آلاله- افول معنویت و اخلاق در جهان امروز و دور شدن انسان از مرکز توحید و خداپرستی و ترویج اندیشههای لیبرال، سکولار و لائیک و به وجودآمدن کانونهای قدرت و ثروت نامشروع، نه تنها انسان امروز را از مبدا هستی دور کرده بلکه اساسا او را با فلسفه هستیاش نیز بیگانه نموده است. ظلم و ستم و بیداد، سلطه جویی، استعمار و برده داری نوین، یکجانبه گرایی و روحیات استکباری در نظام جهانی و بروز نزاعهای قومی و مذهبی و سیاسی نه تنها ناامنی را برای بشر ایجاد نموده بلکه عرصه را بر زندگی صلح جویانه بشری نیز تنگ نموده است. رعب و وحشت در سایه تروریسم جهانی روح آرامش را از بشر امروز گرفته و فساد اخلاقی و ابتذال فرهنگی، دنیای به اصطلاح مدرن امروز را دچار سقوط و انحطاط نموده و از این رو گفته میشود که در قرن بیست و یکم شاهد نوعی جدید از جاهلیت در نزد بشر میباشیم.

براستی معنا و مفهوم جاهلیت بشری چیست، آیا جاهلیت فقط به زمان، سرزمین، نژاد و یا اقوام خاص و پیشینیان محدوده بوده است، یا امروز هم میتواند موضوعیت داشته باشد. نشانههای جامعه جاهلی در دیدگاه قرآن کریم کدام است.

جاهلیت یک مفهوم است نه یک زمان خاص. جاهلیت در حقیقت دورانی است که زندگی مردم از ارزشهای معقول و متعالی، موازین فرهنگی و اخلاقی و باورهای امیدوارکننده تهی و خالی باشد، وقتی که بذر خصلتهای جاهلی در نهاد افراد یک جامعه پاشیده شود جاهلیت نیز در آنجامعه رشد خواهد نمود.

نگاه عمیق و ژرف انگیز به وضعیت جهان امروز و شرایطی که در جوامع مختلف بشری وجود دارد، نشانگر این است که در قرن بیست ویکم باز هم شاهد بروز نمادها و نمودهایی از جاهلیت هستیم که بشر امروز را با سیر قهقرایی در معنویت و اخلاق همراه نموده، بشری که اگرچه توانسته در سایه تکنولوژی آسایشی به همراه آورد اما به هیچ وجه نتوانسته آرامش و امنیت را برای خود و همنوعان به ارمغان آورد.

قدرت طلبی و افزون خواهیهای جهانی، جنگها و کشتار بیرحمانه انسانها، استفاده ابزاری و سوءاستفاده از زنان و کودکان، فساد و ابتذال فرهنگی، بیعدالتی و ناامنی، تعصبات جاهلی، پدیده همجنس بازی، بیحجابی و بیپروایی برخی زنان در نمایاندن زیور و آرایشهای زنانه، فحشا و اباحهگری، قاچاق انسان و فروش اعضای بدن آدمها، قتل و دزدی و جنایت و خیانت، رشوه و اختلاس و بسیاری از ناهنجاریهای دیگر فردی و گروهی همه و همه موجب شده تا برخی انسانها امروز در بعضی از جوامع دچار نوعی از خود بیگانگی شده و مسخ گردند، تا جایی که اینگونه افراد از مراتب انسانی خود پایین آمده و راه سقوط را طی مینمایند که باید نام آن را جاهلیت مدرن گذاشت.

آنچه امروز شاهد آن هستیم این است که نظام استکباری و استعماری جهان مدعی است که فرمان جهان امروز در دستان او است و به نام جامعه جهانی هر از چند مدتی بیهیچ دلیل و منطقی و تنها به نام حفظ امنیت و منافع ملی خود و یا به بهانه دفاع از حقوق دروغین بشر، مرزهای کشورها را در مینوردد، آنجا را اشغال نموده و مردان و زنان و کودکان بیگناه آنان را کشته و سرمایههایشان را به یغما و تاراج میبرد و ارمغان این یورشها و شبیخونها تاکنون جز نفرت ملتها و ایجاد ناامنی و رشد تروریسم چیز دیگری نبوده است.

آری چه بسیار انسانهایی که حق حیات داشتند اما در سایه این افزون طلبیها و تعصبهای خشک جاهلی بیرحمانه به مسلخ رفتند و سر بریده شدند. چه بسیار انسانها که بیهیچ تقصیری با گلولههای آتشین ساخت کمپانیهای غربی یا زخم برداشتند و یا با آرزوهایشان به گور سپرده شدند.

چه بسیار انسانهایی که توسط گروهی منافق و تحت حمایت همین دولتهای غربی ترور شدند و اینک گروهی دیگر آمدهاند تا جاهلیت بشر را در این عصر کامل کنند، گروهی غافل و جاهل به نام داعش که با اندیشههای افراطی مرزهای کشورهای اسلامی را گشوده و بیهیچ منطقی ادعای خلافت اسلامی دارند، که نه تنها با وحشیگری و بربریت به کشتار انسانهای بیگناه میپردازند که روی تاریخ را نیز سیاه کرده و اسلام عزیز را بد جلوه میدهند که البته این هم توطئه پنهان و پیچیده دیگری از استعمار و استکبار جهانی است.

براستی بشر را چه میشود، با این همه سازمانهای بین الملل و حقوقی چرا و چگونه در این عصر اینگونه بشر خون همنوع خود را میریزد. چرا صدایی از اینهمه سازمان که خود را منادی حقوق بشر میدانند بلند نمیشود. چرا شورای امنیت که به دروغ میگوید برای امنیت جهان برنامه میریزد هیچ طرح و برنامهای برای امنیت امروز جهان و در مواجهه با این گستاخیها ندارد و البته این شورا فقط برعلیه ملتهایی که برای استقلال و آزادی خود از بند استعمارگران فریاد میکشند قطعنامه تحریم مینویسد.

آری امروز دشمنان اسلام بر ایجاد جنگهای داخلی میان ملتها و خصوصا ملتهای مسلمان سرمایه گذاری کردهاند تا مردم را با عناوین قومی و مذهبی به جان یکدیگر بیاندازند و خود نظاره گر باشند.

پس باید بگوییم جهان امروز برای رهایی از جاهلیت مدرن خود منجی میخواهد و شاید همه این علائم نشان دهنده این باشد که ظهور نزدیک است. آری همانگونه که پیامبرگرامی اسلام «ص» با ظهورش بساط جاهلیت زمانه را برچید، منجی عالم، قائم آل محمد «عج» نیز با ظهورش بساط این جاهلیت مدرن را برخواهد چید.

*قائم مقام دبیر حزب موتلفه اسلامی خوزستان
https://shoma-weekly.ir/0ccW9H