اندیشه

جامع ترین آیه قرآن

معنای کلمه عفو هم حد وسط و میانه است، هم قبول عذر خطاکننده و بخشش او، هم آسان گیری در کارها. البته مراد از عفو در این آیه به معنای نخست نزدیک تر است. لذا خُذ العفو یعنی میانه روی و اعتدال را در امور پیشه خود کن.
یکی از اموری که رهبران و مروجان دین در راه ترویج احکام با آن روبه رو می شدند افراد متعصب و لجوجند. آنها بعضا از روی جهل و تعصب و بعضا از روی علم ولی به دلیل لجاجت به مقابله با تعالیم آنها می پرداختند. قرآن بهترین راه مقابله با چنین

گروه هایی را نه در درگیری که در تحمل و حوصله
می داند و چه بسا افرادی که به همین روش بیدار شدند و دست از تعصب و لجاجت برداشتند. در آیه 199 سوره اعراف ضمن دعوت رهبران و سایر اقشار به گذشت، همگان را به اعتدال دعوت می نماید: «خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِینَ.»

«عفو و میانه روى را پیشه کن (عذر مردم را بپذیر و بر آنان آسان بگیر)، و به کارهاى عقل پسند و نیکو فرمان بده، و از جاهلان اعراض کن.»

سه نکته:

- معنای کلمه عفو هم حد وسط و میانه است، هم قبول عذر خطاکننده و بخشش او، هم آسان گیری در کارها. البته مراد از عفو در این آیه به معنای نخست نزدیک تر است. لذا خُذ العفو یعنی میانه روی و اعتدال را در امور پیشه خود کن.

- آیه می فرماید بدان که حتی عفو هم همیشه پسندیده نیست بلکه در بعضى موارد باید قاطعانه برخورد کرد. شاید مسائل جاری در سیاست خارجی کشورمان را بتوان یکی از مصادیق آیه دانست و چه بسا با دقت و تامل روی مفاهیم و عمل به آن امروز با بدعهدی دشمنان مواجه نمی شدیم.

- امام صادق علیه السلام فرمودند: «در قرآن آیه اى جامع تر از این آیه در مکارم الاخلاق نیست.» (تفسیر فرقان)

https://shoma-weekly.ir/8lyF6V