زنان

جادوگر قرن سرباز اول جبهه طلبکارانه

جنگ در دنیای جدید دیگر به معنای هفت‌تیرکشی و یا نبرد در مقیاس فیلم های وسترن نیست، در جنگ دنیای امروز این امواج رسانه‌ای است که به قلعه دشمن نفوذ می کند و در یک چشم بر هم زدن قلب ها و ذهن ها را به مصادره خود درمی آورد و همین نکته است که طی سالهای اخیر تفکر غرب را درگیر این نکته کرده که چگونه می شود در قلب کشورهای دیگر نسبت به باورهایشان نفوذ کرد که البته بخشی از این باورها به دنیای زنانه ما برمی‌گردد.

مطهره دانایی فر- جنگ در دنیای جدید دیگر به معنای هفتتیرکشی و یا نبرد در مقیاس فیلم های وسترن نیست، در جنگ دنیای امروز این امواج رسانهای است که به قلعه دشمن نفوذ می کند و در یک چشم بر هم زدن قلب ها و ذهن ها را به مصادره خود درمی آورد و همین نکته است که طی سالهای اخیر تفکر غرب را درگیر این نکته کرده که چگونه می شود در قلب کشورهای دیگر نسبت به باورهایشان نفوذ کرد که البته بخشی از این باورها به دنیای زنانه ما برمیگردد.

بیانات اخیر رهبر انقلاب در خصوص زنان و مسائل آنها تبیینکننده نوع مواجهه با حریف و تأکید بر همین نکته با اشاره به تشکیل جبههای تهاجمی و طلبکارانه در خصوص مسائل زنان در جهان بود.

ایشان در صحبتهای دیگر خود نیز بر لزوم طرح مسائل زنان به دور از انفعال و ضعف تأکید میکردند و یادآوریهای ایشان در خصوص نقش غرب بر تقلیل جایگاه حقیقی زن در جامعه در خاطر بسیاری مانده است. ایجاد مواضع پرسشگرانه در تقابل جدی با اندیشه غرب در خصوص زنان از موارد مورد تأکید ایشان بوده و هست.

اما به راستی چگونه حداقل در حوزه رسانه می توان این جبهه تهاجمی و طلبکارانه را بهوجود آورد؟ داشتن یک طرح قابل اجرا قطعاً از مهمترین عوامل ایجاد یک جبهه است که متأسفانه در اجتماع بزرگ زنان مسلمان این مهم جای خود را به پراکندگی و تشتت آرا داده است و درقبال این خواب زمستانی ما، غرب برای زنان برنامههای مدون و قابل اجرایی را طراحی کرده است.

برای ایجاد یک جبهه تقابلی در برابر غرب ابتدا باید نگاه جوامع را نسبت به زن تطهیر کرد و با بازگشت به اندیشه های اسلام در حوزه زن قطعاً این تفکر پاک خواهد شد و سپس در مراحل بعد با تربیت زنانی که از سایه  تفکر غرب خارج شده اند به تقلیل جایگاه زن در اندیشه غرب پرداخت و با روحیه ای جهادگرانه این تربیت شدگان مکتب اسلام را علاوه بر دنیای اسلام به جهان هم غرب معرفی کرد.

 این درست مشابه حرکت غرب برای معرفی زنانی است که دل درگرو مکتب مادی غرب داده بودند، حمایت جامعه زنان از درون مرزهای ایران اولین گام جدی در تقابل با غرب است که این حمایت را میتوان در گرو حرکات تربیتی و اندیشهمحور دانست.

یک رسانه ارزشی در راستای ایجاد فضای تهاجمی علیه غرب میتواند بسیار موفق عمل کند. ایجاد حس اعتماد به نفس از طریق زنان الگو در کنار ارائه راهکارهای تربیتی به زنان و ایجاد تغییر در برنامههای آموزشی برای تقویت ابعاد زنانه دختران امروز میتواند به تربیت زنانی توانمند و پرورش استعدادهای ایشان کمک کند.

ضمن اینکه وجود کانال ارتباطی میان مدرسه، دانشگاه و صداوسیما که دانشگاه عمومی نامیده میشود، امری است روشن و مبرهن و لحاظ کردن نگاه اسلام و دقت به شاخصههای یک زن مسلمان در دانشگاه و مدرسه با ابزار رسانه می تواند این جادوی عصرجدید را تبدیل به سنگر نخست جبهه تهاجمی و طلبکارانه در حوزه زنان بکند.

*کارشناس رسانه

https://shoma-weekly.ir/8LYxb3