اقتصاد

توکلی: دولت مرتکب جرم فاحش شد

توکلی: دولت نمی‌تواند از هر زمانی که دلش خواست، فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند و قیمت حاملهای انرژی را به یکباره افزایش دهد تا پرداخت‌ها را بیشتر کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هشتم گفت: دولت نمی‌تواند از هر زمانی که دلش خواست، فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند و قیمت حاملهای انرژی را به یکباره افزایش دهد تا پرداخت‌ها را بیشتر کند. احمد توکلی در گفتگو با مهر درخصوص احتمال اجرای فاز دوم قانون هدفمندکردن یارانه ها در ماههای پایانی سال توسط دولت برای افزایش بیشتر مبلغ ماهانه یارانه نقدی، اظهار داشت: براساس قانون، دولت باید به صورت تدریجی قیمت حاملهای انرژی را افزایش دهد و درآمدی که از محل هدفمندکردن یارانه ها به دست می آورد، هم باید به صورت ماهیانه هزینه کند.
وی با بیان اینکه درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها از طریق اصلاح قیمت حاملهای انرژی به‌دست می‌آید، گفت: براین اساس، افزایش قیمت حاملهای انرژی موجب افزایش قیمت سایر کالاها و به تبع کاهش تولیدات در کشورخواهد شد به طوری که هم تولیدکننده و هم مصرف کننده تحت فشار قرار خواهند گرفت.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس هشتم تصریح کرد: بنابراین باید افزایش قیمتها با شیب ملایم و به صورت تدریجی ظرف مدت پنج سال صورت گیرد تا به مردم فشار نیاید و به همین دلیل، قانونگذار افزایش قیمت حاملهای انرژی و سایر کالاها را به صورت تدریجی تصویب کرده است تا به مردم و تولیدکنندگان فشار مضاعف وارد نشود.


برای تحقق امر حمایت از تولید ملی؛
از خام فروشی و صادرات سنگ آهن پرهیز کنیم
در شرایطی که شرکت های بزرگ فولاد سازی از جمله فولاد مبارکه و ذوب آهن و سایر واحدهای فولادی کشور، نیاز به سنگ آهن تولید داخلی دارند تا ظرفیت موجود و روبه رشد خود را برای افزایش تولید فولاد و حمایت از تولید و اشتغال داخلی به کار بگیرند، ضروری است که شرکت های معدنی و تولید کننده سنگ آهن از جمله گل گهر و چادرملو، تشویق شوند تا به سمت تامین نیاز داخلی حرکت کنند و اولویت خود را تامین نیاز شرکت های فولاد مبارکه و ذوب آهن و....
به گزارش رجانیوز به نقل از بی‏باک، برخی کارشناسان معتقدند که ظرفیت های تولید فولاد کشور رو به گسترش است و در سال های آینده برنامه تولید فولاد کشور به سمت 35 میلیون تن ظرفیت حرکت می کند و برای چنین تولید عظیمی باید 53 میلیون تن سنگ آهن تامین شود که فراتر از ظرفیت 42 میلیون تنی آینده است.
در سال 88 ظرفیت تولید سنگ آهن حدود 25 میلیون تن اعلام شده است که براساس گزارش های اعلام شده حدود 10 میلیون تن صادر می شده و برخی آمارها حکایت از آن دارد که حدود 5 میلیون تن از تولید شرکت بزرگ سنگ آهن گل گهر به چین صادر شده است.
این در حالیست که در سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی، شرکت های فولاد مبارکه و ذوب آهن، برای ایجاد رشد و رونق و تحول در تولید کشور، باید از ظرفیت کامل تولید بهره مند شوند و سنگ آهن موردنیاز این شرکت‏های بزرگ باید تامین شود.
براین اساس، مسوولان اقتصادی و صنعتی کشور که مسوول تنظیم بازار و مقررات صادرات و واردات، هستند باید تمهیداتی در نظر بگیرند تا نیاز سنگ آهن شرکت های فولاد مبارکه و ذوب آهن و.... از بازار داخلی تامین شود و شرایط فعلی که انگیزه صادرات سنگ آهن متاثر از رشد نرخ ارز را افزایش داده است باید به گونه ای مدیریت شود تا هم شرکت های معدنی، تشویق شوند تا سنگ آهن را به فولاد سازان داخلی تحویل دهند وهم نرخ های تعرفه صادرات و واردات، مقررات صادراتی، قیمت گذاری سنگ آهن و محصولات فولادی و... به گونه ای تنظیم شود که در نهایت تولید محصولات فولادی افزایش یابد و با قیمت مناسب و در حاشیه قیمت بازار، تحویل واحدهای مصرف کننده شود و به ساخت و ساز، تولید کالاهای مختلف و رشد ارزش افزوده و اشتغال و تولید ملی کم کند.
رشد صادرات مورد احترام و ارزشمند است اما نباید صادرات مواد خام مانند سنگ آهن یا صادرات محصولات فولادی را شاهد باشیم بلکه سنگ آهن و محصولات فولادی را باید به کالاهای ارزشمند و دارای ارزش افزوده بیشتر که اشتغال بیشتری را به همراه خواهد داشت مورد توجه باشد.




https://shoma-weekly.ir/PzI9pd