زنان

توپ در زمین کیست؟

جنگ باید خارج از مرز‌ها باشد! همین نکته است که طی سالهای اخیر تفکر غرب را در موضع پرسشگری نسبت به دیگر مواضع فکری واداشته تا با نفوذ فرهنگی به ملل دیگر پایه‌های فکری خود را تثبیت کند.

سحر دانشور- در حدیث است که زبون و ذلیل، قومی است که در خانه خود با دشمن میجنگد(خطبه 27 نهج البلاغه) و به بیان امروزیتر بحث بر سر توپ و میدان بازی است. اینکه توپ در میدان چه کسی است و ابتکار عمل در دستان کیست! انکار اهمیت این مسئله در نزاع سخت و نرم، کاری است مشکل. شواهد تاریخی بسیاری نیز بر برتری جنگجویانی که خارج از دیوارهای قلعه خود و با نفوذ به قلعه دشمن با رقیب گلاویز شدهاند، صحه میگذارد.

در نزاع و جنگ نرم نیز میتوان از طریق نفوذ افکار از طرق مختلف و به واسطه امواج رسانهای به نفوذ در قلعه دشمن امیدوار بود و با چسبیدن یقه رقیب او را به سینه دیوار چسباند، جنگ باید خارج از مرزها باشد! همین نکته است که طی سالهای اخیر تفکر غرب را در موضع پرسشگری نسبت به دیگر مواضع فکری واداشته تا با نفوذ فرهنگی به ملل دیگر پایههای فکری خود را تثبیت کند.

اما طرح مسائل حقیقی زنان که در شرایط فعلی به علت تقابل درونی و ذاتی که با نگاههای غالب غرب دارد حالتی تهاجمی و جنگجویانه مییابد، با کدام موانع روبروست و در کدام بستر و چگونه ممکن است؟

طرح و برنامه روشن برای رسیدن به افقهای مدنظر همواره راهگشای طی طریق بوده و هست، حال آنکه در اردوگاههای فکری زنان مسلمان افقی مشخص برای طی طریق تعریف نشده و کارهای صورتگرفته به قطعات پازلی میمانند که قادر نیستند در کنار یکدیگر طرح و برنامه رسیدن به افق را کامل کنند. در حقیقت تشتت و پراکندگی، مسیرهای همسو و دوبارهکاری، نداشتن نقشه جامع از هدف و بعضا داشتن اهداف مقطعی و کوتاهمدت از مسائلی است که گریبانگیر فعالان حوزه زنان است.

همراهی جامعه و تربیت زنانی که با خروج از سایه تفکر غرب به برنامههای اسلام برای زنان اعتماد کردهاند، میتواند پس از به چالش کشیدن غرب و طرح انتقادها و پرسشهایی که به حق طرح میشوند و همگی بر تقلیل جایگاه حقیقی زنان تاکید میکنند؛ به یاری مبارزه شتافته و با کنار زدن پرده به عنوان الگوها و نمونههایی موفق که براساس تفکر اسلامی تربیت شدهاند به غرب معرفی شوند.

حمایت جامعه زنان از درون مرزهای ایران اولین گام جدی در تقابل با غرب است که این حمایت را میتوان در گرو حرکات تربیتی و اندیشهمحور دانست. ایجاد اعتماد بهنفس در متفکران مسلمان و زنان آزاد اندیش نسبت به هویت خود با تاکید بر نگاه کرامت محور اسلام نسبت به انسان و تدوین افق نهایی اسلام در راستای استخراج شاخصههای زن مسلمان که همواره در بستر سلول مهم جامعه به نام خانواده تعریف میشود و از این طریق در بطن محوریترین بعد جامعه نقش هسته اساسی را ایفا میکند، اولین گام برای تطهیر جامعه از تفکر غربی است. در حقیقت اصلاح جامعه در گرو اصلاح و دمیدن روح اعتماد به نفس به جامعه متفکر و پیشتاز زنان مسلمان است. وجود کانال ارتباطی میان مدرسه، دانشگاه و صداوسیما که دانشگاه عمومی نامیده میشود امری است روشن و مبرهن و لحاظ کردن نگاه اسلام و دقت به شاخصههای یک زن مسلمان در دانشگاه و مدرسه به بروز این نگاه در برنامههای تولیدی صداوسیما منجر میشود. در همین راستا است که میتوان به تلاش صداوسیما برای نمایش چهرهها و الگوهای موفق و کارآمد زنان که به دور از شعارزدگی و طرح کلیات اسلامی مطرح میشوند، امید بست. در حقیقت تقویت تهاجم به غرب در گرو تربیت جامعهای الگو، سالم و قابل عرضه به جامعه جهانی است.

پس از این مرحله با ایجاد اتحاد میان جبهههای مخالف غرب و آزاد اندیش زنان که از الگوهای غرب و فمنیسم خسته شده و در پی یافتن نقشه و طرحی جامع و کاملاند، با جبهه اسلام میتوان به قویتر شدن تهاجم به غرب امید بست. تقویت روحهای آزاده و جهت دادن مسیر تشنگی آنان به اسلام در گرو استخراج نگاه جامعالاطراف اسلام به زنان است و به تفقهی کامل نیازمند.

https://shoma-weekly.ir/gUi1iM