زنان

تولید و واردات لباس هم مشمول سامانه «شیما» شد

مسئول اجرایی کارگروه مد و لباس اظهارکرد: شناسه یکپارچه مد و لباس ایران (شیما) قبلاً فقط برای طراحان بود اما با توجه به تغییر رویکرد کارگروه مد و لباس پیرامون حوزه مدسازی در حال حاضر طراحی و تولید و واردات لباس هم مشمول سامانه شیما شدند.

سجاد لطفی با بیان اینکه شناسه یکپارچه مد و لباس ایران (شیما) برای اهالی طراحی و تولید پارچه و لباس یک شناسه شناخته شده‌ای است گفت: مصوبه اخیر این چتر را وسیع تر و گسترده تر کرد.

وی افزود: شناسه یکپارچه مد و لباس ایران (شیما) قبلاً فقط برای طراحان بود اما با توجه به تغییر رویکرد کارگروه مد و لباس پیرامون حوزه مدسازی در حال حاضر طراحی و تولید و واردات لباس هم مشمول سامانه شیما شدند.

مسئول اجرایی کارگروه مد و لباس خاطرنشان کرد: مصوبه اخیر با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همه دستگاه‌ها لازم الاجراست.

لطفی علت اصلی و فلسفه وجودی شناسه کالا را مقابله با کالای قاچاق عنوان کرد و گفت: ما در عرصه پوشاک هم سامانه شیما را متصل به شناسه کالا کردیم تا هم افزایی و همگرایی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه کمیسیون ماده ۴ (کمیسیون شیما) در کارگروه ساماندهی مد و لباس از سالهای قبل هم وجود داشت اظهارکرد: دبیر کمیسیون، یک کارشناس فرهنگی اجتماعی سبک پوشش ایرانی اسلامی و یک کارشناس فنی طراحی و دوخت لباس نقش داوری و نظردهی را درمورد لباس‌ها ایفا می‌کنند.

مسئول اجرایی کارگروه مد و لباس با بیان اینکه شیما حداقل استانداردهای طراحی و تولید پارچه و لباس است گفت: علاوه بر رویکرد نظارتی و سلبی کارگروه، مصوبه اخیر برای طراحان و تولیدکنندگانی که شناسه شیما را دریافت می‌کنند نیز یک حالت مشوق و صیانت بخشی دارد.

https://shoma-weekly.ir/anAIjV